Kockára fagyott Zastava

2002.12.18. 17:34

A kár szerencsére nem volt nagy, sem a hűtőt nem nyomta szét, sem a fagydugókat. Össze-vissza egy darab hűtősapkát kellett cserélni és a bilincseket meghúzni. Minden rendben volt addig, amíg az első tavaszi napsütés beköszöntött.

Tisztelt Autódoktor!
2000. novemberében került a tulajdonomba egy Zastava GTL 55-ös járgány. Nagypapi öröksége, első tulajdonos volt, teljesen nyomon követhető az előélet. Az autót 1986. jan. 24-én helyzeték forgalomba, azóta 86 ezer km-t futott.
Tavaly decemberben egyik vasárnap reggel azt vettem észre, hogy kockára fagyott az egész hűtőrendszer (-25°C éjszaka). Hogy miért nem volt benne a fagyálló, ami a szerelő szerint belekerült, azt már sajnos nem tudom.
Mindenesetre azóta szerelőt váltottam. A kár szerencsére nem volt nagy, sem a hűtőt nem nyomta szét, sem a fagydugókat. Össze-vissza egy darab hűtősapkát kellett cserélni és a bilincseket meghúzni. Minden rendben volt addig, amíg az első tavaszi napsütés beköszöntött. Arra lettem figyelmes, hogy az autó jobban melegszik, mint korábban a júniusi kánikulában, autópályán 130 km/h-ás tempónál. Ami azóta történt:
-csövek és bilincsek cseréje
-hűtőfolyadék csere
-termosztát csere
-kiegyenlítő tartályhoz vezető cső cseréje (eldugult)
-fűtéscsap csere
-hűtő csere
Most ott tartok, hogy van egy gyakorlatilag teljesen új hűtőrendszer és egymást izzasztjuk az autóval. Vagy neki van melege és én jól érzem magam, vagy fűtök és jól érzi magát, de akkor én izzadok. Közben persze a javítások pénzbe kerülnek, de a helyzet nem javult. A jelenlegi szerelőre panaszom nincs, lelkiismeretes, régebb óta ismerem, de ezen a problémán nem bírunk javítani. Kérdem én kedves Autódoktor, mi lehet ez? Lehet ezen még segíteni vagy jobb lesz, ha feladom a küzdelmet?
Tisztelettel, Gabek
(2002. 08. 24.)

Amikor megúszta a kocsi a kockára fagyást, nem tiszta víz lehetett a rendszerben, hanem nem megfelelően tömény fagyállós víz. Ekkor lett viseltes feltehetőleg a termosztát is. De szerintem a mostani bajt két dolog valamelyike okozhatja: vagy a vízpumpa lapátját kezdte ki a jeges víz, esetleg a lapát elforog a tengelyen. Ezt a pumpa kiszerelésével nem nehéz ellenőrizni.
A másik pedig, hogy a ventilátor kapcsoló patronja nem megfelelő hőmérsékleten - csak később - kapcsol be, és indítja a ventillátort.
Ha egyik sem nyert, van még egy lehetőség, de ezt kellene utoljára hagyni! A hengerfej tömítés cseréje. A fej leszerelésekor mindenképpen síklapolni kell a hengerfejet (gépműhelyben kb. 2000-2500 Ft) és nyomáspróbáztatni, nem okozott e a fagyás apró, szemmel nem látható repedést, mely esetleg csak meleg motoron tágul ki annyira, hogy a hűtőfolyadék keringését lassíthatja. Mivel a hengerfej a legüregesebb öntvénye egy motornak, és a legnagyobb hőigénybevételnek is van kitéve, már egy kisebb repedés is, mely az égéstér nyomását a víztérbe vezeti, érezhető hűtőrendszerbeli problémát okozhat!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.