Már csak a levetett cégautók maradtak?
Amit sejtettünk, hogy így lesz, az be is következett. Mivel nagyon kevés új autó fogy, és ezeket sem magánemberek vásárolják. Ők - a szűkösebb anyagi lehetőségek és a rossz hitelfeltételek miatt - inkább vennének valami használtat (jelenleg a használtautó piac kb. a tízszerese az újautó-eladásoknak). Ezért az egyik oldalon óriási a kereslet, a másik oldalon pedig egyre kisebb a kínálat. Ráadásul a válság 2008-as kitörése óta már sok idő telt el, és aki akkor még halogatta a dolgot, az mostanra biztos autót venne.
A sajtóközleményt a LeasePlan nevű flottaüzemeltető cég adta ki, de valószínűleg az összes többi hasonló vállalat is úgy látja: egyre könnyebben adják el a használt autóikat. És tőlük valóban érdemes venni, olyan értelemben, hogy a jármű futásteljesítménye, előéletének adatai és a szervizkönyve jobban tükrözi a valóságot. Kár, hogy ezt a nepperek is tudják.
Az új autó vásárlások visszaszorulásával párhuzamosan növekvő igény mutatkozik a kedvező ár-érték arányú és megbízható forrásból származó használt autókra. E területen jelentenek üdítő színfoltot a céges autóflottákból kikerülő, dokumentált szervizháttérrel és garantált kilométeróra állással rendelkező volt vállalati autók.
Használtautó vásárlás során a vevő számára kulcsfontosságú, hogy a gépkocsi szerviztörtének ismeretében hozhassa meg döntését. Sok esetben nagyon sokba kerülhet az a kezdetben alkalmi vételnek tűnő gépkocsi, amely bizonytalan múlttal, a valós futott kilométerek és az esetleges korábbi töréskárok, illetve meghibásodások elhallgatásával cserél gazdát. Általában nincs lehetőség a vásárlás előtti szakértői vélemény beszerzésére, így az esetek többségében a vevő részéről az értékesítő iránti bizalom kell, hogy legyen a döntés alapja. A jó vételben viszont csak akkor lehetünk igazán biztosak, ha ellenőrizhető háttérrel rendelkező használt gépjárművet vásárolunk.
Horányi István a LeasePlan Hungária Zrt., hazánk vezető flotta- és gépjárműkezelő vállalatának operációs igazgatója szerint egyre több, korábban vállalati autóflottában üzemelt gépkocsit adnak el közvetlenül magánszemélyek részére. „Az online is elérhető LeasePlan Outlet használtautó értékesítő szolgáltatásunk elindítása óta tapasztaljuk, hogy a vevők keresik a rendszeresen karbantartott, pontosan vezetett szervizkönyvvel rendelkező, jó állapotú, vállalati flottából kifutott autókat, hiszen ezekben később nem csalódnak.”
A magánkézből vásárolt autók esetében sokszor a kötelező szervizekről és a kopó alkatrészek időben történő cseréjéről nem gondoskodnak a tulajdonosok. A hitelek törlesztő részleteinek közelmúltban tapasztalt jelentős emelkedése a még oly pedáns tulajdonosokat is arra kényszeríthette, hogy kevesebb odafigyeléssel, a rendszeres karbantartás hanyagolásával, kicsit spórolósabban ápolják csak autóikat. Egy flottakezelő által üzemeltetett vállalati gépkocsi esetében azonban merőben más a helyzet, hiszen a kezelőnek alapvető érdeke fűződik az autó hosszan tartó jó állapotának megőrzéséhez. Horányi István szerint téves az elképzelés, miszerint a céges autók lestrapáltak és használóik mindig felelőtlenül vezetik azokat. A flottakiszervezés mellett döntő vállalatok nagy része ugyanis minden részletre kiterjedő, a vállalati stratégia céljait szolgáló cégautó szabályzattal rendelkezik, aminek hála a munkatársak a gépkocsit szigorú előírások mellett használják. Gondoskodniuk kell többek között a flottakezelő által jelzett, a garancia megőrzéséhez szükséges karbantartások elvégeztetéséről, ahol a képzett és ellenőrzött szakszervizek gyári alkatrészeket és minőségi kenőanyagokat használnak a javításokhoz.”
„A LeasePlan jelenleg közel tízezer autós flottájából évente több ezer használtautó kerül ki. Adatbázisunk és tapasztalataink alapján tiszta képpel rendelkezünk a különböző vásárlói csoportok preferenciájáról, az általuk leginkább keresett gépjárműtípusokról. Vevőinket így megfelelő tanáccsal tudjuk ellátni a gépkocsi kiválasztásakor. A 20 és 25 év közötti vásárlóknál általában a 3 ajtós, kicsi, ám viszonylag feltűnő autók a népszerűek, ilyenek például a Ford KA és a Fiesta, a Renault Twingo, a Skoda Fábia vagy a 3 ajtós Ford Focus. A 25 év feletti fiatal vevők az Opel Astra, Ford Focus, Skoda Octavia, Renault Megane különböző változatait kedvelik. 40 év felett viszont már elsősorban a komolyabb méretű Ford Mondeo, Renault Laguna, Opel Vectra, Skoda Octavia és a prémium márkák, a BMW, Mercedes, Volvo a legkedveltebb használtautók” – mondta el a szakember.