Ha rontasz: hervadozó növény a képernyőn

2009.04.27. 02:00
0 hozzászólás

Magyaroszágon is elkezdődik a Honda Insight forgalmazása, amely a nálunk kapható harmadik nem luxus hibridautó, a Toyota Prius és a Honda Civic IMA után.(Bár szép dolognak tartom a hibrid Lexusok kis fogyasztását, csak gyakorlati jelentősége nincs, azt leszámítva, hogy a kedvezményes regadóval kapnak egy egyszeri, pármilliós szoctámot a gazdagok.)

Az Insight esetében már lényegesebbek a kedvezmények, hiszen az autót beharangozó sajtótájékoztatón az árakat is elárulták. Az eredeti tervek egy alacsonyabb összegről szóltak, árulta el Nagy Károly, a Honda Hungary médiafelelőse, végül a forint árfolyama miatt 5 millió lett az indulóár. A puccosabb, szélesgumis (185-ös), xenonos, hátsó kartámaszos, esőérzékelős verzió pedig 5,5 millióba kerül.

Hát, ez van, még mindig olcsóbb, mint egy Prius, igaz, az Insight hibridrendszere is egyszerűbb, például a villanymotor teljesítménye az ötöde a most kifutó Toyotáénak, de a benzinmotorja is gyengébb. Mégis, képes több fontos dologra, például visszanyerni a fékezési energia egy részét. Amúgy a hibrid rendszer benzinmotorja az előző Jazzére hasonlít, tehát hengerenként két szelep és ugyanennyi gyertya van benne, de kiegészítették változó szelepvezérléssel is, ha ez nem teljesen a szokványos módon működik. Ugyanis annyi változik, hogy kinyit, vagy sem: ha tisztán elektromos üzemmódban halad a kocsi, tulajdonképpen gázrugóként működik a négy henger, mivel minden henger zárt, a villanymotor a levegőt is gyúrja. De valamiért ez így optimális, higgyük el a japánoknak.

A sajtótájkoztatón sajnos nem vezethettük az autókat, ezek délcegen ácsorogtak egy borkereskedésben. Nem baj, Winkler már amúgy is vezette, én maximum annyit állapíthattam meg a parkoló kocsikba beülve, hogy:
a, elég futurisztikus a műszerfaluk
b, hátul alacsony a tető, a beszállást zavarja az alacsony ajtónyílás
c, azért ez a kocsi kisebb is egy Priusnál, viszont a csomagtartója jó méretű.

Bár a platform a Jazzével rokon, azért eléggé átdolgozták. Noha a futóművek azonosak, a padlólemez már kevésbé, hogy a leglényegesebbet mondjam, a benzintank a hátsó ülések, és nem az elsők alatt van. Emiatt a Jazz szenzációs variálhatóságától elmarad az Insight, de a hátsó támlák lehajtásával legalább nagyobbítható a csomagtartó, szemben például a Civic hibriddel. Hát, ez az öt ajtó varázsa.

Ja, még egy érdekesség, bár ez már inkább piaci infó. 2009 márciusában a Honda minden idők legjobb eladásait produkálta Magyarországon. Hogy miért? Erre azt mondta Nagy Károly, hogy szerinte januárban azért vártak ki a vevők, mert valahogy téma lett a regadó eltörlése. Februárban azért nem, mert felvetődött a roncsprémium. Aztán márciusban belátták, hogy nem lesz semmi, ellenben még jobban leértékelődhet a forint. Szóval gyorsan megvettek mindent.

Az Insightból egyébként az idén 240 darabot szeretnének eladni. Szándékosan nem használtam a tervezik szót. Mert ugye ember tervez, gazdasági világválság végez. Ha ehhez hozzáadjuk a Civic hibrideket, akkor idén elvileg az eladott Hondák (3400 a cél) 8 százaléka lesz hibridhajtású. (Az ügyesebbek ebből már kiszámolhatják a Civic IMA tervszámát.) Egyébként olyan, leginkább céges vevőkre számítanak a Hondánál, akik szeretnék környezettudatosságukat hangsúlyozni. Gondolom, azok fogják venni, akik ezt a demonstrációt a Priusnál olcsóbban szeretnék megúszni.

A többi infó a sajtóközleményben. Kis előzetes: hogyan fejlesztett Fukui úr (a Honda Motor Corporation elnök-vezérigazgatója) mindennél környezetszennyezőbb katalizátort, hogyan működik pontosan az IMA-rendszer, hogyan tervezték meg tiszta lappal a valahonnan ismerős formát, és - ez talán a legérdekesebb - hogyan támogatják egyes országok a környezetkímélő autókat, hazánkkal összevetve. Jó olvasgatást kívánok, Rácz mindenkit üdvözöl.

·Ötajtós családi ferdehátú a Honda benzines-elektromos IMA-rendszerével
·Praktikusság és rugalmasság elérhető áron
·Alacsony emisszió, nagyszerű fogyasztás valós forgalmi körülmények között is
·A különleges Környezettudatos Vezetést Támogató Rendszer, amely minden vezetőnek segít a fogyasztás csökkentésében
·Kecses, sportos és áramvonalas dizájn, amelyet az FCX Clarity ihletett
·Praktikus és tágas utastér, amelyben öt utas is elfér
·A kategóriában a legnagyobb, rugalmas alakítható csomagtér: 408 liter
·Nagyon jó ár-érték arány
·A Honda irigylésre méltó összeszerelési minősége és csekély fenntartási költségei
·Nagyszerű ütközésvédelem a bent ülők és a gyalogosok számára

A Honda 1999-ben kezdte forgalmazni az első Insight hibridet, s több mint két évtizede dolgozik ezen a technológián.

