Az MG autók gyártója, a SAIC Motor (Shanghai Automobile Industry Corporation) és a Duna Motors Disztribúció Kft., az MG magyarországi importőre közös sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a kínai autógyártó és a magyar autópiac egyik vezető vállalata sikeresen megállapodott az importőri tevékenység kivásárlásáról, amely változást jelent az idén 100 éves márka hazai történetében.
Sokan átéltük már azt az érzést, amikor a buszon próbáljuk összekaparni az aprót a jegyre, mögöttünk meg ácsorog a többi felszálló utas, és épp nem vagyunk túl népszerűek. Mostantól viszont egyszerűbbé válik a helyzet, hiszen a MÁV-VOLÁN online jegyvásárlási lehetőségén felül az összes helyközi buszt felszerelik POS kártyaterminállal, a buszok háromnegyedén pedig már most is lehet kártyával fizetni.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium Kommunikációs Főosztálya sajtóközleményben beszélt az M30-as autópályával kapcsolatos problémákról és a lehetséges megoldásukról:
Az Építési és Közlekedési Minisztérium sajtóközleménye szerint a z M30 autópálya Miskolc-Tornyosnémeti közötti szakaszán az változó nagyságú és intenzitású burkolatrepedések, süllyedések jelentek meg, amely miatt 2024. február 17-én a Miskolc és Szikszó közötti szakaszt teljes szélességében lezárták.
Röviden:
A tavalyi debreceni szalonnyitás után most újabb mérföldkövet ünnepelt a Mercar Használtautó történetében, ugyanis egy új Mercar központ nyílt Budapesten. Az új szalon megnyitását pedig egy rendhagyó megnyitó partin ünnepelték meg.
Ha kigyullad egy elektromos vagy hibrid autó, sokkal nehezebb végleg eloltani, mint egy benzinest vagy dízelt. A problémát a hatalmas méretű akkumulátorcsomag okozza, ami több napig is képes égni, oltás után újra kigyulladhat.
A napokban tettük közzé a német ADAC várandós öveket vizsgáló tesztjének eredményeit, amelyből az derült ki, hogy az övek nem hozzák az ígért paramétereket, sőt, ütközéskor valójában nagyobb erőhatás érheti a várandósokat, mint normál övvel. A cikkre érkezett a BeSafe, gyermekbiztonsági termékekre specializált cégtől egy levél, ami árnyalja az eredményeket, változtatás nélkül közöljük:
Magyarországon folyamatosan nő a forgalomba helyezett járművek száma, ami elsősorban a személyautók bővülésének köszönhető. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adataiból kiderül, hogy 2016-hoz képest tavaly közel 25 százalékkal több autó közlekedett az utakon, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) legfrissebb adatai szerint pedig közel hatmillió élő kötelező gépjármű felelősség-biztosítási (kgfb) szerződés van hazánkban. Bár az autótulajdonosok egyre tájékozottabbak, a kgfb-vel kapcsolatban még mindig sok a tévhit. A leggyakoribb tévhiteket gyűjtötte most össze az Allianz biztosító.
A november elején kezdődő év végi kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) kampány még idén is közel 450 ezer személygépkocsit érint majd. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) az év végi váltási időszakban 10-15 százalékos átlagdíj-emelkedésre és 80 ezer szerződésváltásra számít.
Az év végére vonatkozó tarifákat legkésőbb november 2-ig hirdetheti ki az érintett 12 biztosító. Az ezt követő kampányidőszakban egy hónapja van az év végi évfordulóval rendelkező ügyfeleknek arra, hogy a piacon elérhető lehetőségeket összehasonlítsák a meglévő biztosítójuk által megajánlott díjjal. Ez utóbbit a biztosítónak november 11-ig kell megküldenie postai úton vagy e-mailben. A meglévő szerződést december elsején éjfélig lehet felmondani.
Szeptember 26-án közzétett cikkünkben Dobi Istvánt, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet elnökét idézve azt írtuk, hogy mintegy ezer sofőr hiányzik a Volánbusznál. A Volánbusz képviselője lapunkhoz eljuttatott üzenetében nagyságrendi tévedésről ír: az említett közel 1000 sofőr helyett alig 238 főt keresnek a munkakörbe. Levelüket változtatás nélkül közöljük:
Lezajlott a V4 Rodeó, vagyis a Magyar Közút gépkezelőinek versenye, ahol hókotrókkal mérték össze a tudásukat a legjobb pilóták. Egy országos versenyről van szó, amit Szigetszentmiklóson rendeztek.
