Suzuki szelepállítás

2002.12.02. 22:55

A kattogó hang melléktünet, a megnövekvő hézagok miatt a szelepek rövidebb ideig és kisebb mélységben nyílnak ki. Emiatt a motor kevesebb levegőt képes szívni, és a kipufogó ütemben is csökken az elégett gázok kiürülési hatásfoka. Ez kisebb teljesítményt és nagyobb fogyasztást okoz, mellette a kocsi kipufogógáza is környezetszennyezőbbé válik, ill. a katalizátort is jobban terheli.

Tiszteletem Doktor Úr
Egy Suzuki Sedan 1.3-as gépkocsim van. Meleg motornál egyre jobban szólnak a szelepek, szerintem már zavaróan. Ja, 70 000 kilométer van az autóban. Voltam a szakszervizben, ahol azt mondták, hogy ez normális jelenség, ha ráállitanak, tuti beégnek a szelepek. De engem már nagyon zavar.
Valamikor én is szerelõ voltam, nem igazán tudom elhinni ezt a magyarázatot. A másik problémám az, hogy ha csak kb. 7-8 liter benzin van az autóban, már nagyon nehezen indul be. Ha a tank tele van, pöccre indul. Erre megint csak azt mondták a szakszervizben, hogy a Suzukinál ez egy természetes jelenség. Amúgy a fogyasztásom városban múlt télen 8 liter volt. Egyszerûen nem értem. Engem néznek madárnak, vagy tényleg ez az igazság?
Köszönöm a segitségét, Zsolt
(2002. 07. 16.)

Hát,elég madár az, aki eszi ezt a porhintést!
Mint minden mechanikusan állítható szelephézaggal gyártott konstrukció esetén, a Suzukinál is illik időnként a szelephézagokat utánállítani. Azt, hogy mennyi futott km után és hideg vagy meleg motoron kell elvégezni, a gyártó írja elő az adott típus szervizleírásában. Ezt ugye a "mi autónk" esetében leginkább a Suzuki szervizben kellene tudni és betartani! Szerintem 70 000 km futásnál már a második állítás lenne esedékes!
És ez nemcsak a kattogó hangot okozza, hanem a megnövekvő hézagok miatt a szelepek rövidebb ideig és kisebb mélységben nyílnak ki. Emiatt a motor kevesebb levegőt képes szívni, és a kipufogó ütemben is csökken az elégett gázok kiürülési hatásfoka. Ez kisebb teljesítményt és nagyobb fogyasztást okoz, mellette a kocsi kipufogógáza is környezetszennyezőbbé válik, ill. a katalizátort is jobban terheli.
Ja, tegyük hozzá, a vezérmű tengely, valamint a szelephimbák is kb. 50-szer gyorsabban kopnak.
Persze házilag elvégzett szelephézag állítást nem ajánlanék, mert a hézagok ritkán egyformák a szívó- és a kipufogó szelepek esetében, ill. nem mindig könnyű szerelés közben megállapítani, éppen melyik szeleppel van dolga az aranykezű önjelölt mesternek!
Az sem mindegy, az adott hengernél a vezérmű tengely milyen pozícióban van! Na ezeket elhibázva már szelepégés, vagy más zűr is lehet a szakszerűtlen állítás következménye!
De egy márkaszervizben nem ettől fáznak a szerelők. Inkább emberi lustaság miatt könnyebb megmagyarázni, mint megjavítani. A Suzukinál egyébként ez a dolog egy fél órával hosszabbítja meg a szerviz időtartamát.
A második problémát sem a konstruktőrök tompasága okozza. Ki kéne cserélni a benzinszűrőt, és még ellenőrizni egy-két apróságot!
A _jól_ beállított szelephézag okozhat csendes, egyenletes járást, ideális fogyasztást, erőteljes menetteljesítményt még az alsó fordulatszám tartományokban is, de szelepégést azt soha!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.