A hibrid technológia fejlesztése mögött meghúzódó motiváció alapvető eleme, hogy kerüli a pazarlást. Egyszerűen fogalmazva: egy hagyományos autó hajtásláncában a fékezés közben keletkező energia elvész, hiszen hőként és zajként eltűnik az atmoszférában. A Honda kutatással és fejlesztéssel foglalkozó mérnökei pedig azt a célt tűzték ki maguk elé, hogy hasznosítsák ezt az energiát a felhasználók és a környezet javára.

Egy évtizeddel később a Honda már az új Insightot mutatja be, amely ezeket az alapelveket továbbfejleszti, s azt is lehetővé teszi a vezető számára, hogy egy hatékony, rugalmas és elérhető áron kínált autóban vigye magával családját és csomagjait.

A Honda Insight küldetése

Az volt a cél, hogy a benzines-elektromos technológia több ember számára váljon hozzáférhetővé, s olyan családi méretű hibridautó kerüljön kifejlesztésre, amelyet szélesebb vevőkör tud megfizetni.

Az Insight olyan ötajtós ferdehátú, amelyben a Honda IMA (Integrated Motor Assist) hibridrendszere működik, s így a modell alacsony emissziót és gazdaságos autózást kínál praktikus, kompromisszumot nem igénylő formában, ráadásul olcsóbban, mint a piacon kapható többi hibridautó.

A Honda úgy véli, hogy ez a modell, jelentős hatással lesz az autóiparra. Mivel az Insightot többen lesznek képesek megfizetni, a környezetet kímélő technológia több emberhez jut majd el, s a hibridek szegmense a társadalom új rétege számára is megnyílik.

Ezért volt a fejlesztés egyik fő célja az alkatrészek és alrendszerek méretének, összetettségének és árának mérséklése, hogy a kiskereskedelmi ár csökkenjen. A Honda szélesebb vevőkörhöz akarja eljuttatni a hibrid technológiát, de tudja, hogy a tisztább üzemű autók ára (vagy érzékelt ára) eddig néhány vevőt eltántorított attól, hogy komolyan megfontolja a megvásárlásukat.

Nem elég kifejleszteni egy ultra-környezetbarát autót, amit csak a tehetősek képesek megfizetni; a Honda azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a társadalom igényelje a vállalat létezését, akkor pedig olyan hibridet kell létrehoznia, ami mindenkihez szól.

A kedvező ár elérése

Az Insight a hibridfejlesztés 20 esztendejének, illetve a környezetbarát benzinmotorok fejlesztésének esszenciája; e folyamat még 1972-en kezdődött a CVCC motorral.

Ez a tapasztalat és műszaki tudás tette képessé a Hondát arra, hogy olyan komponenseket és alkatrészeket fejlesszen ki saját IMA rendszere számára, amelyek kedvezőbb önköltséggel gyárthatók.

A Honda emellett már évtizedek óta készít hibrideket. Ez idő alatt sokat tanultunk a villanymotorok, illetve a hibridrendszerek más fontos komponenseinek gyártásáról. Ez a tudás mára jobb gyártási folyamatokhoz és technikákhoz vezetett, amelyek csökkentik az előállítási költségeket. S mivel a hibridrendszer részegységeinek jelentős részét házon belül készítjük, mindez segít a teljes önköltség kordában tartásában is.

“Mérnökeink állhatatos és szakértő munkával, csökkentették IMA rendszerünk önköltségét, így az Insight gyártási költsége is alacsonyabb lett. Mivel nagyon sok, házon belül gyártott alkatrészt alkalmazunk, képesek vagyunk arra, hogy folyamatosan finomítsuk folyamatainkat, amire egy külső beszállító nem volna képes” - mondja Yasunari Seki, az Insight projektvezetője.

Mivel a jövőben sokkal több hibridautót gyártunk és értékesítünk, megváltozik a rendszer volumene, és csökken a fajlagos önköltség. Hogy a célszámokat elérjük, új villanymotorgyárat csatoltunk a Suzukai üzemhez Japánban, amely így az IMA villanymotorok gyártásában megkétszerezi kapacitását.

Emellett számos olyan specifikus fejlesztést hajtottak végre, amely mérsékli az önköltséget:

- Az IMA egység 95 százalékát áttervezték, hogy csökkenjen mérete és önköltsége
- Egyedi modell lévén, bármilyen olyan többletköltséget igénylő technológiát kizártak, amelyet adaptálni kellett volna már meglévő modellekbe (például Civic Hybrid)
- A padlólemez és a felfüggesztés sok eleme megegyezik az új Jazz modellével

Ám ez a költségcsökkentés nem jelenti azt, hogy kompromisszumot kellene kötni a teljesítmény, a tartósság vagy a minőség terén. A mérnökök olyan megoldásokat kerestek, amelyek segítenek a költségek csökkentésében, s a vevő számára a lehető legkedvezőbb áron kínálják a leggazdaságosabb hibridtechnológiát.

