Brüsszel a közlekedési dugók európai fővárosa
Egyszer Brüsszelben taxiban utaztam. Irtózatos dugók, tényleg borzalom volt - ezt alátámasztja a TomTom adatgyűjtése is. A taxis török volt, de volt ideje elmesélni az életét. Németországban született, ahová a szülei bevándoroltak. Ő pedig Németországból átvándorolt Belgiumba. Na, ez a taxis megmondta, mi az oka a sok dugónak: a rengeteg átkozott bevándorló.
Picit hozzátennék a táblázathoz, még mielőtt olyan nagyon büszkék lennénk magunkra, hogy csak tizennyolcadikok vagyunk a zsúfoltsági toplistán. Előttünk Barcelona, 1,6 millió lakossal. Budapestnek alig több, 1,7 millió lakosa van (bizony ám, sokan elmenekültek a régi 2-2,1 millióból!). Látszólag tehát minden rendben. Ám Barcelonában, ahogy bármely nyugat-európai nagyvárosban lényegesen több az autó, mint nálunk: ezer lakosra arrafelé másfélszer-kétszer több kocsi jut. Ha szigorúan vesszük, Frankfurt (am Main) csak 650 ezer lakosú, ám gyakorlatilag 1,8 ember lakja a nagyon szűk vonzásközetét, a régió, amelynek a központja, ötmillió lakosú. Mégis csupán a negyvenharmadik a listán. És aki járt arra, a városban tényleg lehet közlekedni. Ha így nézzük, le a kalappal a spanyol, német és egyéb forgalomszervezők előtt. Illetve, néhány lényegi dolgot újra kellene gondolni a magyar fővárosban, ennyi autóval ugyanis szégyen, hogy ekkorák a dugók, és ennyire nincs parkolóhely.
Íme tehát a sajtóközlemény:
A valós közlekedési sebességadatokon alapuló kutatás kimutatta, melyik Európa 59 legzsúfoltabb városa; Varsó Európa második legzsúfoltabb városa, míg Budapest régiós szinten a második helyet foglalja el*
A friss kutatás megmutatja, hogy közlekedési szempontból melyik Európa 59 legzsúfoltabb városa. A listát Brüsszel vezeti, de Varsóban, számos angol városban, de még Budapesten is gyakran rémálommá válhat az autós közlekedés. Aki kevesebb közlekedési stresszre vágyik, annak inkább Spanyolország és a skandináv országok nagyobb városait ajánlott meglátogatni.
A most napvilágot látott felmérés szerint az Európai Bizottság hazájában közlekedők nap mint nap súlyos közlekedési dugókkal kell hogy szembenézzenek a város főbb útvonalainak 37,7%-án. Ezzel az eredménnyel Brüsszel épp hogy felülmúlja a lengyelországi Varsót, amely szintén dobogós, ezüstérmes helyen zár a felmérésben résztvevő városok listáján. Budapest Európai viszonylatban a tizennyolcadik helyezést érte el, amely a kutatásban résztvevő városok közötti régiós viszonylatban az előkelő második helynek felel meg, amit szintén a lengyelországi Varsó vezet. Budapest közlekedési zsúfoltságát tekintve olyan városokat előz meg a régióban, mint Prága, Bécs, Pozsony, Krakkó vagy Zágráb.
A kutatás szerint a britek sincsenek túl jó helyzetben, hiszen London európai szinten a negyedik helyezést érte el, míg több angol város is, mint például Edinburgh és Belfast is az első tíz között szerepel. De még mielőtt a walesiek dalra fakadnának saját útjaikat dicsérve, érdemes egy pillantást vetniük a listára, hiszen Cardiff a maga huszonhatodik helyezésével is csupán egyike az öt legkevésbé zsúfolt városnak Angliában.
A franciáknál az autózás már sokkal felhőtlenebb, hiszen elég csak Párizs és Marseille utcáit hátrahagyni, hiszen több francia várost nem is találunk a listán. Ami a németeket illeti, számukra jól láthatóan nem csak az autópályák könnyítik meg a közlekedést, hiszen München is csupán a huszonnyolcadik helyig jutott a listán, de ha már egyszer felkerültek rá, akkor nincs megállás, hiszen Essen, Hamburg, Stuttgart, Köln, Düsseldorf és Berlin egytől-egyig sorra ott szerepel a harmincegyedik és harmincnyolcadik helyen. Hat további hellyel a lista alsó végén elmondható, hogy Németországban több a zsúfolt város, mint más országokban, ami egyben azt is jól mutatja, hogy mely országokban találhatók valóban nagy városok.
A boldog autósok Mekkája
A Spanyolország és a skandináv országok autósai nagyobb valószínűséggel kevesebb közlekedési dugóval találkoznak a mindennapokban, mint déli szomszédjaik, hiszen mindösszesen három Skandináv város szerepel az első húsz között – Oslo a tizenhatodik a maga 26%-os terheltségével, míg a svéd Stockholm csupán 3%-kal szerepel a listán.
