Kerregés a Corsa elejében
Ha nem a hirdotőke, mert a kuplung kinyomásakor változik a hangja, akkor a nyelestengely csapágyra, illetve a kuplung tárcsa agyrugójára vetül a gyanú árnyéka. Kellő hozzáértés nélkül nem érdemes hozzáfogni a javításhoz, inkább szerelőre kell bízni a kicsi kocsit!
Tisztelt Dergez Attila!
Van egy három éves Opel Corsa 1.0 12V autónk, amellyel egy-másfél éves kora óta az alábbi észrevételem van:
Alapjáraton, ha már bemelegedett a motor, dízelesen éles kerregéssel, kopogással jár. Magasabb fordulaton viszont azonnal elmúlik ez a hang. A motorháztetőt felemelve mintha valahonnan oldalról jönne az éles zaj. (Egyébként a kocsi jól megy.)
Tisztelettel és köszönettel:
Blatniczky János Dániel
Megpróbálom elképzelni a leírt zajt. Ha a motorból jövő a "kerregés", a legvalószínűbb forrása a hidraulikus szelepállító elemek hibája lehet. Segít a hiba elkülönítésében, ha alapjáraton nyitott motorház tető mellett fél lábbal belépsz a kocsiba (ne a ballal!) és kinyomod a kuplungot.
Ha a kerregés megszűnik, vagy hallhatóan megváltozik a jellege, a váltó nyeles tengelyének csapágya, illetve a kuplungtárcsa kilazult agyrugói okozhatják. Ha semmit sem változik, csak gázadásra reagál? Majdnem biztos, hogy a hidrotőkék okozzák. Ilyen esetben mindenképpen első lépcsőben a motor olajat cseréld ki. Javaslom az itt többször említett 10W-40-es, félszintetikus Opel motorolajat, amit majdnem minden komolyabb autósboltban meg lehet vásárolni.
Természetesen az olajat üzem meleg motorból engedd le, és az olaj filtert is cseréld ki! Ugyanis a túl híg olaj is okozhatja a hidrotőkék megszólalását az üzemmeleg motor esetében. Ekkor ugyanis a motor kenőolaja kicsit hígabbá válik, mint hideg állapotban, mert felveszi a gyári viszkozitást. Ha a cserétől nem szűnik meg a csúnya hang., mindenképpen olyan szerelőre kell bízni a javítást, aki tudja mérni az olajnyomást a megfelelő helyeken, és ismeri is ezt a motort!
Ugyanis az olajpumpa, illetve a pumpa biztonsági szelepe illetve a hidrotőkék olajcsatornájának biztonsági szelepe is meg tud hibásodni, ami ilyen kínokat is okozhat!
Ha az első változat az igaz, vagyis a kuplung kinyomásakor változik a hang és a nyeles tengely csapágy, illetve a kuplung tárcsa agyrugója kerül a gyanú árnyékába, kellő hozzáértés nélkül nem érdemes hozzáfogni a javításhoz, inkább szerelőre kell bízni a kicsi kocsit!
És nem árt a dolgok végére járni sem minél előbb, mert ami kopog, az nem mindig fog ugyanezen a szinten maradni, egyéb károkat is okozhat. Ha még nem okozott. A sokáig kopogó hidrotőkék miatt a vezérmű tengely rohamos kopásnak indulhat!
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.
A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.