A megfizethető árú hibrid gyártása mögötti motiváció

A Honda globális filozófiájának egyik kulcseleme, hogy „olyan vállalat legyünk, amelynek létezését a társadalom akarja”. S bár ez első hallásra csupán marketinges szólamnak tűnik, olyan mantra ez, amelyet világszerte, s leginkább a kutató-fejlesztő központokban észben tartanak.

Ez a filozófia segít megmagyarázni a kedvezőbb árú hibridautó piaci létjogosultságát is; a Honda erőfeszítéseinek része, hogy pozitív hatással legyen a társadalomra.

A Honda dönthetett volna úgy is, hogy ezt a környezetbarát technológiát sokkal drágább modellekbe szereli be, vagyis a kirakatba teszi környezetbarát modelljeit és azokat prémium áron értékesíti a tehetős ügyfélkörnek. S valószínűleg igaz is, hogy ez a megközelítés minden eladott darabbal nagyobb hasznot hozna a vállalatnak.

Ám a Honda filozófiájával, hitével és örökségével az áll összhangban, hogy mérnöki tudásának alkalmazásával csökkentse az önköltséget és a kiskereskedelmi árat, s ezzel, sokkal szélesebb rétegek számára tegye elérhetővé a környezetbarát hibridtechnológiát.

Amellett, hogy a társadalom új rétegei ismerkedhetnek meg a környezetet kevésbé terhelő autókkal, nő az értékesített hibridautók mennyisége is – ez jó hatással lesz az összesített emissziós adatokra, tehát magára a környezetre is.

Javulás a fogyasztás és az emisszió terén

A fogyasztás (vegyes üzemben) 4,4 l/100km, míg a CO2 emisszió csupán 101 g/km.

A Honda olyan autó kifejlesztésére koncentrált, amely „valós körülmények” között fogyaszt kevesebbet, azaz olyan helyzetekben, amelyekben a tulajdonosok valóban használni szokták a kocsit.

A Honda tehát arra összpontosított, hogy olyan gazdaságosságot érjen el, amelyet a vevők a mindennapok során valóban megláthatnak és tapasztalhatnak – tehát olyankor is, amikor autózás közben fűtenek, felkapcsolják a fényszórókat télen, dübörög a sztereó vagy éppen hőségben működik a klímaberendezés. Ezek azok a valós körülmények, amelyek között az Insight igazán remekel.

A Honda elérhető áron kínált, hatékony, kivételesen gazdaságos és csekély emissziójú autót hozott létre, ám léteznek olyan vezetési stílusok és technikák, amelyeket alkalmazva még hatékonyabbá tehető a hibridtechnológia működése. Az Insight számára kifejlesztett Környezettudatos Vezetést Támogató Rendszer tanácsokat ad az autóvezetőknek, hogy miként érhetik el a lehető legkisebb fogyasztást.

Az Insight egyedi vezetőt támogató rendszere új korszakot nyit az autózásban, ahol a gyártók és az autóvezetők megosztják felelősségüket a végső fogyasztás terén.

Célközönség

Mivel az Insightot úgy tervezték, hogy szélesebb vevőkör számára tegye elérhetővé a hibridtechnológiát, a Honda úgy gondolja, hogy sokkal többeknek tetszik majd.

A vevők többségének ez lesz az első hibridautója. Ők olyan C szegmensbeli vásárlók, akik hatékonyabb autóra szeretnék cserélni hagyományos családi kocsijukat. Lehet, hogy eddig túl drágának tartották a hibrideket, ám értékelni fogják az Insight tágas méreteit, alacsony fenntartási költségeit, illetve magát az árát is.

Ugyanilyen okból a Honda úgy véli, hogy jelenlegi hibridtulajdonosok, illetve csekély CO2 emissziójú modellek tulajdonosai is átpártolhatnak az Insighthoz, hiszen jelentős előrelépést tehetnek a fenntartási költségek terén.

Az Insight vállalati autóként is fontos szerepet tölthet be, s az eladások 60%-a százaléka várhatóan ilyen lesz.

Értékesítési tervek

A Honda terve globálisan 200.000 Insight értékesítése évente.

Amint azt az elnök-vezérigazgató, Fukui úr már bejelentette, a következő évtized közepére a Honda összes értékesítésének 10 százalékát hibridmodellek teszik majd ki. A Honda bevezet egy sportos hibridet (a CR-Z-re alapozva), illetve az elkövetkező években érkezik a Jazz hibrid is. Az így létrejövő négyautós hibridpalettával a Honda célja globálisan 500.000 darab autó értékesítése évente.

A ferdehátúak használati értéke és az aerodinamika

“Azért választottuk az ötajtós, ferdehátú formát, mert azt szerettük volna, hogy az autó Európában népszerű legyen,” mondja Yasunari Seki projektvezető. “Az American Honda – ez a legnagyobb piacunk – azt kérte tőlünk, hogy külön csomagtartós kocsit készítsünk, de ragaszkodtunk a ferdehátú kiképzéshez, mert versenyre akartunk kelni más környezetbarát modellekkel Európában, s ha sokat szeretnénk értékesíteni, akkor a kocsinak ötajtósnak kell lennie. És természetesen aerodinamikai szempontból is ez a kedvező forma.”

