Escort TD intercooler
Milyen csövet érdemes használni (flexibilis fém, gumi stb) és vajon miként lehet ilyenre (90 fokos ív, formák) ráakadni, mert ezt autósboltban nem igazán lehet venni?
Kicsit gyengének tartom az utolsó szériás Ford Escort 1.8TD autómat, így elhatároztam, hogy intercoolert varázsolok rá (felszerelés és a lehetőség adott). Az autó hűtő és a lökhárító között hatalmas hely van, így beszereztem egy francia autónak a töltőlevegő visszahűtőjét (bontóból). Igen ám, de valahogy össze kell kötni a hűtő csonkjait a turbóval és a szívó torokkal (elég tekervényes cső kell hozzá).
Két kérdésem lenne:
Milyen csövet érdemes használni (flexibilis fém, gumi stb) és vajon miként lehet ilyenre (90 fokos ív, formák) ráakadni, mert ezt autósboltban nem igazán lehet venni?
Vajon ha így egy kicsivel több levegőt szívhat a henger és nagyobbak lesznek a robbanások, az károsítja-e a motort (nem használom padlógázzal)?
Köszi, Gábor
(2002. 07. 25.)
A levegő előhűtő használata nem károsítja a motort, nyári melegben meg egyenesen kíméli a turbót, hiszen a beszívott levegő a turbó okozta nyomásnövekedés következtében, (gáztörvény, fizika, középiskola első oszt.) felmelegedik, emiatt nő a térfogata. Az előhűtő ezt a sűrített levegőt hűti le, mielőtt a motorba érne.
A hűlés térfogatvesztéssel jár, ennek okán több levegőt lehet a hengerekbe juttatni azonos töltőnyomással. A visszahűtött levegő a motor hőegyensúlyát stabilizálja, mivel a beszívott levegő is részt vesz a hűtésben. Ha egy kövér gázt adsz, és a kezedet közben a levegő előhűtőre teszed, érzed hogy az átmelegszik. Álló helyzetben. Haladás közben a menetszél azért segít, hogy ez ne legyen intenzív.
A töltőcsövek minél nagyobb hányadát érdemes megfelelően ívbe hajtott fémcsövekből összehozni, mert a töltőnyomás hatására a flexibilis csövek "meghíznak" és amíg ezek térfogata nő, addig a töltőnyomás rovására megy a dolog. A csöveket a motor keltette rezgések miatt a motorhoz kell rögzíteni.
Az előhűtő a karosszériához van fogatva, (remélem gumi bakokkal!) ez pedig a motortól eltérő módon rezeg, és a motor azért hirtelen terheléskor a gumibakokon el is mozdul. Ebből következik, hogy az előhűtő mindkét kivezetése és a fémcsövek közé rugalmas, ha lehet íves nyomásálló gumicsöveket kell beépíteni! Ezt kevés utánjárással bontókból tudod beszerezni, olyan turbós kocsik töltőcsövét keresd, melyek megfelelő átmérőjűek, és esetleg lehetnek hosszabbak is a kelleténél, mert lehet vágni belőlük.
Ha nem lelsz, teherautó alkatrész boltokban is kaphatóak eredeti, és után gyártott töltőcsövek vászonbetétes gumiból. Az eredeti ára horror, de az után gyártott nem túl drága. Én mindig ilyen helyekről "kukázom" össze a versenyautó építésekor a hozzávalókat. A fémcsöveket mindig megfelelő átmérőjű új kipufogó csőből hajtom, csőhajlítóval. Ha ez gond neked, keress egy megértő kipufogó szerelőt. Azok általában értenek a cső hajlításához és tudnak rendelni csövet is. Egyméteres darabokban kapható egyenes cső a nagykerekben.
Ha végképp besokallsz, vagy valamit nem értesz, keress újra, vagy csörrents rám!
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A Totalcar
telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít
Trabanttól, japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve
csücske a
német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.