Már csak az Opeleket lopják?
Az alsó-középkategória a tolvajok kedvence
Hazánk piacvezető flotta- és gépjárműkezelője, a LeasePlan Hungária Zrt. saját adatbázisából végzett kutatása szerint az idei év első három hónapjában kétharmad annyi autót tulajdonítottak el időarányosan a közel tízezres flottából, mint egy évvel korábban. A céges autók lopási statisztikáját változatlanul az alsó-középkategóriás modellek vezetik.
A LeasePlan kimutatása szerint 2011 első negyedévében összesen 7 gépjárművet loptak el flottájukból, ami 33%-os csökkenést jelent az előző év azonos időszakához képest. Az elmúlt három év legveszélyeztetettebb márkája az Opel volt, amely az ellopott darabszámot tekintve egyelőre idén is az élen áll. 2010-ben majd minden harmadik esetben az Opel valamelyik típusa volt a tolvajok áldozata, míg az idei első negyedévben már a 7-ből 3 lopott autó e márkából került ki. A LeasePlan flottában legnagyobb súllyal jelen levő Fordnak ugyanakkor mindössze 1 autóját lopták el idén.
Fenti márkák mellett 2011-ben már egy-egy Renault, Skoda és Peugeot gépkocsi is tolvajkézre került a flottából. Horányi István, a vállalat operációs igazgatója szerint a rablók körében az alsó-középkategória töretlen „népszerűségének” oka egyrészt abban keresendő, hogy ezek a típusok kevésbé feltűnőek, mivel tömegével fordulnak elő az utakon, másrészt nagy az igény bontott alkatrészeikre.
Az autólopással kapcsolatos bűncselekményeket teljes egészében nem lehet visszaszorítani, azonban rendelkezésre áll számos védelmi rendszer - mint a riasztó, az immobilizer, a kormány-, illetve a váltózár -, amely jelentősen megnöveli a lopáshoz szükséges időt, így a biztonságot is. „Érdekes tény, hogy a flottaautóinknál a helyszínen eddig nem nagyon találtak üvegszilánkot, vagy egyéb, erőszakos eltulajdonításra utaló nyomot, így valószínűsíthető, hogy az ellopott gépjárművekben nem okoztak jelentős fizikai kárt” – mondta el az igazgató. „A közel 10,000 autónkból csupán 236 járműben kértek műholdas biztonsági berendezést ügyfeleink, de ezek a GPS eszközök elsősorban nem vagyonvédelemre, hanem a használó haladási útvonalának nyomon követésére, flottakövetésre szolgálnak. A kormányzár nem jellemző autóinkban, váltózárral azonban már gyakrabban találkozhatunk. Tapasztalataink szerint ez az eszköz, ahogy az immobilizer sem jelent nagy nehézséget a tolvajoknak, hiszen előbbi autóink 10%-nak tartozéka volt, utóbbi pedig szinte az összes járműben megtalálható. A védelmi eszközök egyike sem teszi lophatatlanná az autót, de érdemes használnunk őket, mivel megnehezítik és meghosszabbítják a lopás folyamatát.”
A LeasePlan-ről: A holland anyavállalattal rendelkező LeasePlan piacvezető a hazai és a nemzetközi flotta- és gépjárműkezelési piacon. A LeasePlan leányvállalatai mind az öt földrészen, több mint 30 országban vannak jelen. A cég közel 6000 alkalmazottat foglalkoztat globálisan, összesen 1,3 millió járművet és 13,6 milliárd euró értékű lízingportfoliót kezel. A LeasePlan erőssége, hogy proaktív flottakezelőként ügyfelei számára világszerte testre szabott megoldásokat biztosít, miközben a gépkocsik teljes futamidejére vetített költségeit alacsony, a gépjárművezetők elégedettségét magas szinten tartja. A vállalat 1994-ben kezdte meg magyarországi működését, mint gépjármű flottakezelő. Mára hazánkban 9900 autóval közel 400 ügyfelet szolgál ki. Partnerei között olyan jelentős cégek találhatók, mint például az IBM, az E.on és a Metro. Az elmúlt több mint 15 év során a LeasePlan Magyarországon is fenntartotta piacvezető szerepét, hiszen a hazai gépjárműpark lízing és kezelés piacának közel egyharmadát birtokolja.