CO2 emisszió a gyártás, a használat és a selejtezés közben

A Honda minden modellje esetében elvégzi az úgynevezett Teljes életciklusra vonatkozó értékelési programját (LCA), amely az autó életének valamennyi szakaszában – beleértve a gyártást is – vizsgálja a széndioxid-kibocsátást.

A Honda ezt a programot 2007-ben fejlesztette ki, és olyan LCA rendszert dolgozott ki, amely feltárja valamennyi Honda jármű teljes életciklusára vonatkozó CO2 emissziót. Így lehetővé válik a Honda számára, hogy összemérje hibridautóinak a gyártási folyamatokat is magában foglaló életciklusára vonatkozó környezetvédelmi hatásait.

A kapott eredmények két fontos dologra világítanak rá az autó életciklusa során kibocsátott széndioxid mennyisége szempontjából. Az egyik a használat szakasza, a másik pedig az, hogy a nyersanyagok és a gyártási folyamatok szintjén a hibridautók és a hagyományos kocsik között nagyon kicsi a különbség a CO2 kibocsátás terén. Ez azt jelenti, hogy egy hibridautó teljes életciklusa során kibocsátott széndioxid mennyisége jelentős mértékben kisebb lesz majd, mint egy hagyományos hajtással ellátott modellé.

Hol gyártják majd az Insightot?

Az Insight a Honda Suzukai gyárában, Japánban készül, ahol új hibrid-villanymotor gyártósort indítottunk be, hogy megkétszerezzük a kapacitást.

Mikortól lesz kapható?

Az Insight értékesítése 2009 áprilisában kezdődik.

Fukui úr
A környezetvédelmi technológia úttörője

“A 60-as években egyetemistaként a szakdolgozatomra készültem, amely a nitrogénoxid-emissziók elemzéséről szólt. Felismertem, hogy az emisszió fontos téma – valószínűleg ez volt ebben a tárgykörben az első tanulmány Japánban.

Elismerem, hogy az egyik ok, amiért ezt a témát választottam, az volt, hogy csatlakozni akartam a Hondához. A Honda híres volt arról, hogy új dolgokat próbál ki, és ez vonzott engem. 1969-ben elértem a célomat, és ugyanabban az évben kerültem a Hondához, amikor Soichiro Honda úgy döntött, hogy kivonul a versenysportból, mert így a Honda minden erejét a levegőtisztasági kihívás teljesítésére fordíthatja.

Amikor beléptem a vállalathoz, csatlakoztam ahhoz a versenyhez, amelynek célja olyan technológia kifejlesztése volt, amely javítja az általunk belélegzett levegő minőségét. Első projektem emissziós kutatás volt egy katalizátoros rendszerhez, és olyan új módszert próbáltam ki, amelyet addig még senki sem. A dolog sajnos nem működött, sőt a kipufogógáz még mérgezőbb lett tőle, de Honda úr utasításai alapján – aki akkor még vezette a kutatást és fejlesztést – tovább próbálkoztunk.

Emlékszem, ahogy Honda kiabált velem. Nagyon szenvedélyes volt ezzel a kihívással kapcsolatban, és a kudarcunk után ezt mondta: „Ne csak a rendszerre gondolj, a katalizátorra, ami tisztítja a gázt. Kezdd azzal, hogy tisztább üzemű motort készítesz, és rögtön könnyebb lesz a dolgod.”

Innentől kezdve én és a csapat olyan motoron kezdtünk dolgozni, amely katalizátor nélkül produkál kevesebb emissziót.

Néhány évvel autóink forgalmazásának megkezdése után, 1974 novemberében ellátogattam az Egyesült Államokba, ahol egy minősítési teszten vettem részt egy állami emissziós laboratóriumban. Ebben a tesztben sokak hitetlenkedése ellenére a Civic lett az első olyan jármű, amely megfelelt a motorteljesítmény alapján hozott amerikai levegőtisztasági törvénynek.

Sőt, az állami ellenőr gratulált nekem ahhoz is, hogy a motor elérte az iparág legmagasabb besorolású fogyasztási szintjét, ami azért volt meglepetés, mert a gazdaságossággal a fejlesztés során nem sokat foglalkoztunk.

E mérföldkő elérése óta a Honda folyamatosan olyan technológiák kifejlesztésén dolgozik, amelyek által az autók tisztább üzeműek és gazdaságosabbak. Most, 35 évvel később, a Honda az eddigi legkedvezőbb árú hibridautót vezeti be a piacra.”

Takeo Fukui, a Honda Motor Company elnök-vezérigazgatója

Kisebb méret

Mivel a világot a gazdasági bizonytalanság jellemzi, várható, hogy folytatódik a gazdaságosabb döntésekre törekvés folyamata, és egyre több ember ül majd át nagy és sokat fogyasztó autójából kisebb és gazdaságosabb gépekbe.

Egy autóvezetéssel foglalkozó honlap felmérése szerint az autóvásárlók kétharmada következő vásárlása során tisztább üzemű autót vesz majd. Ám legtöbben azt mondták, hogy ennek oka elsősorban nem a környezettudatosság, hanem pénz megtakarítása.