Nem hétköznapi járművek veszik birtokba az Aeroparkot szeptember 16-án, szombaton. A ferihegyi repülőmúzeumba tűzoltófecskendők, műszakimentő szerek, oldtimerek, régi rendőr- és mentőautók, helikopterek érkeznek, amelyek jó része folyamatosan mozogni fog és izgalmas bemutatókat tart. Számtalan eszközt kipróbálhatnak a látogatók, akik testközelből kóstolhatnak bele a különféle szolgálatok munkájába, melyek toborzást is tartanak.
A villanyrollerek száma sokszorosára nőtt Magyarországon, így a KRESZ-módosítása várhatóan ezeket a közlekedési eszközöket is érinti majd. Elképzelhető, hogy a 25 km/h-nál nagyobb sebességre képes rollerek segédmotor-kerékpárnak minősülnek majd, utóbbiakra pedig jelenleg is kell kötelező biztosítást kötni - derül ki a Netrisk összeállításából. Az még kérdés, hogy ehhez hasonlóan az erősebb rollerekhez is kell-e biztosítás, mindenesetre a segédmotorkerékpárokra 2018 óta több mint 82 ezer kötelezőt kötöttek a Netrisk adatai szerint. Az átlagdíjak is feljebb mentek, a 2018-as 3 ezer forinthoz képest az idén már 5 ezer forint felett volt ez az összeg.
A budapesti központú Commsignia bemutatta az OBU Lite nevű közlekedésbiztonsági eszközét, amely vehicle-to-everything (V2X) technológiával javítja a sérülékeny úthasználók, így például az elektromos kerékpárral és más mikromobilitási eszközzel közlekedők láthatóságát és biztonságát a közúti forgalomban. Az OBU Lite integrálásával a kerékpárgyártók jelentős mértékben növelhetik a kerékpározás biztonságát a közutakon.
A V2X - járműkommunikáció - előnye abban rejlik, hogy az ilyen technológiával felszerelt járművek vezetői akkor is értesülnek a többi közlekedő jelenlétéről, amikor nincsenek egymás látóterében. Ez nagyban segít valamennyi résztvevőnek, hogy több információ birtokában jobb közlekedési döntéseket tudjanak hozni.
Különleges repülőtéri járművekkel és oldtimerekkel, kivilágított pilótafülkékkel, hajtóműindításokkal, mesélő pilótákkal, pályaválasztási foglalkozásokkal és bemutatókkal, repülős talkshow-val, éjszakai reptérlátogatásokkal és szabadtéri mozival várja a látogatókat augusztus 12-én 15:00 órától éjfélig az Aeropark.
A régi hármason jövők-menők egészen biztosan fel fognak figyelni egy új aszódi körforgalomra, ami nem csak élénk piros színe miatt méltó a figyelemre. A város kivezető (vagy Budapest irányából közelítve bevezető) traktusában lévő, útelágazással megfejelt éles kanyar kombinációja számos baleset helyszíne volt korábban. Aki erre jár, mostantól biztosan eszébe jut majd: ez az ország legszemetebb körforgalma. Legalábbis abban az értelemben, hogy egészen konkrétan 9 tonna újrahasznosított műanyag hulladékból készült.
Te is észrevetted, hogy ma már a szokásosnál is több teherautó jár-kel szerte az országban? Ma? Saját, teljesen szubjektív érzéseimre támaszkodva mondom, hogy már tegnap is tele volt kamionnal az M0. A Magyar Közút szerint nem véletlen, sajtóközleményben adtak választ a kérdésre.
Sajtóközleményben hívja fel a figyelmet a használtautót vásárlók jogaira és kötelezettségeire Magyarország Ügyészsége. Ne ijedj meg, teljesen közérthető lett! A témát mi is számtalanszor feldolgoztuk. Csak az utóbbi időben írtunk belőle (több) cikket a nézelődéstől az alkudozás végpontjáig bezárólag, Anti készített videót arról, hogy mit nézz meg mindenképpen mielőtt kézbe csapsz, és podcastot is találsz az aktuális trendekről. Egy ügyészségi állásfoglalás azonban mindig érdekes, így a teljes közleményt alább, változtatás nélkül közöljük.
Vége a naptári télnek, itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy megkezdődnek a melegebb időben esedékes munkálatok az utakon. A Magyar Közút bejelentette, hogy március 16-ától véget ért náluk a téli üzem, ezért átállnak utak felújítására.
A Magyar Közút közleményben jelentette be, hogy 2023 január 20-án 19 órától lezárják a Kékestetőre vezető bekötőutat és az adótoronyhoz vezető mellékutat. A pénteken kezdődő teljes útzár január 22-én 19 óráig, vagyis vasárnap estig tart.
