Ne öljük már meg egymást a kanyarban

2023.02.19. 17:01

Haladok az M51-esen, amikor az M5-ös felhajtó előtt óvatosan kihúzódok a bal sávba, megjelenik majdhogynem a semmiből egy tök sztereotip, fekete, csillagos orrú istenverése. Jobbról bevág elém, és a kanyar előtt akkorát fékez, mint a Hungaroringen a célegyenes végi jobbos előtt. Ugrok a fékre, káromkodok (nem kéne, rossz példát mutatok), gyerek kezéből kiesik a plüss bagoly. Üvölt, én is. Neki a bagoly kell, én próbálok felállni a szívbajból. És mindez miért? Hogy aztán olyan tempóval kanyarodjunk el, mintha nagyanyám vezetne. És van egy csomó ilyen sztorim, csak a közelmúltból.

Ősz, Kakucs-Ring, motoros nap, balos menetirány. A sikán előtti egyenes szakaszon elhúznak mellettem egy Yamaha FJR-rel. Esélyem sincs felvenni a kesztyűt, van a két motor között 650 köbcenti különbség, nem a javamra. És mi történik? Jön a kombináció, aztán az éles balosok, nekem meg volt gyerekszobám, szóval nem szúrok be kanyarban - nem is mernék. A célegyenesben aztán bottal ütöm a nyomod, és így vonatozunk körökön át.

Alig pár hónappal korábban meg Esztergom felől megyek Dobogőkőre, amikor egy nekem balos kanyarból előbukkan velem szemben egy barna Duster, én meg majd leesek az útról, úgy igyekszem lehúzódni. Kérdezem körbe az ismerősöket, családtagokat: kiderül, hogy szinte mindenkinek van ilyen sztorija. Neked is? Sejtem. Tudományos igénytelenséggel levonom a szubjektív következtetést: nem tudunk kanyarodni. De miért?

Amúgy én sem, nem vonom ki magam a királyi többes alól, úgyhogy a saját kútfőből okoskodás helyett megkérdeztem egy vezetéstechnikai instruktort, hogy mit lát, mit rontunk el. Nagyon röviden a tempót meg az ívet. Emellett rossz helyre nézünk és nem készülünk fel arra, hogy mi van, amikor túl sok.

A kanyarodás tanulható. Nem atomfizika, körülbelül annyira bonyolult, mint füvet nyírni, aztán tessék, mégis fogalmatlanok vagyunk. Nyugi, nem megyek nagyon bele, de egy kifejezést azért érdemes megtanulni: slow in, fast out. Nyersen lefordítva lassan be, gyorsan ki. De valójában sokkal helyesebb lenne ezt úgy értelmezni, hogy megfelelően megválasztott tempóval, elnyújtva menj be a kanyarba, és a legrövidebb úton gyere ki. De milyen az a helyes bemeneti tempó? Mi utal rá, hogy érdemes visszavenni a gázt? Mondok egy triviát: közlekedési táblák.

A közutakat alapvetően úgy tervezték, hogy átlagos autóval, átlagos képességű sofőr azt a megengedett sebességhatáron belül le tudja kezelni. Nem leszek álszent, nem azzal akarlak traktálni, hogy tartsd be, hanem arra akarom felhívni a figyelmet, hogy a forgalom sebességét csökkentő tábláknak van jelentése. Azt jelenti, hogy valami történni fog, és ez simán előjelezhet például megtörő ívű kanyart. Ezt érdemes megjegyezni: a megengedett sebesség viszonyítási pontot jelent. És akkor nem fogsz ötvenre pánikfékezni ott, ahol hetvennel kényelmesen és biztonságosan mehetnél. Onnan már csak alkalmazkodni kell a száraz vagy nedves úthoz, a világoshoz vagy sötéthez, a látványosan rossz vagy jó útminőséghez, a ködhöz és a mindennapi közlekedési körülményekhez.