E vevők számára az Insight két nagyszerű erénnyel is bír – praktikus családi autó, jelentős környezetvédelmi erősségekkel, illetve számos gazdasági előnyt nyújt, kezdve a kedvező vételártól, amely több ember pénztárcájának felel meg.

Megtakarítás a fenntartási költségekben

A kedvező vételár mellett az Insight sok egyéb megtakarítási lehetőséget kínál, hiszen kisebb rajta az adóteher, mentes különböző adók alól, illetve ritkábban kell feltankolni.

Hibrid vagy alacsony emissziójú járművek ösztönzői

Írország
C02 osztályokC02 g/kmRegisztrációs adó mértéke
A0-120g14%
B121-140g16%
C141-155g20%
D156-170g24%
E171-190g28%
F191-225g32%
G226g+36%

Fentieken kívül a hibrid autók után 2500.- EUR regisztrációs adó visszatérítés jár. Az éves útdíj 104.- EUR, ami a legalacsonyabb kategóriába tartozik.

Franciaország: 2000 € levonás a vételárból a kereskedőnél (magánautó), 700 € levonás (vállalati autó)

Portugália: - 50 % az értékesítési adóból

Hollandia: akár 6.400 Euro adóeltörlés a hibrideknek (az átlagfogyasztástól függ). CO2 (benzines kisebb, mint 110 g/km, dízel kisebb 95 g/km): 50% kedvezmény az útdíjból

Luxemburg: CO2 <120 g />

Norvégia: kalkuláció:
· Nem adóztatják a villanymotor teljesítményét
· -25 % az autó tömegéből a súlyadó kiszámításánál (az akku tömegének kompenzálására)

Svédország: 10.000 SEK adóvisszatérítés magánszemélyeknek, akik környezetbarát autót vesznek (hibrid, etanol, <120 g CO2 />

Ausztria: 2008 júliusában felülvizsgált értékesítési adó (NoVA),
• teljes hibrid (>1 km tisztán elektromos hajtás): € 500 bónusz (alkalmazzák az E85, CNG, LPG és H2 járművekre is)
• CO2: < 120 g/km € 300 bónusz / >180 g/km € 25/g malus
(a malus határt 2010-ben 160 g/km-re csökkentik)

Svájc:
A kedvezmények kantononként változnak
- a típusú hibrid: ÁFA-kedvezmény a jármű árának felére számolva
- b típusú hibrid: egyszeri 5.000 CHF kedvezmény (IMA)
- c típusú hibrid + 31 modell: egyszeri, 1.000 CHF kedvezmény

Olaszország: ösztönzés akár2.800 Euróig a környezetbarát autókra (hibridre is)

Spanyolország: 2 régió – Andalúzia és Castilla Leon – akár 2.000 € és 1.890 € támogatás. és 75 % kedvezmény - közalkalmazottak

Belgium: adóösztönzés (a javasolt kiskereskedelmi ár a kalkuláció alapja)
• ha az autó < 105 g/km CO2: -15 % adó (max. 4.350 €)
• ha az autó < 115 g/km CO2: - 3 % adó (max. 810 €)

Görögország: nincs ÁFA a hibriden

Magyarország: A hibridek regisztrációs adója lényegesen alacsonyabb, Az Insight esetében ez 171.000 Ft-os megtakarítást jelent az azonos hengerűrtartalmú, benzinüzemű személyautókhoz képest

Szlovénia: 110 g/km alatt nem adóztatják a kocsikat

Finnország: CO2 alapú regisztrációs adó (%) = 4 + CO2/10

KÜLSŐ DIZÁJN

Bár a formatervezők tiszta lappal kezdhették meg a munkát, mégis számos kihívással kellett szembenézniük, amikor megalkották az Insight külső formatervét.

Egyfelől, mint alacsony emissziójú hibridautó, a karosszériának ki kellett fejeznie a környezetvédelmi előnyöket – „zöld” autónak kellett látszania –, másfelől dinamikusnak és vonzónak is kellett mutatkoznia, amely a Honda egyik alapvető tervezési elve. S mindenekelőtt – összhangban az Insight pozicionálásával – a formatervnek a lehető legtöbb ember tetszését kell elnyernie.

“Olyan autót akartunk tervezni, amelyet széles körben elfogadnak,” mondja a vezető formatervező, Motoaki Minowa. “Ha csak környezetbarát autót terveztünk volna, akkor unalmasnak és egyszerűnek látszana. Sportos elemeket is be akartunk csempészni a formatervbe, hogy az autó tetszetősebb legyen – végül is a sportosság ott van a Honda génjeiben.”

Igaz ugyan, a környezetbarát jelleg bizonyos területeken akadályozta a modell sportos kialakítását, bizonyos helyeken viszont elősegítette a még dinamikusabb megjelenést. Mivel a továbbfejlesztett IMA rendszer kompaktabb lett, rövidebb lehetett az orr rész, így a teljes autó megjelenése, s főleg az eleje agresszívebbé vált.

Egy másik fontos szempont, amely ide vezetett (és bizonyos mértékben korlátozta is a külső dizájnt), maga a karosszéria volt. Mivel az volt a cél, hogy a lehető legtöbb embernek tetsszen, az ötajtós kialakítás mellet döntöttünk. Ez pedig olyan kihívásokat hozott, amelyek például az autó aerodinamikájának optimalizálásakor, illetve a hátsó utasok fejterének megteremtésekor jelentkeztek .

