Hoppá, újra van Autómagazin!
Nem nevezném véletlennek, hogy eljutott hozzám az Autómagazin újraindulásának a híre, hisz egykori kollégáim készítik, pár hónapos szünet után. Magyarországon az elmúlt években alaposan lecsökkent az autós lapok száma, hol van már a német Motor-Presse kétheti-, majd hetilapja, az Autópiac? Már vagy tíz éve megszűnt, holott a '90-es évek elején ez fogyott a legnagyobb számban, lenyomva az Autó-Motort is egy időre.
Aztán tavaly év végén hallottuk, hogy a Centrál Media nem hosszabbítja meg a német Auto Motor und Sporttal a liszenszet, így az Autómagazin is megy a lecsóba. Gajdán Mikit gyorsan le is szerződtettük, aki addig a lap szerkesztője volt. Igaz, tudtunk róla, hogy vannak, akik szívesen folytatnák a jól bevezetett újság kiadását, de ez közel sem volt biztos. Végül Szabó-Jilek Ádám és Kiss Ferenc – régen mindketten a magazin munkatársai voltak – mellé beszállt Révai Ákos is, leszerződtek a német kiadóval, és itt is van már az új lapszám, viszonylag rövid kihagyás után.
Ez azért is érdekes fejlemény, mert az utóbbi pár évben több lap is megszűnt. Kapásból fel tudok sorolni egy csomót, és tartok tőle, hogy messze nem teljes a lista: Top Gear, AMS (Autó Modell Sport), a Oldtimer és Youngtimer, Motor Klasszik, Tuning & Stereo, Autó Classic, Rozsdakupac, Luxusautó – ők már nem jelennek meg.
De hogy a sajtot is lássuk, ne csak a lyukakat, újraindult a Sport Auto magazin is, ez kéthavi lap: ők közel egy évet szüneteltek, és február végén kerültek vissza az újságos standokra, bár tartok tőle, hogy a mostani időkben az előfizetés a legtutibb módja a papírra nyomtatott újságok olvasásának. Érdekes módon az Autónavigátor.hu Magazin tavaly kezdett el nyomtatott formában is megjelenni, és tartják is magukat ahhoz, hogy negyedévente legyenek papíron is.
A maradók között ott van az örök klasszikus, az Autó-Motor, az Autós Élet (az Autóklub újságja, amit minden tag megkap), az AutoBild (német liszensz), az „Az Autó” és a Retro Mobil (az egykori Autó2 lap kiadójának a gyermekei), az Autó és Stílus című kéthavi lap, a régi vasak kedvelőire célzó Veterán Autó és Motor. Hát ennyi. Viszont akárhogy is nézem, tulajdonképpen van választék, lapok mindig is szűntek meg és lettek helyettük újak, csak mintha most kevesebb születne – maximum újjá. Szurkolok nekik.
Mivel a poszt apropója az Autó Magazin újraindulás, íme a sajtóközleményük:
Az autóMAGAZIN nem vész el, csak átalakul
Peregjenek a dobok, durranjon a pezsgő: mától újra az újságárusok polcain az új autóMAGAZIN! Pedig pár hónapja még úgy tűnt, 31 év után lezárul az autóMAGAZIN története, a lap megszűnik.
Izgalmas autók, érdekes sztorik, alapos tesztek, szórakoztató írások, látványos fotók, igényes nyomdai kivitelezés. – Jó kis reklámszöveg lenne, igaz? Pedig így igaz! Az autóMAGAZIN három évtizeden át a magas minőség iránt elkötelezett prémium magazinnak számított. És nyomtatott sajtó válsága miatt tavaly év végével mégis a megszűnés fenyegette. De a MAGAZIN nem halhat meg! Sokan gondoltuk így, egy páran pedig cselekedtünk: Szabó-Jilek Ádám és Kiss Ferenc – egykori magazinosok – mellé társult Révai Ákos, aki racionális gondolkodású autóbolond közgázosként erősíti a csapatot.
És ma, 2021 március 25-én ismét a polcokon az újjászületett autóMAGAZIN. Ma még az Auto Motor und Sport cikkei dominálnak, de ígérjük, keményen belehúzunk a magyar tartalom megerősítésébe.
A ma aktuális autókkal foglalkozó tesztek és bemutatók mellett nagyobb teret engedünk az autó és az autózás történetének érdekes témáinak: izgalmas autóknak, kimagasló személyiségeknek, érdekes sztoriknak.
Továbbra is havonta, 100 oldalon, az eddiginél még igényesebb nyomdai kivitelezéssel lépünk a 32. évbe.
Méltó folytatásaként a 31 éves csodálatos történetéhez! 1989-ben a legigényesebb magyar autós lapként indult, azután beszállt a Motor Presse Stuttgart, és jöttek a soha nem látott autók, addig ismeretlen minőségű fotók és írások, az Auto Motor und Sport világszínvonala – magyarul. És ez az igényesség magával ragadta a magyar munkatársakat is, te jó ég, micsoda gárda alkotta a szakmai műhelyt! Kapásból sorolom: Balázs Viktor, Karlovitz Kristóf, Tóthmátyás Tibor, Kovács András, Csikós Zsolt, Tóth Milán, Papp Tibor, Gajdán Miklós, Rákár Gábor, Palovecz Gábor, Hernádi Géza, Ács Tibor, Tóth Zoltán, Dombóvári Mihály, Kismartoni András, Balla Márton, Svékus Gergely, Lővei Gergely, Gulyás Péter... És a fotósok: Honéczy Barna, Szabó-Jilek Ádám, Sárosi Zoltán. És akiket kifelejtek, jaj...
Új csaptunk tagjai is egytől-egyig autórajongók, ahogy mondani szokás „benzin csörgedez az ereinkben”. A mi szemünkben az AUTÓ nem csupán egy termék, nem az egyéni helyváltoztatás eszköze, ennél sokkal-sokkal több. Pontosan ezt a szemléletet szeretnénk az autó MAGAZIN-ban megjeleníteni. Hiszünk benne, hogy mindig lesz igény olyan autós magazinra, melyet öröm kézbe venni, érdemes újra és újra belelapozni, akár hónapokkal vagy évekkel később is a kedvenc írásokat újra olvasni.
Reméljük, tetszeni fog! Vegyétek, vigyétek, olvassátok, élvezzétek, szeressétek!
Kiss Ferenc, Révai Ákos, Szabó-Jilek Ádám