Audi TDI szíjszakadás
A vezérmű szíj szakadása valóban az olajnyomás kimaradása következtében fellépő mechanikus megszorulás miatt történt. A szíj akkor szakad általában, mikor a vezérműtengely szorulni kezd.
Van egy 93-as 80-as Audi TDI-m. (90LE/183Nm, kb. 30 ezer km-nél chiptuning 112LE/230Nm) Kb. 260 ezer km-t mentem vele mikor is megtörtént a baj. Először kigyulladt az olajnyomásjelző. Megálltam. Olaj rendben. Semmi gyanús. Lassan elkezdtem továbbmenni. Az autót megfogta "valami". Szóval elszakadt a vezérműszíj. Az összes szelep elgörbült. Autómentő, kb. 200 km kocsikázás.
A szíjban kb. 70 ezer volt. Az olajpumpa szíj általi meghajtásával volt baj a szerviz szerint. Ott "valami villa alakú", amit csak egy csavar rögzít, kicsúszott. Hmmm. Nem teljesen értettem akkor sem. De amiért most írok az a múltkori Tipo dízel ügye, ahol a fék felkeményedett először (vajon miért?) majd az autó megállt (szíj?) És itt a lényeg: egy ideje már nekem is felkeményedett a fékem, ha - először ez volt csak - sokat állt az autó, most már akkor is, ha alacsony fordulaton megy a motor. Valószínűleg a rásegítő lehet? Esetleg lehet ennek valami köze az esethez? Lehet valami összefüggés a fékrásegítő hibája és szakadás között? OK, kicsit blőd a kérdés, bocs. Ja, és lehet ez rásegítő hiba veszélyes is? Fékezni fékez, ha jobban is kell nyomni.
Előre is köszönöm, pothtal
(2002. 07. 18.)
A Tipo és a te kocsid fékrásegítő rendszere közt az elv azonos, de a mechanikai megoldás nem! Nálad - a típust ismerve - szinte 100%-ig biztos vagyok, hogy a fékrásegítő pumpa kopott el a megtett km-ek alatt és nem tud akkora (semekkora!) vákuumot termelni, hogy a rásegítő végezze feladatát. Javítani kell, mert a fékhatás enélkül nem szabályozható megfelelően és jönnek a síkos utak! Ezen felül a fékhatás megfelelő kialakulása még a legerősebb láb számára is megoldhatatlan feladatot jelent egy komoly baleseti veszélyhelyzetben! És ha ebből kifolyólag valaki sérül is, gondatlan közúti veszélyeztetésnek minősítik. Feltéve, hogy nem az én családom sérül, mert akkor ott én ítélnék a helyszínen!
Figyelj! Ha a motor nem megy rendesen, vagy a kuplung csúszik, hát el lehet óvatosan sántikálni a verdával. De a fékhibával magadon kívül másokat is komoly, esetleg életveszélyes helyzetbe hozhatsz, és ahhoz nincs jogod! Nem akartalak megbántani, de ehhez a fékes dologhoz szerintem így kéne mindenkinek hozzáállni. Az vagy tökéletes legyen, vagy álljon a kocsi, amíg nem az!
A vezérmű szíj szakadása valóban az olajnyomás kimaradása következtében fellépő mechanikus megszorulás miatt történt. Ilyenkor a motorban a főtengely és a vezérműtengely siklócsapágyai szorulhatnak meg a kenés hiánya miatt. A szíj akkor szakad általában, mikor a vezérműtengely szorulni kezd. Mivel a szíjat a főtengely hajtja, az nem bírja a szoruló vezérműtengelyt forgatni és RECCS! Igaz, annak a szíjnak is már 60 000 km után nyugdíjban lett volna a helye.
Az olajnyomás kimaradásával kapcsolatban helytálló volt a hiba megállapítása. A villa alakú leszorító létezik és szokott kilazulni a TD és TDI modelleknél, ha nincs időnként utána húzva, mint a dízel motorokon általában minden csavar.
Azért legközelebb ne felejts egy motorkódot is írni a kérdéseidhez, mert a legtöbb esetben könnyíti a dolgomat és pontosítja a választ!
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól
600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de
jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.