Alkoholista buszok
Két jelentős megrendelést is kapott a közelmúltban a Scania nem éppen mindennapos buszokból álló flották leszállítására. Az Agadirnak készülő 120 busz kifejezetten városi közlekedésre szabott felépítésével tűnik majd ki a Marokkóban megszokott járművek közül, míg a világ legnagyobb etanolbusz-flottájával büszkélkedő stockholmi régió újabb 85 etanolüzemű autóbuszt állít forgalomba.
Marokkó kormánya a városok közösségi közlekedésének jelentős korszerűsítését irányozta elő, amelynek eredményeként több nemzetközi közösségi közlekedési vállalat kezdte meg működését az országban. Ezek közé tartozik a spanyol ALSA is, amely jelenleg már egy közel kétszáz darabos, tisztán Scaniákból álló buszflottát üzemeltet Marrakesh városában. Most pedig 120 új Scania buszt rendelt a vállalat, amelyeket a dél-marokkói Agadirban állítanak majd forgalomba még az idei év folyamán. A buszok felépítményéről a spanyol Hispano (Hispano Maghreb) és a marokkói STMCJ gondoskodik.
„Felépítménygyártó partnereinkkel olyan városi buszkoncepciót alkottunk meg, amely az üzemidő, a gazdaságos működés és az utaskényelem terén egyaránt megfelel az üzemeltetők magasszintű elvárásainak. Az európai buszgyártók, köztük a Scania termékei különösen kedveltek Marokkóban, ugyanis ezek kifejezetten városi közlekedésre kifejlesztett alvázai kezesebben viselkednek és gyorsabb utasáramlást biztosítanak, mint a városközi buszokból kialakított járművek, amely eljárás igen elterjedt a marokkói városokban.” – mondja Monssif Abied, a Scania Maroc S.A. ügyvezető igazgatója.
Az etanol sikere
Augusztusban 85 új, etanolüzemű Scania autóbuszt vesz át a stockholmi régió közösségi közlekedési vállalata, a Storstockholms Lokaltrafik (SL) szárnyai alatt üzemelő Nobina cég. A Scania harmadik generációs, öthengeres, 270 lóerős etanolmotorjával hajtott városi, elővárosi és helyi járatú buszok az SL Stockholm környéki buszgarázsaihoz kerülnek. A beszerzéssel az SL tulajdonosa, Stockholm megyei jogú önkormányzata egy újabb lépéssel közelebb kerül célkitűzése megvalósításához, miszerint 2009 és 2012 között 30-ról 50 százalékra növeli a megújuló üzemanyagok használatának arányát a teljes utasszállításban. Az SL egyébként tavaly 85 csuklós etanolbuszt helyezett forgalomba, 2010 elejétől pedig kizárólag megújuló üzemanyaggal működő buszokat vásárol.
Jelenleg a megújuló üzemanyaggal futó járművek 90 százaléka etanolt használ, ugyanis a beszerezhetőség, az infrastrukturális feltételek és a jól bevált technológia révén ez a leginkább költséghatékony megoldás. Miközben a légkör szén-dioxid-egyensúlyát 90 százalékkal kevésbé terheli, mint a hasonló dízelüzemű járművek. A Scania több mint húszéves tapasztalattal rendelkezik az etanolbuszok terén, és azóta mintegy 700 ilyen járművet értékesített. Ezek közül több mint 600 busz svéd városokban, míg a többi javarészt Nagy-Britanniában, Spanyolországban, Olaszországban, Belgiumban és Norvégiában üzemel.