Kimondottan részrehajlóak vagyunk magunkkal, ha a vezetés során elkövetett hibákról van szó. Ez derül ki legalábbis a Magyar Suzuki és az Ipsos közös, reprezentatív felméréséből. Míg ugyanis magunkat az átlagosnál jobb sofőrnek tartjuk, a problémákért hajlamosak vagyunk többi közlekedőt vagy a környezetet okolni
A Facebookon jött szembe az alábbi hirdetés. Ami elsőre szemet szúrt, az a kicsit fura magyarsággal megfogalmazott szöveg, na meg, hogy nem hangos tőle a hazai sajtó. Gyorsan rákérdeztem telefonon a Molnál, mi az igaz ebből, és gyanúm beigazolódott, semmi!
A technika a korábbi xiaomis átveréshez hasonló, vagyis egy hirdetés, aminek a lényege, hogy kisebb összeget ki kell fizetni, hogy megkapd a hirdetett tárgyat. Alatta valós emberek igazolják, hogy ők bizony megkapták, és milyen boldogok, de ezek jellemzően lopott, feltört hozzáférések. Szóval a lényeg: mindig figyeljünk, hova kattintunk, és ha valami túl jól hangzik, ne sajnáljunk némi utánajárást, mert jó eséllyel kamu!
Közben megérkezett a MOL írásbeli válasza, amit változtatás nélkül közlünk:
"A napokban mi is értesültünk róla, hogy csalók élnek vissza a MOL Magyarország nevével, akik adatszerzési célokból, hamis módon, nem létező akciót kínálnak üzemanyagkártyáinkkal kapcsolatban Facebookon terjedő posztokban. Ezekhez az aktivitásokhoz, ajánlatokhoz vállalatunknak nincs köze. Mindenkit arra kérünk, hogy legyen körültekintő, a hivatalos ajánlataink minden esetben megtalálhatók a www.mol.hu weboldalon."
Magyarországon egy kisebb réteg kiváltsága a vezetéstechnikai tréningeken részt venni. A kiváltság leginkább agyilag értendő: viszonylag kevesen érzik úgy, hogy önként el kellene menniük ilyesmire, mert az egyfajta be/felismerése annak, hogy létezhet az aktuális tudásodnál jobb autóvezető is. Aki már belátta ezt, megtette az első lépést abba az irányba, hogy megtanuljon jobban vezetni. Sokan vannak így, de messze nem elegen – ezt jól látszik az utakon.
A kiváltságosokból van egy másik csapat is: akit a cégük fizet be képzésre. Ők céges vidéki berúgásokat csapatépítéseket váltják ki ezzel, és két legyet ütnek egy csapásra. A munkatársak tényleg jobban vezetnek a végén, és józanul is jól érzik magukat, mellesleg jobb eséllyel kerülik el a baleseteket. A céges képzéshez ott van a cégautó, ami lehet a személyautón kívül a busztól a pickupon át a kukás autóig bármi. A magánemberek viszont kicsit bajban vannak, ha nem szeretnének a saját autójukkal gyakorolni.
Most a Driving Experience tréningjén jártam, amit onroad tréningnek hívnak; magyarul kicsit ORFK-s hangzású lenne: közúti. Megértem, ha az ember nem feltétlenül a saját autójával jönne el egy ilyenre. De mit kerestem én itt? Hiszen a Totalcar is szervez tréningeket a Groupama Tanpályával közösen – legutóbb például az újdonságnak számító kikerülési és rántópados tréningünk volt –, ez meg a konkurencia, nem? Igen is, meg nem is - ha igazságot akarnék tenni, mindkettőt érdemes elvégezni, mert nem ugyanazt adják.
Egyrészt kíváncsiságból voltam itt. Mint kiderült, ők is befizettek hozzánk egy kémet, akkor én miért ne menjek el az ő sasfészkükbe?! Pláne ingyen. (Igyekeztem a büféebédből is jó sokat fogyasztani.) Másrészt a vezetéstechnikai tréningek világa elég belterjes, főleg Budapest környékére koncentrálódik, tehát szinte mindenkit ismerünk, és mindegyik csapattal jóban vagyunk. A Drivexszel is régi a kapcsolat, az első két SUV-tereptesztünket például velük készítettük.
