Beteges Trabi
A szóban forgó kis "beteg" egy 1990- es Trabant 1,1 Limuzin.
Nem olyan régen olvasom a cikkeit, de így is találtam közöttük számomra hasznosat. Több kérdésem is lenne, most néhányat megírok.
A szóban forgó kis "beteg" egy 1990- es Trabant 1,1 Limuzin.
1. Lassú haladás közben /kb.: 15-40 km/h /az autó hátsó része /fara/ oldalirányban rezonál, "szitál" Mi okozza ezt?
Nem tudok futómű sérülésről, de hamar össze lehet szedni manapság egyet-kettőt, a fékrendszer fel lett újítva /fékbetét csere stb./, lengéscsillapítók nem voltak nálam műszeresen vizsgálva, bár volt kiszerelve, szétszedve a kezemben ellenőrzésre, festésre. Láttam már más típusú autónál is ilyen jelenséget.
2. Haladás közben 60-75 km/h /a tartomány változó/ sebességnél az autó elkezd fulladni-rángatni-fulladni. Erőteljesen durran a kipufogó ha nem veszem eléggé vissza a gázt.
Az autót télen keveset használom, heti egy alkalommal. Nem utazás közben jelentkezett a hiba, hanem az egyik elindulás után /álltában elromlott?! / A hiba folytán üzemanyagszűrőt cseréltem, és ellenőriztem a gyertyákat /utóbbin látszott némi eltérés/ Nem tudom nincs-e összefüggés a -14 C-os hideg és egy bizonyos rossz hírű üzemanyagtöltő állomás között. /vizes benzin/
3. Szükséges-e a kartergáz elvezető csőben a porlasztó szívócsövénél /páraleválasztó után/ az ott beépített "visszacsapó szelep" illetve milyen célt szolgál, hiánya mennyire befolyásolja a motor üzemét. Ugyanebben a csőszakaszban van egy T elágazó amelyiknek a szabadba vezető ága le volt zárva egy dugóval. Ennek mi a szerepe? Ez a csőcsonk most nyitva van és a szelepet is kivettem, mert a lent leírt hibát okozta.
A történet:Tél -7C fok indítás után kb 7-8 km-t követően heves szelepcsörgés, olajnyomásjelző kigyulladt. Azonnal megálltam, és leállítottam a motort. A motorháztető alatt nagy olajkiszóródás. A kocsit hazavontattuk, újra felöntöttük olajjal beindítva hiba nélkül járt és üzemelt. Nem találtuk a hiba okát, mindaddig míg egy hasonló hőmérsékletű reggelen beindítottam és kis járatás múlva megjelent az olaj a olajszintjelző pálca csövének a felső végénél. Ekkor kivetem a dugót a csőcsonknál a kartergázelvezetőnél és megszűnt az olaj kifolyás. Ezután derült fény arra, hogy a csövön belüli szelep bepárásodott majd elfagyott és nem tudott máshol távozni a kartergáz. Egy kis aggodalom: ez a gázmennyiség ill. nyomás esetleg "vízpára", ami ott keletkezett esetleg motorhibára utal???
Üdvözlet:
V. István
Kedves István!
1. Ellenőrizze a hátsó gumik állapotát! Valószínűleg valamelyik szálszakadt.
2. Elképzelhető, hogy az üzemanyag is besegített. Mindenesetre ellenőriztesse le a gyújtásrendszert!
3. A szelep nem baj, hogy nincs már benne, de a csonkot le kell dugózni, mert befolyásolja a motor működését!
Nem valószínű a motorhiba, egy kis kartergáz minden motorban van. Ha nem tud távozni a motorból, bizony megnő a nyomás!
Kondenzvíz is jelen van, ez sem jelent problémát.
Ficzere Miklós
Tisztelt Autódoktor és V. István!
Nekem is van egy 1.1-es Trabim, és pontosan ugyanígy jártam, mint ahogyan az a 3. pontban le volt írva.
Sajnos kiderült, hogy a "szerelő", aki vizsgára felkészítette, olajcsere címén nem cserélt olajat, sőt olajszűrőt sem, sőt túlöntötte kb. 1 cm-rel a nívó pálcán nézve.
Az első eset után másodszor is ugyanezt tette, aminek ismét olaj fröcskölés lett a vége. Emiatt egész télen állt az autó, és később egy hozzáértő ismerősöm fedezte fel eme bakikat, mosta át az olajrendszert, töltötte fel rendes olajjal, cserélte ki a
szűrőt. A régi szerelőhöz többet nem viszem. Javaslom a fenti paraméterek átnézését. A leírásban a szelep elfagyása is fontos momentum, ezt a módosítást én is elvégzem.
P. Gábor