Berlingo fordulatszám

2003.08.22. 13:16

A motorban és az autóban semmiféle teljesítménynövelő beavatkozás nem történt.

Tisztelt Ficzere Úr!

Azzal a kérdéssel fordulok önhöz, hogy tavaly megvásárolt autómat miután kellő odafigyeléssel (remélem) bejárattam - követve a maga tanácsait amiket ebben a témában találtam - érdeklődni szeretnék, hogy mi az a max. fordulatszám az autónak ill. legnagyobb utazósebesség max., aminél még a motor nincs kitéve fokozott igénybevételnek, nem károsodhat, és az autó sok-sok kilométeren át rója majd továbbra is az utakat? Illetve mekkora lehet motorfékben a legnagyobb fordulatszám, ami még nem károsítja a motort?
A másik kérdésem az lenne, hogy kb 15.000km után a váltásoknál nem esik le olyan hamar a fordulatszám, mint azelőtt tette. Ugyan ez pár tized mp lehet, de pont elég arra, hogy egy kicsit kényelmetlen legyen a vezetése. Már váltanám a 2-est vagy a 3-ast de még mindig pörög a motor, holott a gázról már rég leléptem. A motorban és az autóban semmiféle teljesítménynövelő beavatkozás nem történt.
A márkaszervizben széttárták a kezüket miután nem találtak semmi rendelleneset a vezérlő elektronikában, vagy azt mondták, hogy a lendkerék v. kiegyensúlyozótengely. De én úgy tudom, hogy az 15.000 km előtt is benne volt....na mindegy. Más turbós autónál ilyet nem tapasztaltam. Illetve igen, de az egy gyújtásproblémás boxermotoros VW-busz volt.
Az autó adatai: Citroen Berlingo 1997cm3 HDI diesel 66 KW, 2002. januári gyártás, motorszám: PSAARHY10DXJP3030119, Km állás: 42.000 km

Várom mielőbbi válaszát.
üdvözlettel:
Kemény Balázs

Kedves Balázs!

A max fordulatszám, a fordulatszámmérőn jelzett, piros vonal előtti utolsó szám. Azonban nem egészséges neki, ha eddig hajszolják.
Érdemes 4000 alatt pörgetni. Motorféknél is ezt érdemes betartani. A fordulatszám "fennakadása" nem igazán probléma. Az elektronikus befecskendezésű motorok, megtartják a fordulatszámot technológiai okokból. Ezzel együtt kell élni.

Ficzere Miklós