“Azért választottuk az ötajtós karosszériát, mert azt akartuk, hogy a modell népszerű legyen Európában,” mondja Yasunari Seki projektvezető. “Az American Honda – a legnagyobb piacunk – arra kért minket, hogy külön csomagtartós kocsit készítsünk, de azért döntöttünk az ötajtós kialakítás mellett, mert más környezetbarát autókkal szerettünk volna harcba szállni, és Európában értékesíteni a modellt, ezért ötajtósnak kellett lennie. Ráadásul ez a forma áramvonalasabb is.”

A költségvetés azonban nem korlátozta a formatervezést, noha a projekt többi része éppen arra törekedett, hogy kordában tartsa a költségeket. A fejlesztők csapata költötte a legtöbb pénzt arra, hogy az autó remekül nézzen ki. A C oszlopba integrált kis ablak például költséges fejlesztés volt, ugyanakkor feltétlenül szükség volt rá az elegánsabb megjelenés érdekében. „Az autónak stílusosnak kellett lennie, hogy büszkeséggel töltse el tulajdonosát,” mondja Minowa úr.

Sokan veszik majd észre a formabeli hasonlóságot az Insight és üzemanyagcellás testvére, az FCX Clarity között. Amellett, hogy e formának előnyei vannak az aerodinamika terén, Minowa úr szerint határozott célja volt annak, hogy utánozták a modern, hidrogénhajtású autó vonalvezetését.

“Szándékosan alakítottuk úgy a dolgokat, hogy az Insight a Clarity kistestvérének látsszon,” mondja. “Vannak olyan formai megoldások és színhatások, amelyeket az FCX Clarity-ről vettünk át, s az autó formája is nagyon hasonló. Az FCX Clarity a vezető, a legmodernebb modell, az igazi környezetbarát autó – s azt szeretnénk, ha az Insight követné vezérét. S mivel az Insight a saját korábbi generációjától és az FCX-től is átvesz bizonyos formai megoldásokat, valójában hidat ver a múlt és a jelen között.”

Aero Atléta

Ez volt az Insight külsejét érintő formatervezési alapötlet. Az Aero abból a vágyból fakad, hogy csökkentse a légellenállást és a homlokfelület méretét, ugyanakkor megtartsa a vonzó és sportos karaktert. A formát számos alkalommal tesztelték szélcsatornában, s gyakorlatilag maga a szél formálta véglegesre. A koncepció nevének atléta része a feszes, kidolgozott karosszériára utal, amelyen nincs felesleges tömeg, és nem túlméretes. Az Insight karosszériaelemeiben látszó dinamikus vizuális feszültség egy sportoló izmaira hasonlít. Az „Aero légterelő” érzéki formáját is az aerodinamika alakította, s hasonló formát láthatunk az FCX Clarity és az eredeti Insight modellek hátulján is.

Garancia

Az Insightra 3 évig vagy 100.000 kilométerig terjedő normál garancia érvényes; emellett adnak még 3 év garanciát a felületi korrózióra, 5 évet a kipufogórendszer átrozsdásodása esetére, 12 évet a szerkezeti elemek átrozsdásodására, illetve különleges, 8 évig érvényes garanciát a teljes IMA rendszerre, beleértve a nagy teljesítményű akkumulátorokat is.

BENZINMOTOR, VILLANYMOTOR ÉS VÁLTÓMŰ

A Honda IMA hibridrendszerének koncepciója immár tíz esztendős – első ízben az eredeti, 1999-es Insightban mutatkozott be. Az IMA betűszó jelentése Beépített Segédhajtómű, amely egy alacsony belső súrlódással működő, 1,3 literes benzinmotorból áll, mint az erő elsődleges forrása, illetve a rendszer része még egy ultra vékony villanymotor és kompakt akkumulátor-csomag, valamint egy fokozatmentes automatikus váltómű. (ld. Miért IMA?, 21. old.)

Ezt a rendszert sikerrel alkalmazták nemcsak az Insightban, hanem a Civic IMA-ban, és utódjában, a Civic hibridben is. Az évek során a rendszer továbbfejlődött, egyre kisebb lett, csökkent a tömege, kedvezőbb lett az önköltsége, s legújabb változata az új Insightban az eddigi legfejlettebb IMA technológia a Hondától.

Maga a benzinmotor is új, a Civic Hybrid 1,3 literes egységén alapul. A Civic Hybrid módosított i-VTEC erőforrását azoknak a tapasztalatoknak a birtokában fejlesztették tovább, amelyekre az új Jazz-zel kapcsolatban tettek szert, s a változások célja a fogyasztás csökkentése volt. Az alacsony súrlódású bevonattal készülő dugattyúkat új kialakítású katalizátorral ötvözték, hogy még tovább optimalizálják a már eddig is nagyon hatékony erőforrást. Ezek a megoldások és a még tovább stabilizált égési folyamatok további 2 százalékkal javították ennek az egyébként is nagyon hatékony motornak a fogyasztását.

