Amennyire a 2020 év sikeres lehet
Már annyira hozzászoktunk az online sajtótájékoztatókhoz, hogy nehéz lesz visszaszokni a valódi, offline eseményekre, ha majd egyszer netán visszatérnek. A Ford évértékelő sajtótájékoztatója is bizonyította, hogy ahol csak számokat vetítenek, azért kár megtenni egy lépést is. Éppenséggel nem a saját szemünkkel láttuk az új modellt – és ha láttuk volna? Ugyanaz, talán picit kisebb csomagtartóval.
Az már biztos, hogy az idén a Ford, a Suzuki és a Toyota tud olyan sajtóközleményt kiadni, amelyben 2020-as piacvezetőnek tekintheti magát. Esetünkben a Ford a kis haszongépjárművek és a személyautók együttes számával, a Toyota és a Suzuki viszont a személyautók között győztes: a Toyota persze gonoszul levonja a forgalomból kivont autókat a statisztikából, arra hivatkozva, hogy az valószínűleg re-export. Ez amúgy nincs mindig így, amikor például változnak az emissziós szabályok, egy csomószor bespájzolnak a kereskedők a régebbi (és olcsóbb) verziókból, szóval ezt a vitát is nehéz eldönteni, más kérdés, hogy ezt az autót sem abban az évben adják el, amelyikben a statisztika nyilvántartja.
Egy biztos: a Ford bizonyos szempontból jó helyzetben van, mert nagyon erős náluk a kishaszon-szekció, toronymagasan vezetik a piacot (31,9%), de a személyautókkal sincs baj, harmadikok. Ezzel együtt a magyar autópiac a 2017-18 közötti szintre állt vissza a világjárvány hatására, ami 22-23 százalékos visszaesés, de voltak ennél sokkal rosszabbul teljesítő országok: többnyire ott, ahol a kereskedéseket be kellett zárni, lásd még Nagy-Britannia, Csehország és társai.
Ami az újdonságokat illeti, a legfontosabb a Kuga full hybrid változata 190 lóerővel, vagyis az, amelyik már rendes hibrid (és nem 48 voltos mild), viszont külső forrásból nem tölthető. A Toyotától liszenszelt hibridrendszer található a Kugában is, amelyet összkerékhajtásos és elsőkerekes változatban árusítanak majd. A rendszer komponenseit a Ford maga gyártja, a hajtáslánc fizikai felépítése azonos a plug-in változatéval, de itt az akkucsomag kapacitása mindössze 1,1 kWh. A Kuga érdekessége még, hogy a Toyota RAV4-essel ellentétben itt hagyományos, kardános, automatikusan kapcsolódó összkerékhajtás van, míg a Toyota hátulra külön villanyhajtást épít.
A Kugával kapcsolatban felmerült a kérdés, hogy a plug-inek esetleg elveszíthetik a zöld rendszámot, noha hivatalosan ezt még sehol nem erősítették meg. Mindenesetre a Ford hazai ügyvezetője, Szabó Attila szerint a full hybridet inkább a dízelmotor helyett fogják választani az ügyfelek, mivel a WLTP szerinti 5,4 literes fogyasztással ez elmehet ezer km-t is. A plug-inhez képest nagyságrendileg kétmillióval kedvezőbb árról beszélünk a normál hibrid esetében, és mint mondta „aki kizárólag a zöld rendszámért vett PHEV-et, azokat nyilván elveszítjük”.
Azért külön megdicsérném a hazai Fordot, hogy a Kuga-kisfilmben hallható „the most electrified Ford ever”-t magyarul már úgy hangzott, hogy a Kuga minden idők a leghibridizáltabb (és nem a legelektrifikáltabb) Fordja, mert az elektrifikáció szó nem több csúsztatásnál, amit csak arra talált ki az autóipar, hogy az alig-hibridek is szinte villanyautónak tűnjenek, noha messze nem azok. A Ford egyébként még egy meglepő húzásra készül: a Galaxy és S-Max egyterűekből is készül (nem tölthető) hibrid változat, szintén a 2,5 literes motor köré épített, fokozat nélküli erőátvitelű rendszerrel.
