Mégis biztonságosak a rossz teszteredményt hozó várandós övek?
A napokban tettük közzé a német ADAC várandós öveket vizsgáló tesztjének eredményeit, amelyből az derült ki, hogy az övek nem hozzák az ígért paramétereket, sőt, ütközéskor valójában nagyobb erőhatás érheti a várandósokat, mint normál övvel. A cikkre érkezett a BeSafe, gyermekbiztonsági termékekre specializált cégtől egy levél, ami árnyalja az eredményeket, változtatás nélkül közöljük:
Kedves Totalcar,
láttuk az ADAC tesztről a cikket, amiben a várandós övekről írnak. Az alábbiakban a BeSafe reakcióját szeretnénk Hozzátok eljuttatni, reméljük helyet kap az oldalon is:
Várandós övek tesztje 2023 novemberében az ADAC közzétett egy tesztet a különböző terhességi övekről, és arra a következtetésre jutott, hogy ezek az övek nem nyújtanak további biztonságot baleset esetén – azt állítva, hogy baleset esetén még nagyobb kockázatot is jelentenek. Miután figyelmesen elolvastuk az ADAC cikkét és következtetéseiket, meglepődtünk számos – a mi értelmezésünkben – félrevezető következtetésen, amelyeket az ADAC ebből a tesztből vont le anélkül, hogy releváns adatokat vett volna számba, mint például a hibás használat vagy valós élethelyzetekben levő szituációk.
Az ADAC arra a következtetésre jutott, hogy a normál 3 pontos öv használata még várandós nők számára is teljesen biztonságos. Ez valóban így van, ha helyesen használják, vagyis a kétpontos öv meglehetősen alacsonyan, csípőmagasságban van elhelyezve a babapocak alatt, a vállöv pedig átlósan a mellkason. A valóság azonban sajnos nem mindig így néz ki. A svéd Folksam biztosítótársaság és a Chalmers Industriteknik Foundation által közösen végzett tanulmány egyértelműen kimutatta, hogy nagyon magas a hibás használat aránya: 10 várandós nőből 4 rosszul használja a biztonsági övet. Azon túlmenően, amikor rosszul rögzítik az övet, fennáll annak a veszélye is, hogy a kétpontos öv helyzete megváltozik vezetés közben a babapocak alakja és a nő mozgása miatt.
A helyesen becsatolt és terhesöv nélküli ütközésteszt próbabábu - ahogyan az ADAC teszt kontrollcsoportjában is történt - természetesen nem sokat mozdul a tényleges ütközés előtt. A kontrollcsoport tesztelésekor az ADAC csak azokat a teszteket végezte el a megfelelő öv-elhelyezés mellett, ami megkérdőjelezi azt, hogy mi történne egy balesetben, ha az öv rosszul lett elhelyezve.
Tehát mit csinál a BeSafe Pregnant öv? A BeSafe Pregnant övnek egy feladata van – ez pedig az, hogy becsatoláskor, vezetés közben és balesetkor megbizonyosodjon arról, hogy a jármű kétpontos öve a megfelelő helyzetben van. Ha fennáll annak a veszélye, hogy az öv helyzete nem olyan, mint kellene - becsatolás közbeni hanyagság miatt (esetleg feszült lelkiállapot miatt), a jármű övének felfelé csúszása miatt, amikor a nő vezetés közben mozog, vagy nem összpontosít a helyes öv elhelyezésére a terhesség korai hónapjaiban, amikor még nincs észrevehető pocak - akkor a BeSafe Pregnant öv további biztonságot nyújt azáltal, hogy a jármű öve rendeltetésszerűen tudja ellátni a feladatát.
Azt a tényt, miszerint az ADAC által levont következtetések és ajánlások szubjektívek, a TCS, a Swiss Automotive Club és az ADAC-nak megfelelő svájci egyesület még jobban megvilágítja, valójában terhesöv használatát javasolja várandósoknak. (további információ itt)