A magyaroknak gőze sincs, mikor kell eldobni a gumit

2015.04.10. 16:14
0 hozzászólás

A Continental magyarországi képviselete konferenciát szervezett, és ott egy érdekes kutatás adatait is ismertették. Olyan embereket kérdeztek meg, akik az elmúlt egy évben valóban vettek új (azaz nem használt) gumiabroncsokat, és a kérdések zöme a választás szempontjait feszegette. Az ilyen kutatásoknál mindig kérdés, hogyan készült, itt személyes interjúkat készítettek 1500 emberrel, és ahogy a statisztikusok mondják, a kutatás reprezentatív a magyarországi gépjármű-tulajdonosok körében.

Amikor ismertették a kutatás eredményeit, szemet szúrt valami. Nevezetesen az, hogy a kevésbé képzett rétegek lényegesen kevesebben vannak az új abroncsokat vásárlók között. A KSH adatai alapján az emberek 49 százalékának van legalább érettségije és 19 százalékának főiskolai vagy egyetemi diplomája.

Ehhez képest az új gumik vásárlóinak több mint a fele (53%) diplomás és mindössze 6 százalék általános iskolai végzettségű vesz új gumit. A középfokú végzettségűek csak 21 százalékot tesznek ki ebben a körben, íme a diagram:

vegzettseg.jpg

A kétféle statisztika nyilvánvalóan mást mutat, hiszen nem a teljes népesség autótulajdonos. Az autótulajdonosok között biztosan kisebb a kevésbé képzettek aránya, de ennyire talán mégsem. Mit csinálnak ők, akiknek valószínűleg kisebb a jövedelmük? Gumiabroncs az ő kocsijukra is kell. Hát használtat vesznek, azt is csak akkor, ha már nullára kopott a régi. Egyes becslések szerint többször annyi használt gumit is vehetnek az emberek Magyarországon, mint mint újat.

Az nem meglepő, hogy a munkanélküliek és tanulók nem sok vizet zavarnak az újgumi-eladásokban:

munka.jpg

Végül nézzük meg, hogy tényleg igaz-e az a megállapítás, hogy itthon az embereknek halvány gőzük sincs arról, hogy mikor kéne lecserélni az abroncsot. Végeznék én is egy kutatást, olvasóink mit gondolnak?

A jó válasz benne van a közleményben. Mindenesetre elgondolkodtatóak az eredmények, ahogy az is, hogy az emberek java a gumisnál választ,és leginkább a márkanév befolyásolja őket, illetve az, amit róla hisznek. Csak 18 százalékuk tudja, milyet fog venni - például már elolvasta a teszteket. A többiek gyakorlatilag azt veszik, amit a gumis ajánl, ezért kedves mindenki, vigyázat, azért akad olyan gumis, akinek mindig az a legjobb gumi, amiből a legtöbb van a raktárban.

A felmérés eredményei közt az is szerepel, hogy hány kilométert vezetnek az itthoni autósok egy évben, olvasgassák, tanulságos.

A magyar autósok tudatosan választanak gumiabroncsot

 

Hazánk egyik vezető gumiabroncs-forgalmazója, a Continental Hungaria Kft. legutóbbi fogyasztói magatartást vizsgáló kutatásából kiderül, hogy a magyarok többsége elsősorban az adott márka ismertségét, megbízhatóságát, és a gumiabroncs tulajdonságait veszi figyelembe a vásárlás során. „Az ár, illetve az ár-érték arány csak a harmadik a döntést befolyásoló tényezők között, így kijelenthetjük, hogy a magyar autós egyre tudatosabb az abroncsválasztás tekintetében”- mutatott rá Rábai Dániel, a Continental Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója. A reprezentatív, 1.500 fő személyes megkérdezésével végzett kutatás eredményeit a cég az iparág szereplői számára szervezett II. Continental Gumiabroncs Szakmai Konferencia kapcsán hozta nyilvánosságra.

 

A kutatás egyik legfontosabb tanulsága, hogy a végfelhasználók 28%-a a márka imázsát, ismertségét tartja a legfontosabbnak, amikor gumiabroncsot választ, de a megkérdezettek 27%-a az abroncs tulajdonságait közel azonos fontossággal emelte ki. A gumiabroncs tulajdonságai közül a válaszadók közel negyede a biztonságot tartotta a legfontosabbnak. Az ár kérdése csupán a harmadik az „erősorrendben”, ugyanis a megkérdezettek 24%-a tekinti az árat és az ár-érték arányt elsődleges tényezőnek a gumiabroncs vásárlásakor. A kutatásban részt vevők döntő többsége (80%) évente 1.000 és 15.000 km közötti távolságot tesz meg az autójával. Ezen belül több mint egyharmaduk 5.000 és 9.999 kilométert vezet, míg minden negyedik autós 10.000 és 15.000 km közötti utat tesz meg átlagosan egy évben.

kmfutas.jpg

 

A többség nincs tisztában a minimális profilmélységgel

A Continental kutatása szerint a magyar autósok átlagosan 5,2 év után cserélik le abroncsaikat. A felmérés arra is kereste a választ, hogy a vásárlók tisztában vannak-e azzal, hogy mekkora profilmélységnél kell lecserélni a gumiabroncsokat. A válaszadók egyharmada úgy nyilatkozott, hogy fogalma sincs, mennyi az előírt minimális profilmélység, míg szintén egyharmaduk azt válaszolta, hogy 1 mm-es mintázati mélységnél kell lecserélni az abroncsokat. „Annak ellenére, hogy az abroncsválasztáskor egyre tudatosabbak vagyunk, az eredmény elgondolkodtató. Főleg, ha figyelembe vesszük, hogy a téli és a nyári mintázat esetén egyaránt 1,6 mm a törvényileg előírt minimális mintamélység. Ugyanakkor egy téli abroncs 4 milliméteres profilmélység alatt már nem képes teljes mértékben betölteni szerepét”, jegyezte meg Rábai Dániel.

 

Jó döntéseket spontán?

A Continental felmérése rámutatott, hogy a vásárlók többsége spontán dönt a gumiabroncs-vásárlás során. A kutatásban részt vevők 40%-a egyszerűen felkeresi a hozzá legközelebb található abroncskereskedőt és a helyszínen dönti el, hogy melyik gumiabroncsot vásárolja meg. Minden negyedik autós előre kiválasztott kereskedőhöz, vagy műhelybe látogat el, de döntését szintén helyben hozza meg. Viszont a válaszadók 18%-a előbb meghozza döntést az abroncsot illetően, és csak ezután keresi meg a számára megfelelő kereskedőt.

 

Nőtt az internet szerepe

A fogyasztói szokásokat vizsgáló kutatás kimutatta, hogy az internet fontos szerepet játszik az információszerzésben, de a vásárlás még általában kereskedőnél történik. A legtöbb válaszadó (40%) azonban azért nem döntene a világhálón történő vásárlás mellett, mert kényelmetlennek tartotta volna az interneten beszerzett abroncsok felszereltetéséhez külön szervizt is keresni. Emellett az internetes vásárlással szemben szintén gyakran felhozott érv volt, hogy a válaszadók egy része (17%) nem szeretné kiadni online saját bankkártyájának adatait. „Érdekesség ugyanakkor, hogy egy ugyancsak jelentős hányad (17%) úgy nyilatkozott, hogy elsősorban azért nem venne gumiabroncsot a világhálón, mert nincs akkora árkülönbség az interneten, valamint a kereskedőknél megvásárolható termékek között”- hívta fel a figyelmet a Continental Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója.