Igen, nálunk is megjelent a hír, igaz, mi nem vettük át a Blikk döbbenetes állítását, amit rögtön az első képaláírásban olvashattunk:
„Döbbenetes felvétel: egy mentős a sürgősségi hordággyal töri be a mentőautó ép szélvédőjét” Ugyanakkor volt olyan újságíró, aki már a cikkének facebook-ajánlójába is beleírta: „A rongálást maguk a mentőállomás dolgozói vették videóra, és a felvételen hallatszik, hogy többen buzdítják a kollégájukat, aki egyebek mellett sürgősségi hordággyal töri be a mentőautó ép szélvédőjét.” Ezzel szemben a rideg tény az, hogy ez nem igaz. Aki látott már balesetes autót közelről, az bármelyik képkocka alapján megmondja, hogy annak a mentőautónak egyszerűen _nem_lehet_ ép a szélvédője, egy ilyen karosszériájú autónak, ha ilyen mértékben deformálódik az A-oszlopa, a ragasztott szélvédője garantáltan törik. De ha valaki rendesen megnézi a videókat, az jól láthatja, a szélvédő teljes bal oldala eltört, annak az üvegnek kicsengettek, lehet kidobni.
Ehhez képest azt írják, Győrfi Pálra hivatkozva, hogy „A Volkswagen mentőautó szélvédője egyértelműen a szándékos rongálás miatt tört össze, csak ennek az ára 120 ezer forint, beszereléssel együtt 150 ezerre rúghat az összeg.” Na, most akkor itt valaki hazudik. Vagy Győrfit tájékoztatták hamisan, vagy a vizsgálatot végzőket vezették félre, de persze az is lehet, hogy az újságíró lódít. Mindenesetre a képek alapján még egy neve elhallgatását kérő szakértőnek sem nehéz megállapítani, hogy a szélvédő a korábbi balesetben tört össze, de annyira, hogy abban már semmiféle további kárt nem lehet okozni, mert egy értéktelen szemétdarab.
Oké, nem szemét, hanem hulladék, és nem értéktelen, mert az üveg újrahasznosítható – de ezért a semmire sem használható laminált üvegdarabért senki egy fillért nem fog fizetni, nem hogy 150 ezret. A legsúlyosabb kár az a pár karcolás lehet, ami a gerinchordágy polietilén felületén keletkezhetett.
Ami meg a „Sisakban szaladt neki felbőszült bika módjára a mentős a rohamkocsi ajtajának” állítást illeti: megint csak jól látni, hogy rommá tört ajtónak meg visszapillantónak „ront neki” sisakban a mentős. Nem nehéz belátni, hogy ezek is értéktelen műanyag és vasdarabok, láthatóan a Crafternek a bal elején, minimum a B-oszlopig egy ép elem nem maradt. De még javítható se sok. Szinte mindent cserére vehettek fel a biztosítónál (hogy milyen balesetben sérült meg, valakinek a kötelezője terhére térítik vagy cascós kárrendezés lesz-e, sajnos sehol nem szerepelt, bár mondjuk mindegy is). Tehát se a vezetőoldali első ajtó, se a tükör nem sok értéket képviselhetett már, egy értéktelen dologban kárt tenni meg a teljességgel értelmezhetetlen marhaság kategóriájába esik.
Tehát ott tartunk, hogy konkrétan semmiben nem tettek kárt (legalábbis semmi olyanban, amiről a közleményekben és cikkekben azt állították, hogy kárt tettek benne), de kirúgtak három tatabányai mentőst. Hogy most van-e létszámhiány a mentőknél vagy sem, azt most hagyjuk.
Engem az ba... bosszant fel, de marhára, hogy egyrészt hamis állítást fogalmaz meg valaki, majd ezt egy újság leírja, majd újabb újságírók, mindenféle ellenőrzés, minimális alaposság nélkül, úgy ahogy van, átveszik, részt vesznek három ember meghurcolásában úgy, hogy elég lenne egy neve elhallgatását kérő szakértőt megkérdezni, hogy kiderüljön, az elhangzó vádak egyike sem áll meg. Kezdve azzal, hogy semmit nem rongáltak meg, folytatva azzal, hogy tettükkel egész biztosan nem tettek 150 ezer forintnyi kárt a szélvédőben, és hát bármelyik neve elhallgatását kérő szakértő meg tudja mondani (vagy bárki, akinek volt már bármi dolga a biztosítókkal), hogy egy esetleges biztosítási folyamatban, a videókon látottak _semmilyen_ fennakadást nem okozhatnak, ha ez tényleg egy hetekkel korábban összetört mentőautóval történt.
Mert pár nappal a baleset után kiszállt a mentőállomásra a kárszakértő, egy piros-fehér csíkos rúd meg egy digitális fényképezőgép, illetve egy formanyomtatvány segítségével minden sérülést dokumentált. A porrá tört elemek miatt senki nem fog egy pótszemlén újabb károkat bejelenteni. (Pótszemlét olyankor szokás kérni, mikor mondjuk egy sérült elem mögötti esetleges további sérülések csak megbontás, az elemek szétszerelése után állapíthatóak meg, de ez ugye a ripityára tört szélvédő és a fityegő visszapillantó esetében nem történne meg, ezek a láthatónál jobban már nem tudnak megsérülni.