Az újdonságok között ott lesz az elektromos Mustang MACH-e, amely a harmadik negyedévben várható, a Puma ST már megérkezett, de az igazán erős autók is maradnak, noha 2021-ben a CO2-szabályzásba már a legrosszabb 5 százalékot is beleszámolják (2020-ban még adtak ennyi engedményt). A Ford így is bevállalja a Mustangot, sőt, a megszűnő GT 350 helyett érkezik a Mach 1 változat, 480 lóerővel és 569 Nm nyomatékkal. A legszórakoztatóbb modellváltozatok a Fordnál egyértelműen a haszonjárművek M-Sport változatai lesznek. (A brit M-Sport cég a Ford európai sporttevékenységét irányítja, náluk készülnek pl. a raliautók.) Az MS-RT jelzésű változatok a Transit Custom és Connect furgonokból készülnek, de később a Ranger is kap egy ilyen limitált szériát. A modellek érdekessége a telefonos app-ban állítható kipufogóhang: praktikusan már az utca végéről is halhatod, ha befordult az utcádba a vízvezeték-szerelő.
Minden mást pedig a sajtóközleményből:
Sajtóközlemény – 2021. január 6.
Sikeres évet zárt a Ford itthon
BUDAPEST 2021. január 6. – A 2020-as esztendőben az új személy- és kishaszongépjármű eladások főként a COVID19 vírus elterjedése után kialakult helyzet miatt 18,5% százalékkal estek vissza Magyarországon, és épphogy túlszárnyalták a 150 ezres össz. darabszámot*, amely még a 2018-as összpiaci darabszámot is alulmúlja közel 9300 darab gépjárművel.
A tavalyi rendkívüli év iparági eredményekhez a Ford márkakereskedői főleg a haszongépjárművek iránt tapasztalt kimagasló keresletnek köszönhetően 18782 darab gépkocsi értékesítésével járultak hozzá, amely 12, 52 százalékos piaci részesedést jelent.
A személyautó-szegmensben a Ford a harmadik helyen zárt 11741 darab regisztrált személyautóval és 9,1 százalékos piaci részesedéssel a szegmensben köszönhetően annak, hogy a 2020 elején bejelentett hibrid stratégia keretében 14 új hibrid modellt mutattak be Magyarországon.
2020-ban debütált a vadonatúj Puma EcoBoost Hybrid 125 lóerős és 155 lóerős változata mellett a vadonat új Kuga PHEV és dízel MHEV változata. Tavasztól a Fiesta és a közkedvelt Focus is elérhető 1.0 EcoBoost MHEV változatban, A hazai prémium SUV piacra augusztusban megérkező, ízig-vérig amerikai, 7 üléses Explorer Plug in Hybrid pedig a prémium terepjárók között kínál környezettudatos, zöld rendszámos alternatívát.
Részben a Nagycsaládos 7 üléses programnak is köszönhetően az általános piaci visszaesés ellenére az M-Mikrobusz a B-, és a C-egyterű szegmensben növekedés volt tapasztalható. A Mikrobusz szegmensben 4163 Ford Transit Custom, Tourneo Custom kisbusz talált gazdára.
A Ford a kishaszonjármű szegmensben 7041 eladott kishaszongépjárművel alig 558 darabbal marat el a tavalyi teljesítményétől, és lett piacvezető, amely a kishaszonjármű piac 32 százalékát jelenti, tehát elmondható, hogy tavaly közel minden harmadik újonnan forgalomba helyezett haszonjármű Ford volt. 2020-ban a Ford a pick-up szegmensben ismét domináns első helyett szerzett 2520 darabbal, közel 50 százalékos piaci részesedéssel. A szegmensben egyedülállóan széles, limitált Ranger Blue Edition és Ranger Thunder modellekkel kiegészített Ranger paletta ékköve a Ford Ranger Raptor Performance Pick-up, mely terepképességét ultra-erős alváz, egyedi futómű és gumiabroncs, 213 lóerős, 500 Nm forgatónyomatékú EcoBlue motor, 10 fokozatú automata sebességváltó, valamint Terepvezérlési Rendszer javítja.
2449 darab 3.5 tonnás Ford Transit eladásával a Ford vezeti a HV, vagyis Nagy haszonjármű kategóriát, valamint 1109 darab Ford Transit Custom eladásával a Ford vezeti az ún. kishaszonjármű (Small CV) szegmenset is.
A Ford a mai sajtótájékoztatóján bejelentette, hogy 2021-ben számos újabb hibrid és elektromos modellt mutatnak be, valamit a Ford kínálatában idén megjelenik számos Performance modell is.
