Vonyító Skoda 120L
Végső elkeseredésemben lekaptam a sarut az akksiról, mire abbahagyta - még jó.
Egy nagyszülőktöl örökölt Skoda 120L boldog tulajdonosa vagyok, és egy rémes jelenséget éltem ma át vele, amit nem tudtam mire vélni.
Hogy megkönnyítsem a dolgod, az autóról pár info: 37.000 km-nél alig van benne több, világ életében garázsban állt, és többször volt alvázvédelmen, ennél fogva újszerű állapotú (amennyire egy 16 éves autó lehet újszerű állaptban, ez abban van. Hja 1987-es). Minden tökéletes vele, semmi panaszom nem lehet, télen-nyáron pöccre indul, jól fogyaszt, nem tudom mennyit, de jól..., 20.000-ért vizsgáztatták le 2 évre (nem ismerős), egyszóval: az állapota kiváló.
Az történt, hogy mentem vele kb. 20 km-t, majd leállítottam. Semmi extra, simán leállítottam ahogy mindig.
Majd át akarok állni az árnyékba, beindítom a még meleg motort (kis gázzal, hogy szépen induljon), és be is indul szépen, csak valami rémes magas hang hallatszott még hátulról. (olyasmi, mintha egy villanymotor pörögne 10x gyorsabban, mint amit terveztek számára, vagy valami kompresszor dolgozna, csak nagyon hangos)
Ez nem tetszik, erre leállítom a motort. Azazhogy állítanám, de nem áll le, pörög tovább, pedig a kulcs már a leáll helyzetben, majd később az ölemben hevert. Ekkor eszembe ötlik amit régeben hallottam, hogy a petroleumos autókat néha nem lehetett leállítani, mert a hőtől öngyulladással begyulladt (bár nem igazán hittem ebben...).
Erre ránézek a hőfokra, teljesen normális, 80 fok pluszmínusz 3... Erre nem tudván mást tenni lefullasztom az autót, amire a motor le is állt, de a vonyítás ottmaradt. Semmilyen módon nem lehetett megszüntetni, nem lehetett újra indítózni sem (tekertem a kulcsot de nem reagált, ebből gondoltam az indítómotor rakoncátlankodására), és a műszerfalon világított a "gyújtás" lámpa is.
Végső elkeseredésemben lekaptam a sarut az akksiról, mire abbahagyta - még jó. Kb 5 perces várakozási idő elteltével visszatettem, semmi, indítottam, pöccre, azóta is minden rendben van vele. Ezzel a jelenséggel kapcsolatban kérném a segítségedet:
Vajon mi lehetett ez? Tudod az embert kicsit aggasztja, ha kedvence ismeretlen jelenségeket produkál...
Segítséged előre is köszi
Egy hű olvasótok és nézőtök.
A "vonyítás" valószínűleg az indítómotortól jött.
Nem állt le, ill. a bendix nem siklott vissza.
Az ok már nehezebb egy kicsit.
Vagy a gyújtáskapcsoló ragadt be (ez indokolná a lámpa visszajelzését is), vagy valahol áramot kapott az indító szál. Esetleg az önindító mágneskapcsolója is beéghetett.
Javaslom, minél hamarabb forduljon villanyszerelőhöz, nehogy komolyabb problémák merüljenek föl.
Ficzere Miklós