Rendben, megközelítettük a kanyart, nem megyünk sem túl gyorsan, sem túl lassan. Akkor beszéljünk egy kicsit az ideális ívről, de értelmezzük helyen ezt a kifejezést. Mást jelent az ideális ív a versenypályán és a közúton. Előbbi esetben a lehető leggyorsabb, utóbbi esetben a lehető legbiztonságosabb útvonalat jelenti egy kanyar bemeneti és kimeneti végpontja között. Pályán rendelkezésünkre áll a teljes útfelület, közúton pedig a sáv. A sáv szent, nem lépünk ki belőle, mert ott terem egy motoros a gépháztetőn, és az mindenkinek elcseszi a napját. Ez viszont nem azt jelenti, hogy nincs helyünk mozogni a sávon belül. Sőt, kell is.

A legtöbbször ott rontjuk el a kanyarodást, hogy túl korán kezdjük meg a manővert. Ilyenkor történik az, hogy az autóval megközelítjük a kanyar belső ívét, túl hamar elérjük azt a pontot, amikor már nem tudunk befelé igazítani - ezt hívjuk szűközésnek - az autó elkezd kifelé sodródni és átlógunk a szembe sávba. Elsokallt tempónál meg jön az alulkormányzottság és a sergés. Ha nincs szerencsénk, éppen érkezik szemből a menetrendszerinti járat.

Ehhez képest ezt valahogy úgy kellene helyesen megoldani, hogy ameddig csak tudunk, addig kint maradunk a kanyar külső ívén. Tehát egy jobbra kanyarodáskor balra húzódunk, egy balra kanyarodáskor pedig jobbra. Az autót kint tartjuk, ameddig lehet, és megcélozzuk a kanyar belső ívének azt a pontját, ami már nem törik tovább, majd akkor adunk gázt, amikor már (közel) egyenesbe került a kormányt. Így egyfelől laposabb ívet vehetünk az autóval, azaz kevesebbet kérünk a gumitól, a futóműtől, a fizikától, tehát a lehető legbiztonságosabb. Másfelől akár hiszed, akár nem: ez így még gyors is.

Január eleje, kellemesen napsütéses szombat délután. Előttem egy halvány pirosra kopott 306-os Peugeot szedi a lábát Szentendre felé Pilisszentlászló felé. Valahol a vadászház felé vezető kis út előtt előz meg, én meg belül már fogom a fejem, hogy na már megint. A sofőr a visszafordító előtt leveszi a gázról a lábát, kihúzódik jobbra. A visszafordító második törésénél beteszi az autót a belső ívhez, gázt ad és már ott sincs. Hümmögök magamban: szép volt.

Az oldalról ajánljuk

Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
  • Hírek

Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert

Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.

április 7., 15:44
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
  • Hírek

F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?

A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!

április 7., 17:07
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

21 perce
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
  • Hírek

Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját

A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.

április 7., 14:15
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
  • Hírek

Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában

Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.

április 7., 13:09
400 lóerő nem elég? És 510?
  • Hírek

400 lóerő nem elég? És 510?

Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.

április 6., 10:09
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
  • Hírek

Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is

Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.

április 7., 17:46
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
Bérelt helye van a konditerem előtt
  • Tesztek

Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1

Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.

április 8., 06:02
Új hasznos funkciót fedeztek fel a Tesla Cybertruckon
  • Hírek

Új hasznos funkciót fedeztek fel a Tesla Cybertruckon

Sokan átsiklottak ezen.

április 6., 07:11
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
  • Közélet

Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat

Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.

április 7., 06:12
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
  • Szerelem

A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története

A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.

április 6., 18:18
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
  • Hírek

Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!

Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.

április 6., 13:44
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
  • Hírek

A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt

Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.

április 6., 14:36
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
  • Hírek

Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral

Az Austral alig három éve kapható a piacon.

április 6., 12:10
Nem hiányzott, de örülünk neki!
  • Tesztek

Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.

Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?

április 6., 14:50
F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj

április 7., 15:28
Kigyulladt villanyautó Kajászón
  • Hírek

Kigyulladt villanyautó Kajászón

április 7., 15:00
Ford Ranger Super Duty - 2026.
  • Hírek

Ford Ranger Super Duty - 2026.

április 7., 14:01
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12