„A tavaly év elején indított új kommunikációs kampányunk, a Bring On Tomorrow megmutatta, mit hoz a jövő. Ez a kampány egyértelműen jelzi, hogy milyen izgalmas időket élünk, és hogy a Ford is nagy változások előtt áll. Ezen átalakulás részeként folytatjuk 2020-ban megkezdett stratégiánkat és vadonatúj hidrid termékcsaládunk újabb tagokkal bővül.” jelentette ki Szabó Attila, a Ford Magyarország új ügyvezető igazgatója. A tavalyi pandémiás helyzet nem várt nehézségeket gördített az autóipar elé is, mely jól látható a tavalyi eredményekben is, ennek ellenére bizakodóak vagyunk, és idénre már újra a gazdaság élénkülésével és egy 10% körüli piaci bővüléssel számolunk” – tette hozzá az ügyvezető.
A Ford a 2021-es évre is tartogat meglepetéseket. A személyautó piacra januárban érkezik a vadonatúj Puma ST változata mely a Ford sportos és atletikus, új városi terepjárójának izomautó változata, a Ford első Performance SUV-je. Az autó csábító stílusa és lenyűgöző, 200 lóerős teljesítménye új fejezetet nyit a városi terepjáró kategóriában.
Ugyancsak januárban érkezik majd a vadonatúj Kuga Full Hybrid változata, mely így a 2.0 literes EcoBlue Hybrid, és 2.5 literes Plug in Hybrid motorokat kiegészítve a Ford eddigi legszélesebb elektromos hajtási palettáját kínálja. A Kuga Full Hybrid több mint 1000 km-t képes megtenni egy tank benzinnel, és legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása várhatóan 5,1 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig 118 g/km lesz.
Tavasz közepétől várható a népszerű S-Max és Galaxy Full Hybrid verziója is, melyek a 2.5 literes Atkinson motor és 1.1 kWh akkumulátor kombinációjával nagyszerű vezetési élményt és alacsony fogyasztás és károsanyag kibocsátást ígérnek.
Idén ősszel érkezik Magyarországra az új, Mustang ihlette, teljesen elektromos új Ford SUV, a Mustang Mach-E. Az európai vásárlók sajátságos elvárásai alapján hangolt Mustang Mach‑E olyan vezetési élményt kínál, hogy az autó valóban méltó a legendás Mustang embléma viselésére.
Mind a normál hatótávolságú 288 cellás, 68 kWh (valós) kapacitású, mind pedig a nagyobb hatótávolságot biztosító 376 cellás, 88 kWh (valós) kapacitású lítiumion akkumulátor a két tengely között, a padló alatt kapott helyet; ezzel még mélyebbre került az autó tömegközéppontja, tovább erősítve a sportos Mustang-menetdinamikát.
A hátsókerék-hajtású Mustang Mach-E teljesítménye 269 LE a normál akkumulátorral és 294 LE a nagyobb kapacitású akkuval. A forgatónyomaték 430 Nm, és az autó 6,1 illetve 6,2 másodperc alatt gyorsul álló helyből 100 km/órára. 1
Az alapáron összkerékhajtással és nagyobb kapacitású akkumulátorral kínált Mustang Mach-E GT teljesítménye 487 LE, forgatónyomatéka pedig 860 Nm, és az autó 3,7 másodperc alatt gyorsul álló helyből 100 km/órára.
A nagyobb kapacitású akkumulátorral és hátsókerékhajtással a Mustang Mach-E várható hatótávolsága 610 km.
A Ford Performance családját erősíti majd a nyáron érkező Mustang Mach 1 is. A látványosan feltuningolt Mach 1 továbbfejlesztett aerodinamikai megoldásokkal, különlegesen kalibrált 480 lóerős, 5,0 literes V8-as motorral1 és a versenypálya-használathoz megfelelő, nagyobb kapacitású hűtőrendszerrel készül.
A Mach 1 az első sorozatgyártású Mustang az európai piacon, amelyben nagy teljesítményű TREMEC hatfokozatú manuális sebességváltó működik; ebben az egységben fordulatszám-szabályozó technológia könnyíti meg a sima visszakapcsolást, és hatékonyabb olajhűtő rendszer biztosítja, hogy az szerkezet jól bírja a fokozott igénybevételt.
A haszongépjármű piacon ugyancsak izgalmas év várható a Fordnál, hisz érkezik városi áru- és személyszállításban piacvezető Transit Custom és Connect modellek rallye ihletésű, sportos MS-RT változatai, valamint a Ranger több, egyéni igényre szabható limitált szériás kiadása is.
Idén érkezik meg a hazai márkakereskedésekbe a Ranger szimpla kabinos alváz kivitele, amely A Rangertől eddig megszokott teljesítmény és nyomaték adottságok kiaknázásával számtalan egyedi felépítményes változat megszületését teszi majd lehetővé.
*A Datahouse újautó-eladási adatai szerint (személy-, kishaszon, nagyhaszon és busz)