Úgy tűnik, hogy a forróvérű latin autósok mítosza is csupán mítosz és nem fogunk a közlekedési dugóban sok egymásra vadul dudáló autóst találni Spanyolországban sem, mivel a mérések szerint arrafelé ritkán áll be a közlekedés. Barcelona a tizenhetedik helyet foglalja el, de a többi résztvevő spanyol város is csupán alacsony helyen szerepel a ranglétrán. A lista legalján – és éppen ezért az autós közlekedés szempontjából a legmegfelelőbb város – Zaragoza, ahol mindössze az utak 1,5%-a van eldugulva. Valóban Zaragoza lenne az ideális modell, amit a tervezőknek követnie kellene?
Hogyan jött létre a lista
A lista alapjául szolgáló táblázatot a vezető műholdas navigációs megoldások gyártója, a TomTom szolgáltatta. A rangsorolás az alapján történt, hogy az adott városok úthálózatain milyen gyorsan lehet közlekedni gépkocsival. Ezeket az adatokat a TomTom készülékek felhasználóitól nap mint nap, névtelenül gyűjtött sebességadatok szolgáltatták. Valahányszor a gépjárművezetők a normális sebességhatár érték 70%-a vagy az alatti sebességgel haladtak, a közlekedés az adott útszakaszon zsúfoltnak volt tekinthető.
Az így gyűjtött adatok a TomTom egyedülálló IQ Routes™ technológiájának részét képezik, amely ily módon a napszaknak megfelelően mindig a leggyorsabb és legmegbízhatóbb útvonal-kalkulációt nyújtja felhasználóinak. Az IQ Routes™ technológiából nyert adatokat a TomTom az összes általa forgalmazott térképbe integrálja.
-VÉGE-
A szöveg angol, illetve magyar változata közötti eltérés esetén, az angol nyelvű változat az irányadó.
*a felmérésben a (kelet-európai) régióból résztvevő országok: Ausztria, Csehország, Horvátország, Lengyelország
Megjegyzés a szerkesztőnek
1. A kutatás alapját a TomTom valós adatokra épülő adatbázisa szolgáltatta, amit a TomTom hosszú éveke során folyó kutatások és sebességadat-gyűjtés eredményeképp állított össze a TomTom készülékeket világszerte használó több milliós felhasználói bázisra építve. Az így összegyűjtött információkat a TomTom felhasználók névtelenül küldik el nap mint nap, valahányszor csatlakoztatják készülékeiket a TomTom HOME ingyenes számítógépes szoftverhez. A TomTom, több mint harminc milliós felhasználói bázisára építve, több mint 1,8 billiónyi sebességadatot gyűjtött össze a mai napig. Több milliárdnyi ilyen adat érkezik a TomTomhoz naponta, ami aztán a hét minden napjára, a nap minden órájára, öt perces lebontásban valós menetidő adatokat biztosít az egyes útvonalakra lebontva.
2. A városokat aszerint rangsorolták, hogy autóval melyik városban a leggyorsabb a haladás. Azok a városok tekinthetők közlekedésileg zsúfoltnak, ahol az adott város főbb útvonalain közlekedő autók csupán az útvonalakon táblával jelölt sebességhatár 70%-val vagy az alatt képesek haladni. Ez azt jelenti, hogy az adott időszakban autóval közlekedőknek legalább 20 perc vagy még annál is több késéssel kell számolniuk az adott útszakaszon.
3. A százalékos adatok azokra a fő útvonalakra vonatkoznak (a 4 legmagasabb útbesorolás szerint), ahol a nap folyamán közlekedési dugókat tapasztaltak.
4. A felmérésben csak az 500,000 főnél nagyobb lélekszámú városokat vették alapul.
5. A legzsúfoltabb, a felmérésben résztvevő városok listája::
1. Brüsszel
2. Varsó
3. Wroclaw
4. London
5. Edinburgh
6. Dublin
7. Belfast
8. Marseille
9. Párizs
10. Luxembourg
11. Milánó
12. Rotterdam
13. Birmingham
14. Róma
15. Amszterdam
16. Oslo
17. Barcelona
18. Budapest
19. Nápoly
20. Poznan
21. Lódz
22. Torinó
23. Palermó
24. Prága
25. Genova
26. Cardiff
27. Bécs
28. München
29. Leeds
30. Krakkó
31. Essen
32. Hamburg
33. Lisszabon
34. Sheffield
35. Stuttgart
36. Köln
37. Düsseldorf
38. Berlin
39. Tallinn
40. Helsinki
41. Nürnberg
42. Madrid
43. Frankfurt am Main
44. Hannover
45. Glasgow
46. Bréma
47. Koppenhága
48. Pozsony
49. Sevilla
50. Bern
51. Vilnius
52. Lipcse
53. Drezda
54. Dortmund
55. Málaga
56. Stockholm
57. Zágráb
58. Valencia
59. Zaragoza