Olvasói visszajelzőfórumunkon időről időre elindul egy végeláthatatlan vita: milyen kategóriákba is tartoznak egyes autók, vannak-e éles kategóriahatárok, kellenek-e új osztályok, besorolható-e minden autó valahová. Nekem is van véleményem, sőt, konstruktív javaslatom is a problémával kapcsolatban.
Nőnek a rohadtak. '82-es 3-as BMW-m a maga idején még simán középkategóriásnak számított a maga 2565 mm-es tengelytávjával, 4350 mm-es hosszával. Ma már ez a tengelytáv alatta marad még egy átlagos kisautóénak is (új Renault Clio: 2575), hossza pedig egyenesen nevetséges egy mai középkategóriáshoz képest ( Passat: 4765).
Ez nem is lenne baj, ha az új és újabb modellgenerációk együtt nőttek volna, és tartották volna az egymás közti távolságot, de nem. Kihalt például a Ford Sierra és a Scorpio, helyüket egyszerre tölti be a Mondeo. Elpusztult az Opel Senator és Omega, hatalmasra puffadt viszont a Vectra, ami mára ráadásul két tengelytávon is létezik, padlólemeze pedig egész más márkáknál más kategóriákban is szolgál. Másutt épp ellenkezőleg, eddigi alfajok váltak teljes jogú entitássá, ami például a régi Jetta- Bora - új Jetta vonalon jól megfigyelhető.
Aztán vannak olyan átmeneti dolgok, mint a prémium-közép. Az e szegmensbe eső báránykák gyönyörűen elkeríthetők, ez a gyártók által létrehozott mesterséges kategória érzésem szerint valamikor a '90-es évek közepén, az E36-os BMW, a C-Merci, az A4-es Audi és az S40-es Volvo együttállásának bekövetkeztekor jött létre, és azóta számos versenyzővel bővült. Az alfa a 156-ost, majd a 159-est indította a fentiek ellen, itt a Lexus IS, no meg a Jaguar X-Type is. De bomlik ez is, a Volvo nem fért a bőrébe, idetolta az S40 mellé az S60-at is, felfelé bomlaszt.
Ráadásul némelyik kategóriahatáron egyfajta marketechnikai mutációval teljesen új osztályok teremtek, MPV-k, SUV-ok, Crossoverek, szuperminik. Egészen elképesztő gyorsasággal alakítottak önálló osztályt az egyterűek: immár méret szerint legalább három családba sorolhatjuk őket (Idea, C-Max, 807).
Ráadásul Arany János, Ilosvai Selymes Péter, és persze elsősorban Kazinczy Ferenc a piros mezőben forog a sírjában, amikor ékes magyar nyelvünk használata helyett eszjúvízünk, empívízünk, ródszterezünk fölöttük. Persze nincs menekvés, nyilván mi is felzárkózunk a globalizációhoz, és ahogy Németországban már örökre Handy a mobiltelefon, nálunk is biztos előbb-utóbb off-roader lesz a terepjáróból. Azért vannak biztató jelek: a kompaktokat a mai napig boldog-boldogtalan alsó-középkategóriásnak említi, ami hosszabb is, hülyébben is hangzik, de magyar!
Na de sok beszédnek sok az alja, térjünk végre a lényegre.Tehát régóta vágyom megreformálni az autóipari nevezéktant. Eddig valahogy így nézett ki a rendszer:
Kiskocsik: Seicentótól Jazzen át új Clióig minden.
Alsó-közép: 1-es BMW, Civic, golfastra, , plusz
leszármazottjaik, mint Jetta
Közép: Mondeo, C5, Passat, Avensis
Prémium közép: 159, BMW 3, Mercedes C
Felső közép: A6, E-Klasse, S80
Nagykocsik: BMW 7, Jaguar XJ, Lexus LS
És még beszéltünk össze-vissza egyterűekről, sportautókról, szuperminikről, luxuskocsikról, roadsterekről, Gran Turismókról. És nem tudtuk igazán hova tenni a 607-es Peugeot-t, C6-ot, no meg persze az Octaviát. Úgy gondolom, a régi rendszer mára erőlteteté, meghaladottá vált. Dobjuk ki, ne hasonlítsunk körtéket almákkal. Bővebb, komplexebb, szofisztikáltabb szisztéma szükségeltetik.
Íme az én listám:
Apróság (Aygo, Lupo, Alto)
Kisautó (Panda, Yaris, Swift)
Majdnem alsó-közép, alias (szegény Feri!) wannabe-kompakt (207,
Grande Punto, új Clio)
Kompakt (golfastra, Impreza, 307)
Kommersz közép (Octavia (igenis), Vectra, Passat)
Burzsuj közép (S40, 3-as, C-Klasse, 159, 9-3)
Kommersz nagy (Superb, 607, C6)
Burzsuj nagy (5-ös, GS, A6, 300C, 9-5, 166)
Ultraburzsuj (7-es, S, A8, LS)
Kis magas (Fusion)
Kis terep (Jimny)
Közép magas (Grand Vitara, Rav4, X3)
Közép terep (Defender, Pathfinder)
Nagy magas (XC90, ML, X5)
Nagy terep (LC, Disco, Grandcsirke)
Kis egyterű (Modus, Note, Jazz)
Közép egyterű (Corolla Verso, C-MAX)
Nagy egyterű (Avensis Verso, Voyager, 807)
Kis sport (Smart Roadster, Ford StreetKa)
Közép sport (Celica, Brera)
Nagy sport (911, 6-os, SL)
Szupersport (amire nők dőlnek a képeken, mi meg sóhajtozunk
utánuk. Mindkettő után.)
Az egyebek, mint a CC-k, kupék, összkerekes japán ralialapok általában egy-egy adott modell extrém változatai, nem nyitnék nekik külön skatulyát. Tegyenek pár próbát, nézzük, akad-e olyan típus, ami nem fér be ebbe a kartotékrendszerbe! Ha találnak ilyet, >írjanak nekünk! Ha nem, mit szólnak?