Akadozó Astra váltó

Az Autódoktor válaszol

2002.12.14. 11:48

Lehet állítani, a kapcsoló rúdban a váltó hátsó tartóbak mellett van egy oldható toldat. Egy M8-as csavart kell meglazítani és a két csatlakozó részt egymáshoz képest el lehet forgatni. Kicsi állításokat kell végezni, mert az áttétel miatt a rúd kis elfordítása is jó érezhető a váltó karon.

T. Autódoktor
Olyan apró váltóhibám van, amire nem találtam utalást az archívumban.
Opel Astra 1.4, 1997. Néha amikor egyesbe akarom tenni, kb. félúton megakad és mocorgatni kell, vagy pl. kettesbe tenni és úgy 1-be. Ugyanilyenkor a hátramenet sem akar jól kapcsolni (irányba ugye ugyanúgy húzom a váltókart).
Félek bevinni a márkaszervizbe, nehogy egy vagyonba kerüljön. Van valami állítási lehetőség, vagy más megoldás, amivel meg lehet ezt szüntetni? Minden más kapcsolási irány hibátlan.
Fülep Dávid

Igen, lehet állítani, a kapcsoló rúdban a váltó hátsó tartóbak mellett van egy oldható toldat, ahol a váltókar mozgását lehet a váltó kapcsoló szerkezetének mozgás igényéhez igazítani. Egy M8-as csavart kell meglazítani és a két csatlakozó részt egymáshoz képest el lehet forgatni. Kicsi állításokat kell végezni, mert az áttétel miatt a rúd kis elfordítása is jó érezhető a váltó kar oldalirányú mozgatásakor!
DE! Előtte a váltó kapcsoló fedél előtt, ha felülről a motortérbe nézel, látsz egy kapcsoló keresztet, aminek kocka alakú gumi betétje van és benne két fém stift halad át egymásra merőleges irányban! Na, ez a gumi kocka szokott kikopni az esetek döntő többségében. A váltórúd állítási hibája általában egy gondatlan szerelő műve szokott lenni kuplung javítás, vagy váltó bontás után, mikor hanyagul állítják vissza ezt a kapcsolatot!
Ha odavan a gumi kocka? Na, ezt nem fogsz kapni kevés utánjárással. Úgy szoktam javítani, hogy a két stiftet kiszedem, és a mezőgazdasági boltokban fillérekért kapható megfelelő méretű szilikon csövet tolok át a kikopott lukon. A stiftet jól helyettesíti nem végig menetes, ún. illesztett vállú M6-os csavar, amit úgy választok, hogy kontraanyát is elbírjon.
A váltóban pedig, bárki bármit is mondd, két évente ki kell cserélni az olajat! Ha hidegen kemény és bemelegedve már jó a kapcsolhatóság. Na ez az első jel, hogy igényli a friss olajat. Ha valamivel nem boldogulsz, keress újra, gyorsabb lesz a válasz, mint most volt.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól, japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.