40 éve velünk van a 914/916-os

2009.04.15. 11:43

Így utólag már látjuk: a Porschétól nem volt a legjobb húzás a 911-es legfényesebb időszakában bedobnia egy középmotoros, békalámpás téglatest-formát, aminek az ikertestvére mellesleg VW-emblémával vele egy időben kapható volt. Ezt a kocsit nevezték 914/6-nak, de talán még többen ismerik 916-osként, mellesleg a 911-es hathengeres motorja hajtotta. A kezes, gyors autót azóta elismerték az ínyencek, de talán későn, mert alig pár ezer került belőle forgalomba, amikor új volt, ennek maradékán marakodnak most.

De a Volkswagen dörzsölhette a markát, mert a szerény, négyhengeres kivitel, a sima 914-es, amelyet a Karmann-Ghia utódjának szántak jól futott, nem mellesleg polírozta a VW brand image-ét is. És lassanként, így a negyedik iksznél a korábban lenézett, mellesleg szintén ügyes 914-es is beérik. Minderről inkább olvassák el a hivatalos sajtóközleményt. Alább.

Jubileumát ünnepli a VW-Porsche 914

Stuttgart – A mai Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG és az egykori Volkswagenwerk AG csendben alapította meg 1969 áprilisában a „VW-Porsche-Vertriebsgesellschaft mbh“ társaságot. Az új cég ötmillió német márka törzstőkéjével két sportautó – a nyilvánosság elől ekkor még gondosan titkolt VW-Porsche 914 és 914/6 – számára volt hivatott a megfelelő sikerstratégiát kidolgozni.

A VW-Porsche értékesítési társaság megalapítása igazi sikertörténet kezdetét, egyben egy drámai fejlesztési folyamat végét is jelentette. A Volkswagen a hatvanas évek közepén már kereste Typ 34 jelzésű, főként „Karmann Ghia“ néven ismert, s kissé már korosodó sportkupéja utódját, míg a Porsche a 911 alatti, igen sokat ígérő piaci szegmens felé szerette volna bővíteni kínálatát. Ferry Porsche illetve Heinrich Nordhoff Volkswagen-vezér ennek szellemében egyezett meg 1966 tavaszán a mindkét fél számára előnyös együttműködésről. Eszerint a Volkswagen igényes középmotoros sportautó kifejlesztésével bízta meg a Porschét, amely négyhengeres motorral Volkswagen, míg hathengeres boxer-erőforrással Porsche modellként jelent volna meg a piacon.

Már teljes gőzzel haladt a fejlesztés, amikor váratlan változás következett be a Volkswagen vezetésében. Heinrich Nordhoff 1968-ban váratlanul elhunyt, az elnöki székbe pedig Kurt Lotz érkezett. Lotz semmisnek nyilvánította az említett szóbeli megállapodást, és ragaszkodott ahhoz, hogy a Volkswagen rendelkezzen kizárólagos értékesítési joggal a Porsche által a megállapodás szerint fejlesztett autóra. Hosszas és nehéz egyezkedést követően – amely során a 914-es jövője is nem egyszer veszélybe került – a két márka kompromisszumos megoldása értelmében végül az új modellt „VW-Porsche“ néven, közös értékesítési hálózatban dobták piacra.

A VW-Porsche 914 1969. szeptember 11-én Németország első sorozatgyártású középmotoros sportkocsijaként mutatkozott be a Frankfurti IAA-n. A Volkswagen és Porsche márkanevek összekapcsolása azonban azonnal imázs-problémákat vetett fel az új sorozattal kapcsolatban, amelyet a sajtó előszeretettel illetett a „Volksporsche“ jelzővel. A Porsche 911 T 2.0 kétliteres hathengeres motorjával szerelt 914/6 modellre különösen kedvezőtlenül hatott mindez, s a Porsche törzsvásárlói kiemelkedő menetteljesítményei ellenére is alig-alig ismerték el. A négyhengeres VW-Porsche 914 ezzel szemben igazi sikermodellé avanzsált, s mire a sorozat végül 1976 tavaszán kifutott, kora legnépszerűbb sportkocsijaként 115 631 négyhengeres 914-es gördült le a szerelőszalagról. A legtöbb az Amerikai Egyesült Államokban talált gazdára, ahol a 914-est eredeti Porsche modellként, vagyis a VW-megjelölés nélkül forgalmazták. A VW-Porsche 914 időközben kedvelt veteránmodellé vált, amely köré világszerte rajongói klubok sokasága alakult, különösen a mindössze 3338 példányban készült 914/6 számít keresett Porsche-ritkaságnak.

A 914-es sorozat 40. jubileumára a Porsche Múzeum 2009. április 9. és május 10. között rendezett, különleges kiállításával emlékezik, ahol többek között a 300 lóerős, nyolchengeres verseny-aggregáttal szerelt, egykor Ferry Porsche tulajdonát képező Porsche 914/8 is megtekinthető. E különlegességből mindössze két példány készült, s az egyiket Ferry Porsche 1969-ben, 60. születésnapja alkalmából kapta ajándékba.