Füstölő Jetta
Nyereségesen kiszállni egy autóból nehéz.
Gyakran olvasom a rovatodat, érdekes problémákat és még érdekesebb válaszokat szoktam benne találni. Úgy hallottam, a német autók a szíved csücske, és olyan problémám akadt, aminek megoldásában nem értek egyet a szerelővel, ezért szeretném kérni a tanácsod.
Az autó: VW Jetta II. szívódízel, 1987 évi, 280 e km-t futott. Három éve van nálam, 50 ezer km-t mentem vele. Szűrők, olaj cseréjét megcsináltam minden 10e után.
Mikor megvettem, semmi probléma nem volt vele, 5 litert evett, -10 fokban indult, csak kicsit ette az olajat (15W40).
Egyszer egy német út alatt "meghajtottuk", utána kezdett többet enni (6-7 l). Ezen a télen egyre nehezebben akart indulni, majd a hideg beálltával csak akkutöltővel és előfűtéssel tudtam kirángatni a garázsból. Indítózásnál az első tekerésre füstölt, de csak nagy sokára kezdett "pöfögni" egy henger, aztán 2 és így tovább. Végül mind a 4 henger "durrog", utána nem sokkal beindul. A vázolt folyamat kb. 1 percig tartana, ha nem szakítanám meg az akku és az önindító kímélése miatt. Így percekig is hergelem, mire hajlandó beindulni. Volt már ilyen esete, akkor belevegősödött az üzemanyag cső, de most nem ez a baja.
A szerelő azt mondta, izzítás és porlasztók jók, szétszedné a motort, hogy lássa, mi a helyzet: elég-e gyűrűzni, vagy fúrni kell. Ezt nem akarom, mert egyrészt drága, másrészt pedig nem hiszek benne, hogy ez lenne a baja. Az ősszel jó volt, azóta meg alig ment, nem azóta kopott szét.
Inkább a "gyújtásra" gyanítok: töltés, adagoló, szelephézag, vezérműszíj környéke. (Vezérműszíjat 50 ezerrel ezelőtt
cseréltettem rajta.) Van még egy érdekes húzása: dúsítóval nem lehet beindítani, ha melegen ráhúzom, akkor elmegy belőle minden erő és rángat.
Utal ez valamire? Persze tudom, hogy egy ennyit futott motortól már nem sokat lehet várni, de nem akarom fúratni, mert azt a pénzt sosem látnám vissza az árában. Viszont azt sem akarom, hogy csak nyáron tudjam használni.
Tudsz valami arany középutat ajánlani? Mit nézessek meg rajta és mit csináltassak meg?
Válaszod előre is köszönöm:
Sz. Laci
Kedves Laci!
Bár valószínűleg keversz az előző dokival, azért fogadd meg a tanácsomat!
Menj és méresd meg a kompressziót, hátha meggyőz a motor állapotáról!
A leírtak alapján nem az ősz óta eltelt pár kilométer ártott meg neki, hanem a hideg. Ha kicsi a kompresszió, sajnos nehezen indul a technika! A kompresszió mérés után lehet a továbbiakról gondolkodni.
Egy ilyen költséges műtétnél inkább azt kell mérlegelni, mennyit fogod még használni az autót? Tudsz-e esetleg venni helyette valami más, jobb állapotú járművet? Szóval nem az a lényeg, hogy amikor eladod bele tudod-e építeni az árába a motorfelújítást. Nyereségesen kiszállni egy autóból nehéz. Sőt még nullán is!
Ficzere Miklós