Lassítás közben, amikor a hengereken nincs terhelés, az égés mind a négy hengerben leáll, és valamennyi égéstér zárva van. Ez gyakorlatilag megszünteti a szívási veszteségeket, s így a villanymotor/generátor hatékonyabban működhet, és több visszanyert energiával töltheti az akkumulátorokat.

A hengereket lezáró technológiát, a VCM-et (magyarul változó hengervezérlést) szintén alkalmazzák a hengerek lezárására olyan helyzetben, amikor csak kevés nyomaték szükséges – például egyenletes haladás kis sebességgel –, hiszen ilyenkor az Insight villanymotorja maga is képes mozgatni az autót, a benzinmotor dugattyúi pedig szabadon futnak.

Emellett gyakorlatilag minden lehetséges eszközt megragadnak annak érdekében, hogy a motorban csökkentsék a súrlódás mértékét. Többek között síkban eltolt főtengelyt és hajtókarokat alkalmaztak, a hengerek belső felülete hónolt, hogy simább legyen, illetve a dugattyúkhoz tartozik egy kis súrlódású, második olajlehúzó gyűrű is.

A benzinmotor maga 88 lóerős, nyomatéka 121 Nm, ám a hibridrendszer lényege az a többletteljesítmény, amelyet a villanymotor nyújt, hogy nagyobb legyen az erő, illetve a lehetséges minimumra csökkenjen az emisszió és a fogyasztás.

Miért hibrid?

A hibrid a benzines és a villanymotor kombinációja. A villanymotort tápláló akkumulátorok automatikusan töltődnek, amikor lassulás vagy fékezés közben működésbe lép a regeneratív, azaz energia-visszanyerő fékrendszer. Ily módon az Insight soha nem igényel feltöltést külső áramforrásról. A beépített villanymotor segít a benzinmotornak gyorsítás közben, és javítja a fogyasztási értékeket is. Alapjáraton az autó hibridrendszere működteti a kocsi alrendszereit, és a károsanyag emisszió csökkentése érdekében ilyenkor a benzinmotor nem működik; így amikor az autó egy lámpánál megáll, akkor a motor leáll.

Az eredmény olyan autó, amely teljesítmény szempontjából benzinmotoros gépjárműként viselkedik, kevesebb CO2-t bocsát ki, mint a hozzá mérhető dízelmotoros autók, és nagyon keveset fogyaszt.

Villanymotor

Az új benzinmotor mellett az Insightba új, továbbfejlesztett villanymotor kerül, amelyben sűrű tekercselés és nagy teljesítményű mágnesek találhatók – az erőforrás teljesítménye 14 lóerő, nyomatéka 78 Nm. Ám ezzel a villanymotorral kapcsolatban az igazi előrelépés a méret és a forma terén történt – a legújabb változat sokkal keskenyebb, mint a jelenlegi Civic hibrid villanymotorja (35,7 mm szemben a 61,5 mm-rel), vagyis a teljes IMA rendszer jóval kompaktabb és könnyebb.

Módosításokat hajtottak végre a nagy teljesítményű akkumulátorokon is, amelyek a csomagtartó alatt helyezkednek el, ezzel is elősegítve az alacsony tömegközéppont kialakítását. Az IPU kisebb és könnyebb lett, mint a Civic Hybridé, a méret 19, a tömeg pedig 28 százalékkal csökkent.

Az akkumulátorok hűtőrendszerét is nagymértékben átalakították, s azok hatékonyabban használják fel az energiát, illetve gyakrabban képesek tölteni a villanymotort. Az akkuk mindkét oldalán lévő villanymotor az autó hátsó szellőzőjének külsejéhez vezető csöveken keresztül szívja a hűtőlevegőt (a Civic hibriden a légbeömlő a kalaptartón volt, így véletlenül le lehetett takarni).

Az akkuk regenerációs képessége felgyorsult, azaz az energia-visszanyerő fékezés során termelt árammal gyorsabban tölthető fel, s így rendszeresebben táplálhatja a villanymotort.

Teljesítmény

A benzines és a villanymotor együttes teljesítménye ideális a városi forgalomban, jók a gázreakciók, a gyorsulási idő pedig vetekszik egy hagyományos, 1,6 literes benzinmotorral és automatikus váltóval szerelt autóéval. Az Insight álló helyzetből 12,6 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet, végsebessége 186 km/óra.

Erőátvitel

A CVT váltó alkalmazása egy hibridautóban sima és kiszámítható haladást eredményez, illetve segít abban, hogy az IMA rendszer a leghatékonyabb működési tartományban dolgozhasson. Az Insightban a Civic hibridben már alkalmazott, nagy nyomatékátvitelre képes CVT-váltójának továbbfejlesztett verziója működik.

Ennek a CVT váltónak rövidebb a végáttétele (4,200 helyett 3,937), azaz a gyorsítás megkezdésekor az autó hevesebben reagál. Az indító tengelykapcsoló vezérlését átalakították, hogy teljes mértékben kihasználhassák az IMA villanymotorjának nagy nyomatékát kis fordulatszámon. Mivel a villanymotor kisebb fordulatszámtól kezdve segíti a gyorsulást, hozzájárul a fogyasztás csökkentéséhez is.

Honda hibridautón első ízben alkalmazták a kormánykerék mögé szerelt váltófüleket – így a volán mögötti karokkal, sokkal gyorsabban lehet kapcsolgatni.

