Talán a világ legrosszabb üzlete

2012.11.30. 18:01

A Magyar Autókölcsönzők Szövetségének volt egy sajtótájékoztatója, ahol elég érdekes dolgokat hallottunk. Bár mára a szövetség taglétszáma csökkent, azaz nem fedi le az össze kölcsönzőt, hisz 2008-ban még 28-an voltak, most 21-en. Annak ellenére, hogy manapság óriási divat a sírás-rívás, a kölcsönzősök nem estek ebbe a hibába, de tárgyilagosan megállapították, hogy mostanság nem ez a legjobb biznisz. Sőt. Talán az egyik legrosszabb.

Ha megnézzük, hogy a szövetség tagjai mintegy ötmilliárd forint befektetéssel produkáltak összesen 19 millió forintot, kénytelenek vagyunk belátni: ez igaz. Ez kábé olyan, mintha egy magánvállalkozó befektetne egymilliót, és abból fialtatna egy év alatt 3800 forintot. Ez van, amikor a piac drasztikusan csökken, megszűnik a nemzeti légitársaság, és hasonlók – ezt úgy fogalmazták meg, hogy az üzlet nagyon érzékeny a konjunkturális változásokra. Ebbe nem is mennék bele túlzottan, a közleményben benne vannak az adatok, a lényeg: volt sokkal rosszabb is. Igaz, mégy így is veszteséges a 21-ből 7 kölcsönző.

Pár kérdésre is választ kaptunk a kölcsönzős autókkal kapcsolatban. Kiderült, hogy a kölcsönzős autó négyszer gyakrabban törik, mint egy magántulajdonú, igaz, ennek egyszerű oka van: egy évben 30-40 sofőrrel, 30-40 ezer kilométert tesznek meg. Igaz, viszonylag hamar eladósorba is kerülnek, egyes kölcsönzők már fél-egyéves korukban túladnak rajtuk – nyilván van, ahol több évet szolgálnak a kocsik. Az idén egyébként kb. 3000 új autót vásárolnak a kölcsönzők, azaz jelentős tényezőnek számítanak az autópiacon. Egy éven belül akár 50 százalék ingadozás is lehet a kölcsönzők autóparkjában, a nyári csúcsidőszakban még megvannak az előző éviek, de már tavasszal megveszik az új eresztést. Ősz végén viszont már kevesebb autóval várják a kevesebb ügyfelet.

Azt is megtudtuk, hogy igyekszenek olyan modelleket választani, amelyeknek minimális az értékvesztése, továbbá gyorsan eladható használtan. Sikerült márkaneveket is kicsikarni, így: VW-csoport autói, Opel, Suzuki, Mercedes, Volvo. A használt autók egy része reexportra megy (azaz külföldre), de jelentős részük a hazai használtpiacra kerül.

Következzék hát a közleményük:

Visszafogott növekedés a hazai gépjárműkölcsönző iparágban

Két veszteséges év hatására csökkent a szegmens vállalkozásainak száma

 

Budapest, 2012. november 27. – Minimális nyereséggel zárta az autókölcsönző iparág a tavalyi évet a Magyar Autókölcsönzők Szövetségének (MAKSZ) nyilvánosságra hozott adatai szerint. Az elmúlt időszakot figyelembe véve kijelenthető, hogy nehéz perióduson vannak túl a vállalkozások. „2010 sorsdöntőnek számított az
autókölcsönzők számára. A veszteséges év és a szűkülő felvevő piac hatására több cég arra kényszerült, hogy végleg felhagyjon a tevékenységgel. Ugyanakkor a tavalyi év eredményei már bizakodásra adnak okot, azonban még számos komoly kihívás elé nézünk” – összegez Haraszti Géza, a Magyar Autókölcsönzők Szövetségének elnöke.

Sokan inkább kiszállnak
Az elmúlt időszak folyamataiból kiolvasható, hogy a piaci szereplők között még mindig akadnak kimondottan veszteséges, vagy szerény nyereséget termelő vállalkozások. Haraszti Géza kiemeli: általános tapasztalat, hogy a nagy nemzetközi márkák égisze alatt működő cégek, illetve a biztos anyagi háttérrel rendelkező társaságok tartoznak a nyereséges vállalkozások közé. Az alacsony tőkéjű iparági szereplők kevésbé eredményesek. A MAKSZ huszonegy tagjának összesített éves eredményei szerint az autókölcsönzési iparág két évvel
ezelőtt még kimondottan ráfizetésesnek bizonyult. 2010-ben a teljes árbevétel közel 12 milliárd forint volt, melynek adózás utáni eredménye még 233 milliós veszteséget jelentett. Egy évvel később a bevétel közel 13 milliárd forintra emelkedett, mely 19 millió forintos adózás utáni profitot jelentett. „A növekedés ellenére voltak kimondottan veszteséges cégek és mivel a felvevőpiac csökkent, így az autókölcsönzők száma – különösen a családi vállalkozásoké – is kevesebb lett.

Biztató eredmények
Egyedüli üdvözítő pont az export árbevétel 42%-os bővülése, - amely ugyan sokkal kisebb aránnyal bír, mint a belföldi – de egy kis időre a „vízfelszín fölé” emelte 2011-ben az iparágat. Figyelembe véve a körülbelül 4%-os inflációt, a belföldi forgalom reálértéke a növekedés ellenére viszont csökkent” – hangsúlyozza a MAKSZ elnöke. A 2012-es év már elé bizakodással tekintettek a kölcsönzők, hiszen a szolgáltatás áfája visszaigényelhetővé
vált, melynek köszönhetően a vállalati ügyfelek részére történő ráfordítást csökkent. Az év első felében ugyan nőtt forgalom, mely a második félévre megállt, a nyári szezon befejeztével pedig kis mértékben csökkent.

Eltérő kihívások
Az elmúlt éveket vizsgálva az iparágon belül is megfigyelhető egyfajta differenciálódási folyamat, melynek okai elsősorban a szűkülő finanszírozási keretekre vezethetőek vissza. A korosodó gépkocsipark ugyanis növelte a lemaradást azon cégek számára, amelyek nem tudtak elegendő pénzt fordítani a fejlesztésekre. „A gazdasági válság és a minimálisan emelkedő árak ellenére azonban továbbra is mutatkoznak szerény lehetőségek új
gépjárművek beszerzésére, ilyen például a készleten maradt raktári autók megvásárlása” – hívja fel a figyelmet Haraszti Géza. Hozzátette: Azoknak viszont, akik folyamatosan tettek azért, hogy megfelelő szinten tartsák autóflottájukat egy másfajta problémával kellett szembesülni. A használtautó piac gondjai miatt a kölcsönzők egyre nehezebben tudnak megszabadulni gépjárműveiktől, melyet elsősorban a visszavásárlási árak csökkenése okoz. A tervezettnél hosszabb ideig üzemben tartott autók esetében a fenntartási költségek viszont növekednek.

Cél: elkerülni a minőségromlást
Jelentős tartalékok nélkül a vállalkozások képtelenek a hatékonyságot növelni, ezért az egyedüli kiút a szolgáltatások árának növelése lehetne. A nehéz helyzet természetes velejárója a minőség általános romlása, amelyet később már nagyon nehéz újra az elfogadható szintre fejleszteni. „Az egyetlen lehetséges kiútnak a magasabb minőségi szolgáltatások irányába történő elmozdulást tartjuk, amely ugyan hosszú és nehéz folyamat,
de megteremthet egy olyan bizalmi tőkét az iparág irányába, mely a nehéz idők elmúltával megtérülhet”- összegez a MAKSZ elnöke.