Gázüzemű öreg Volvo
Amikor igazán jól átmelegszik a motor (nemcsak a hűtővíz) akkor sokkal egyenetlenbbé válik a járása. Gázüzemban alapjáraton le is fulladgat.
Egy 23 éves Volvóhoz lenne 2 kérdésem (Volvo 245, benzines (+ gázüzem is) 2125 ccm (motorkód B21 A), automata váltó, 220 ezer km).
1. Hideg motornál - a korához képest - rendben lennének a dolgok, de amikor igazán jól átmelegszik a motor (nemcsak a hűtővíz) akkor sokkal egyenetlenbbé válik a motor, gázüzemban alapjáraton le is fulladgat. Illetve amikor gázüzemben alapjáraton nem is fullad le, ha indulnék, amikor gázt adok, akkor lefullad (ennek főleg a mögöttem lévők örülnek). Ha indulásnál (szó szerint) rugdosom a gázpedált, akkor nem fullad le, hanem rákap. Mindez tehát csak jól átmelegedett motornál jelentkezik, miután eléri az üzemi hőmérsékletet, egy darabig még normálisan megy. Benzinüzemben nem (annyira) fullad le, de akkor is érezni, hogy egyenetlenebb.
2. Nem annyira bírja szegény a hátramenetet. Elég erős hangja van, ha hátrafelé megyek, olyan zakatolásféle, gázüzemben meg le is fullad, meg durrog a motor, teljesen furcsa hangokat ad, de csak hátramentben.
Előre is köszönöm, Balázs
(2001. 12. 17.)
A gázüzem amúgy is sokkal jobban igénybe veszi a motort, mint a benzenes mód. A beépített keverő fej miatt a szívó torok le is szűkül. A 21 éves motor megfelelően kartergázos is, ami a keverőfej alatt a porlasztó szívó torkában le is rakódik és sáros ragacsként lepi el! Tehát első lépcsőben es alapos motor revíziót kell végezni, beleértve a szelephézagok beállítását, a gyertyák, kábelek, fedél, rotor, gyújtás, vakuum csövek ellenőrzését, szükség esetén cseréjét is! A porlasztót arany tisztára ki kell takarítani és beállítani minden szempontból megfelelően. Ha szükséges, az olajat is cserélni kell, itt ne a lefutott km-ek domináljanak, hanem az elégettség. (Kapható pl. BP gyártmányú kimondottan gázos üzemű motorokhoz való olaj is, és ha erős a motor kartergáza, érdemes es motor javító adalékot is önteni a friss olajba!)
Aztán benzenes üzemben be kell indítani a motort, és beállítani a gyújtást és a CO-értéket. Ha benzin üzemben megfelelően és szépen jár, ehhez kell beállítani a gázos üzemmódot is! DE NE HÁZILAG!
El kell vinni egy gázos szakműhelybe. Ha benzinesen szépen jár, nem lesz probléma a bezsabályozás gázüzemben sem. De nem szabad elfelejteni, hogy ami benzinnel egy kis rándulás, gázzal már es komoly rántás, rángatózás! Gázos üzemben minden kis hiba fokozottan jelentkezik!
Ha a motor már erősen kartergázos, a gázüzemet inkább ki kell iktatni és kiépíteni a keverő fejet is, mert csak állandó gondot fog okozni!
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól
600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de
jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.