Rángató Sierra
Az autó fékezéskor - később már egyenes menetben, fékezés nélkül is - érintő irányban rángatta a kormányt, és a rugótörést az autószerelő az átvizsgáláskor vette észre.
A családunknak egy 10 éves Ford Sierra-ja van, 210 ezer
futott km-rel. Kb másfél éve a jobb első rugó eltört. Ez
úgy derült ki, hogy az autó fékezéskor - később már egyenes
menetben, fékezés nélkül is - érintő irányban rángatta a
kormányt, és a törést az autószerelő az átvizsgáláskor
vette észre.
Az új rugót beletettük az elejébe, be lett
állítva a futómű. Egy ideig tökéletes volt az autó, de
ismét jelentkezett a hiba. Ismét a szerelőnél kötött ki. Ő
megcserélte az első kerekeket a hátsókkal, a féktárcsák
fel lettek szabályozva és a kerekeket kicentirozták.
Egy
ideig ismét tökéletesen ment a gép, de most megint
eljutottunk abba a fázisba, hogy már egy állandó sebességet
tartva is az autó rángatja a kormányt, ami fékezéskor
erősödik. Kérdésem az, hogy mi lehet ennek az oka(i), mert
ez egy idegesitő jelenség, ami már többször "visszajött".
Lehet-e köze ahoz, hogy az autón az előirt 185/65 helyett
185/70-es gumik vannak? További kérdésem, hogy ezzel a
gumival mennyit "csal" az óra?
A segitséget előreis köszönöm, üdv, Hegedüs Péter
Kedves Péter!
Kétfelé bontanám a hibát. Egyrészt gumi illetve centrírozási hiba, ami a magyar utakat figyelembe véve a sok úthiba hatására keletkezhet. Ilyenkor vagy megsérül a gumi (szövetszakadás), vagy ütés következtében a kerék kiegyensúlyozás változik meg. Ez folyamatos haladásnál rázza a kormányt, és főleg egy bizonyos sebesség közelében. Újfent gumis szakit igényel. Itt érdemes megnézetni, hogy nem sérült-e a keréktárcsa, nincs-e elfékezve a gumi.
Másrészt, ha fékezés közben érzi a kormányon a remegést, akkor az első féktárcsa ütésére vezethető inkább vissza. Mivel írta, hogy a féktárcsát egyszer már szabályozták, így elképzelhető, hogy vékonyabb a tárcsa (minimál méret közeli vagy az alatti méretű) így könnyebben elvetemedik.
A gumimérethez ennek véleményem szerint semmi köze. Ennél a gumi méretnél kb. 5 százalék körül csal, de ahhoz, hogy pontosan megmondjam, tudnom kellene a keréktárcsa átmérőjét.