Másrészt ez az onroad-ként jelzett tréning teljesen más, mint amit bármelyik műanyag bevonatú vezetéstechnikai pályán megtapasztalhat az ember. A vízzel locsolt műgyantás felületeken kis sebesség mellett lehet megtanulni és megtapasztalni a tapadásvesztést, a kikerüléseket és más, vészhelyzeti szituációk kezelését. Viszont ez a Drivex-féle tréning a kiskunlacházi repülőtéren zajlik, aszfalton. És nagyon más sebességeken.
Vagyis itt nyolcvan körüli tempóval kell átfűzni a bójasoron az autót, ha a hirtelen kikerülésre kerül a sor, de van itt is szlalom, körpálya, ilyen-olyan ügyességi feladat, gyakorolhatod, hogyan lehet stabilizálni az alulkormányzottságba átcsapó autót kanyarban és hasonlók. A lényegesen nagyobb tempó nem szimulálja a valóságot, hanem maga a valóság: a biztonságot itt az adja, hogy minden irányban nagy a bukótér, maximum az ürgék és más rágcsálók párzását lehet megzavarni. Így néz ki például egy kikerülési gyakorlat, kb. 80 km/órás sebességgel, lassítva.
Az aszfaltot locsolják, hogy a gumikopást mérsékeljék, de a nap végére azért szemmel láthatóan fogyott a gumi a Toyotámról. A lacházi reptér romantikájához hozzátartozik, hogy a tréningre használt gurulóutakon néha átkocog egy-egy repülő is, de a szabályok egyszerűek: a repülő olyan, mint a villamos, bármerről érkezik, mindig elsőbbsége van.
Az esemény, amit végigkémkedtem, a Drivex és a Schiller Autó Család közös rendezvénye volt, méghozzá azért, mert egy ideje nem volt a magyar piacon olyan tréning, ahol a gyakorláshoz autót lehetett volna bérelni (korábban pl. a BMW tréningjei ilyenek voltak). Mostantól a Schiller-féle autóbirodalom márkáiból lehet bérelni is, ennek díja a normál, saját autós képzés díja felett 30 ezer forint. Azt, hogy az adott pillanatban milyen típusok állnak rendelkezésre, az aktuális képzések kiírásainál lehet megtudni, de alapvetően Dacia, Lexus, Opel, Fiat, Toyota, Skoda modellek közül lehet választani. Véletlenül tehát pont olyanokat, amelyeket a Schiller-hálózat árusít.
Ennek a lehetőségnek van még egy pozitívuma. Aki autóvásárlás előtt áll, alapesetben a szokványos autószalonos próbakörön tudja megítélni, hogy mire képes egy típus. Vagyis semennyire. Egy ilyen vezetéstechnikai képzés viszont jó alkalom a határok feszegetésére. Tudom, az igazi férfi a budira is kikapcsolt ESP-vel megy, de akit esetleg érdekel, mégis milyen egy-egy elektronikus segédlet működése éles helyzetben, azt is megtapasztalhatja itt. Szpojler: vannak ám különbségek.
Az esemény vendégei a két újságírón kívül a Schiller flottaügyfeleiből kerültek ki, akik alapvetően sokat autóznak. Igazából meglepett, de akikkel egy csoportban voltam, tényleg rutinos és motivált vezetők voltak, ügyesen teljesítették a feladatokat, ha netán valakinek nem volt meg elsőre, az is villámgyorsan megtanulta. Ez koránt sem evidens, bőven láttam példát az ellenkezőjére is, akár évi 50-60 ezret vezető autósoknál is.
A másik meglepetés számomra az első generációs Aurisom volt, mert hajmeresztően semleges autó, olyan próbákon, ahol az oldalerőnek kellett volna kiváltania valamiféle kitörést tőle, hát nem járt sikerrel. Szokatlanul kiegyensúlyozott kocsi ez, és mondjuk 78 km/h bementi sebességgel megcsinálta a jávorszarvas-tesztet, míg a mezőny, ennél maximum 6-7 km/órával voltak jobbak a legmodernebb autók gazdáikkal, a Maybach S-Mercivel bezárólag.
Természetesen mindenki maga dönti el, hogy rögtön a mély vizet választja-e. Talán komoly vezetési tapasztalat nélkül nem feltétlenül ezzel kezdeném az önképzésemet, hanem egy műanyagos pályán, ahol kisebbek az erők és a tempó is szerényebb – az pont elég az alapozáshoz, ahonnan aztán például egy ilyen képzésen tovább lehet lépni.
A sajtóközleményben szó van még egy Dirt Experience tréningről is, ez angol nevének megfelelően ez egy offroad tréning, Palánkai Gellért, a tréningeket szervező cég egyik vezetője szerint ezek a tréningek júliustól indulnak majd be.
Végül íme a sajtóközlemény minderről: