Dízel kihúzatva jó?
Az Autódoktor válaszol
A benzines motorokra gondolt az, aki olyan okosnak érezte magát, hogy olyanban osztogatott tanácsokat, amiről halvány lila balsejtelme sincsen! A dízel motor valóban nem igényli a "fordulaton van erő" elv érvényesítését.
Kedves Autódoktor!
Gépkocsi üzemeltetési kérdéssel fordulok Önhöz. Egy barátom mondta, hogy a motornak az alacsony fordulaton való erőltetése is legalább olyan káros, mint a túl magas fordulaton való üzemelés.
Nekem dízel autóm van, és megszoktam, hogy nagy a nyomatéka, és alacsony fordulaton is visszaváltás nélkül gyorsul gond nélkül. Valamint sokszor nem is adok gázt pl. parkolásnál sem, mert lefulladás nélkül is képes így menni az autó (persze eleinte csúsztatott kuplunggal, majd teljesen felengedettel).
De mindez valóban annyira káros a dugattyú-hajtókar-főtengely hármasra nézve? Ennyi erővel gyorsulni sem lenne szabad, mert akkor is feszülnek ezek az elemek! Vagy tévedek, és jobb lenne, ha rászoknék a magasabb fordulaton történő váltásra?
Tisztelettel, F. Tamás
A benzines motorokra gondolt az, aki olyan okosnak érezte magát, hogy olyanban osztogatott tanácsokat, amiről halvány lila balsejtelme sincsen! A dízel motor valóban nem igényli a "fordulaton van erő" elv érvényesítését. Terhelés alatt, (sebességben) nem szabad olyan fordulatszámon működtetni a motort, amit saját rendes fordulatszám szabályzó rendszere nem tud produkálni. Ez azt jelenti, hogy a normális alapjárati fordulat alá kényszeríteni nem illik a kuplung felengedésekor sem. És visszakapcsoláskor sem szabad olyan fokozatba kapcsolni amit a végfordulat szabályzó nem enged a motor húzatásakor! Tehát ha mondjuk a kocsi 2-ben padló gázon tud 65km/h sebességet produkálni, 80-nál nem illik 2-ba kapcsolni még motorfék üzemben sem, mert megkeveredhetnek a szelepek darabkái a dugattyúk morzsáival.
Természetesen alacsony fordulatról finomabb gázadással kell gyorsítani, mert a motor így nem okád fekete füstöt, meg rázkódásmentesen is gyorsul. Ha azonban kis gázra is remegni, rázkódni kezd, vissza kell váltani egy fokozatot. Ha te a magad vezetési stílusában a leírtakon ezt érted, teljes mértékben neked adok igazat!
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.
A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól, japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.