Miért IMA?

Igaz, hogy minden hibridautónak van benzinmotorja és villanymotorja, a különböző gyártók mégis három technológiát kínálnak hibrid gyűjtőnév alatt. Az első a soros hibrid, amelyet csak a villanymotor hajt. A belső égésű motor ebben az esetben a villanymotort tápláló elektromos áram előállítására szolgál.

A második az úgynevezett párhuzamos hibrid, amelynek fő erőforrása a benzinmotor; alapvetően ez mozgatja az autót. A villanymotor olykor besegít a benzinesnek, és bizonyos helyzetekben maga mozgatja az autót. Ilyen rendszert használunk a Honda hibridmodelljeiben is – ezt a rendszert hívjuk mi IMA-nak, azaz beépített segédhajtóműnek.

A harmadik ismert hibridfajta a soros-párhuzamos rendszer, vagy vegyes hibrid. Ilyen működik a Toyota Priusban, és ahogy a nevéből is ki lehet találni, felhasználja a soros és a párhuzamos hibridrendszer egyes elemeit. A rendszerben külön benzines és villanymotor is van, és a mindegyik egymástól függetlenül is használható.

Valamennyi rendszernek megvannak az előnyei és a hátrányai, ám az IMA-hoz hasonló párhuzamos rendszerek legnagyobb előnye az, hogy sokkal kisebbek és könnyebbek a többinél – és a gyártási költségük sem olyan magas. A Honda az elmúlt évtizedben a párhuzamos rendszer optimalizálására összpontosított, s ennek köszönhetően az Insight kedvezőbb áron kerülhet piacra.

Környezettudatos vezetést segítő rendszer

Néhány évvel ezelőtt, egy Honda Jazz vevőfelmérését elemezve az Insight fejlesztői észrevették, hogy az egyes vezetők által elért átlagfogyasztási adatok között jelentős eltérések is lehettek: 30 km/órás átlagsebesség mellett például akár 21 százalék is lehetett a különbség két vezető között. Ennek tudatában a mérnökök módosították az autó vezérlőrendszerét, hogy csökkentsék a változó vezetési stílusok által okozott különbségeket a fogyasztásban. Amikor a teszteket megismételték, a legkevésbé gazdaságosan vezető autósok javítottak eredményeiken, és a különbség 12 százalékra csökkent a legjobb és a legrosszabb eredmények között.

A Honda ezeket a tapasztalatokat beépítette az Insightba is, s ennek eredménye az új ECON kapcsoló. Ha a vezető ezt bekapcsolja, akkor arra utasítja az autó vezérlőrendszerét, hogy különleges beállításokkal javítsa a fogyasztást. Amikor a vezető megnyomja az ECON kapcsolót, az Insight úgynevezett „szupergazdaságos” üzemmódra kapcsol, ami az alábbiakat takarja:
· A teljesítmény és a nyomaték 4 százalékkal csökken (kivéve, ha a vezető a padlóig nyomja a gázpedált)
· Finomítja a vezető gyorsítási parancsait, hogy optimalizálja a pillangószelep helyzetét és a motor fordulatszámát. Minden sebességhez tartozik egy ideális gázpedál-helyzet, amelyet tartva optimalizálható a fogyasztás. Ám vannak vezetők, akik gyakrabban nyomják le, majd engedik fel a gázpedált, s amikor lenyomják, akkor is a szükségesnél mélyebbre tapossák a pedált. Ennek ellensúlyozására a rendszer „kisimítja” a vezető által adott parancsokat, azaz a sebesség és a körülmények függvényében fenntartja a pillangószelep optimális helyzetét. A vezető bármikor felülírhatja a rendszert, hogy vészmanővert hajtson végre
· Finomabban működő CVT váltó
· Megnövelt hatásfokú energia-visszanyerő fékezés
· Hosszabb az alapjárati leállítás ideje
· A klímaberendezés gyakrabban üzemel belső keringtetés üzemmódban
· A ventilátor sebessége gyakrabban csökken, hogy behatárolja a rendszer működéséhez szükséges energiát

Lekapcsolt alapjárat mellett (vagyis ha az autó megállt, a benzinmotor leállt), a klímaberendezés is kikapcsol

Eco eredmények

Amikor az utazás véget ért, és a vezető levette a gyújtást, a fekete-fehér „eco útmutatás” a multi-információs rendszer közepén átvált „eco eredmény” kijelző üzemmódra. Az ilyenkor látható felső levél szimbólumok a vezető legutóbbi út során nyújtott teljesítményét értékelik, míg a pálca és a jelek a kijelző alján a teljes életciklusra vonatkozó adatokat jelenítik meg.

Ez három fokozatban lehetséges: legjobb eredményt a pálcától jobbra látható, teljesen kifejlett fa jelzi a virágzó ágakkal.

Amennyiben a vezető teljesítménye javult az előző úthoz képest, megjelenik elismerésképpen egy babérkoszorú. A harmadik szint végén trófea látható, amely jelzi a dicséretes haladást.

Ám ha a vezetési stílus rosszabb lett, és romlik a teljes életciklusra vonatkozó teljesítmény megítélése, akkor hervadozó növény tűnik fel a képernyőn.