Mazda 121 ez meg az
Még soha nem volt négyütemű autónk, és ezért a tanácsát szeretném kérni!
Még soha nem volt négyütemű autónk, és ezért a tanácsát szeretném kérni!
Jelenlegi autónk típusa Mazda 121 1.3(8V) Baby Comfort, kiadás éve 1997, a kiadáskor gyárilag szerelt Good Year gumikkal, 45000 km-rel. Magyarországon üzembehelyezett.
1. Most még az utoljára bekevert fagyálló folyadék elegy van a hűtőrendszerben.
Több ismerősömet is megkérdeztem, hogy le kellene-e engedni, és vízzel feltölteni, de többen azt mondják, hogy nekik több éve benne van a fagyálló télen-nyáron. (A Mazda könyve azt javasolja, hogy a hűtőfolyadékot elég kb. 3 évente cserélni.)
Ön mit javasol?
2. Az első lengőkar hátsó szilentjét ki kellett cserélni, mert erősen deformálódtak és kopogtak már kisebb úthibára is.
Most ki is cseréltettük eredeti alkatrésszel, és ennek ellenére - ha nem is olyan erősen illetve gyakran - de hallható a kopogás.
A szerelő szerint a többi futómű alkatrész rendben van. Ön szerint mit kellene még ellenőrizni? (lengéscsillapító, toronycsapágy, komplett lengőkar, stb.)
3. A keréktácsákon még az eredeti Good Year 155-ös gumik vannak. Idén januárban voltak centrírozva, és a futómű is be lett állítva szakszerviz által.
"Aránylag" jó minőségű úton is 100-120km/h sebességnél enyhe kormányrázkódás érezhető, mely 100km/h alatt, illetve 130 km/h körül megszűnik. Felhívtam a szakszervizt időpont egyeztetés végett, közöltem velük a problémát.
Mire ők azt mondták, hogy újra kell centrírozni a kerekeket, és megszűnik a probléma. Az utolsó állítás óta kb. 4000 km-t mentünk vele. A gumi bordamélysége kb. 3,5-4 mm még, egyenletes kopással.
Ön szerint szükség van a gumik cseréjére, vagy a centrírozással tényleg megoldható a probléma?
4. A megvásárláskor 36.000 km volt benne. Szerelőnk 46-47.000 km-nél javasolja a motorolaj cserét.
Ön milyen típusú motorolajat javasolna?
Várom válaszát!
Köszönettel,
Vén István
Kedves István!
1. A gyártó által előírt periódus minden esetben a betartandó!
Azonban én azt javasolnám, mivel utoljára valószínűleg nem a gyári hűtőfolyadék került bele, érdemes lenne 2 év után lecserélni. Semmi esetre sem vízzel feltölteni, hanem desztillált vagy ioncserélt víz és fagyálló folyadék keverékével!
2. A futómű kopogása adódhat a lengéscsillapítók hibájából, ami nem is meglepő a "hibátlan" utakon közlekedve. Mindenféleképpen érdemes először is megméretni őket.
3. A centrírozást ellenőrizni kéne, de mivel kicsi autóról van szó, ezért az esetleges felnibe ragadt sarat is el kéne távolítani. Persze előfordulhat a gumi vagy a felni esetleges sérülése is, amit akár a kiegyensúlyozó gép sem jelez.
4. A motorolaj típusa, ha lehet, akkor a szervizkönyvben leírt legyen.
Ficzere Miklós