Ahogy ilyenkor a gyakorlott lakatosok/kárügyintézők mondani szokták: CSÉ! (Azaz csere. Pont.) Tehát ez sem tűnik valós állításnak. De senki, de senki nem kérdezett meg egy szakértőt, de még csak a képeket se nézte meg alaposabban, egyszerűen bemásolta a korábban leírtakat, hadd szörnyülködjünk együtt a vandál mentősökön, jöjjenek az idióta kommentek a hasonlóan alapos olvasóktól. Hogy azért, mert a kattintás az Isten, vagy azért, mert végtelenül igénytelenek vagyunk, nem tudom.
A másik, ami miatt mérhetetlenül dühös és szomorú vagyok, az az OMSZ hozzáállása az egészhez. Mert ugye a mentősök úgy hívják egymás közt egymást, hogy bajtársak. Hát, itt aztán senki nem volt társa a másiknak a bajban.
Nem volt senki, aki (a kollégáknak hamisan oldalra kacsintva) azt mondta volna, hogy a bajtársak a belső használatra készült videókon újszerű mentési eljárások kikísérletezésén dolgoztak. Igyekeztek ellenőrzött körülmények közt megtudni, hogy milyen, a mentőgépkocsikon is megtalálható felszerelésekkel lehet segíteni egy balesetben járműbe szorult beteg kiszabadítását. Közös gondolkozásuk és próbálkozásaik eredményeként kiderítették, hogy a kellőképpen merev és strapabíró gerinchordággyal például akár a többrétegű (a gépkocsik karosszériájának merevítésében is nagy szereppel bíró) szélvédőt nem csak be lehet törni, de a rugalmas réteget is át lehet szakítani, tehát szükség esetén még a tűzoltók kiérkezése előtt hozzáférhetnek a beszorult utasokhoz. Bajtársaink éles szemmel vették észre a kínálkozó lehetőséget, és a balesetet szenvedett mentőautó javíthatatlanul sérült elemein kipróbálták, milyen védelmet nyújt viselőjének egy, a beavatkozó egységeknél rendszeresített sisak. A kísérletre önként jelentkező bajtársunk által tapasztalt és leírt élmények nagyban segíthetik a kollégák jövőbeni munkáját.
A vicc az egészben, hogy a fentiek még csak nem is klasszikus sajtóközlemény-bullshitek lettek volna, mert tényleg jó lehet tudni, hogy egy ilyen gerinchordágy akár így is alkalmazható. És az se baj, ha valaki tudja, milyen, amikor irtózatosan odaver valami a sisakba bújtatott fejére. Aztán persze szólhat a főnökük a három bajtársnak, hogy b*szkikáim, utoljára mentettem meg a seggeteket, és hát tényleg, hogy lehet valaki annyira hülye, hogy egy ilyen bohóckodást nem csak videóra vesz, de még el is kezdi terjeszteni. Honnan veszitek, hogy mikor mentősöket feljelentenek azért, mert megállnak a giroszosnál, vagy mert hangos a szirénájuk, beszól a barom, mert nem fér el tőletek, akkor majd nem lesz legalább egy olyan sérült lelkivilágú marha, amelyik sápítozva fogja a véreteket követelni?? Lehet menni mentőt takarítani fogkefével meg egy darab steril gézlappal, de csillogjon az a krafter! Ehelyett kirúgtak három értékes embert egy teljesen érdektelen, súlytalan marhaság miatt, aminél bármelyik random tizenéves fiú nagyobbakat követ el egy nyári hétvégén.
Még mielőtt bárki felemelt ujjal küldene el a francba, amiért mentegetem a géprombolókat, szögezzük le: rühellem, ha valaki akár csak egy karcolást ejt szándékosan egy autón. Emlékszem, mikor az első, bontásra vett autóm kasztniját kellett darabokra vágnom, a fizikai rosszullét kerülgetett. De itt javíthatatlanul sérült alkatrészekről volt szó, senkit semmilyen kár nem ért, de a legrosszabb, hogy amit a cikkekben állítottak, tételesen, tényszerűen nem igazak. Az egész egy piszlicsáré műbalhé, ráadásul egy csomó újság kritika nélkül vette át ezt a mentős karaktergyilkosságot. Méltatlan ez a mentősökkel szemben, méltatlan a saját olvasóikkal szemben is. Nem csodálnám, ha a kirúgottak elégtételt akarnának kapni a becsületükön esett csorba miatt – ennél kevesebbért is pereltek már.
Jut eszembe, mikor legutóbb leteszteltük a Lidl ablaktörő kalapácsát, egy olyan cég engedte meg, hogy egy roncsautójuk ablakait betörjük (az sem esett jól, higgyétek el, de mindent a tudományért), ahol bárki befizethet egy kis feszültséglevezető roncsautó-hentelésre. Ha tehetném, és visszacsinálhatnám ezt az egész balhét, benevezném a három bajtársat egy kiadós zúzásra. De lehet, hogy a főnökeikre is ráférne egy alapos csapatépítés, hogy tényleg bajtársak legyenek, ne csak kollégák.