Fiat Punto TD: túlzott turbónyomás?
Akár 3000-es fordulaton is létrejön a maximális töltőnyomás...
Van egy 94-es TD Puntóm.
Az utóbbi hetekben vettem észre, hogy a korábban megszokott 2800-3000 fordulatszámon beinduló turbónyomás jelző műszer már 2000 körüli fordulatszámon is jelez, illetve eszerint megkezdődik a töltés.
A műszer szerint akár 3000-es fordulaton is létrejön a maximális töltőnyomás, mivel eléri a mutató a piros mezőt. Az autó érezhetően gyengült, főleg a 3000 feletti fordulatszámtartományban, ahol már a gyorsulás is nehézkessé vált. Eddig kb 90-100-as tempóig nem is nagyon töltött, hacsak nem húzattam ki az alacsonyabb fokozatokban.
Úgy tudom, ha a turbó hibásodik meg, az általában nyomásvesztéssel jár. Ez esetben éppen fordítottnak tűnik a helyzet.
Mi a véleményed?
Előre is köszönöm válaszod,
Üdvözlettel
Kovács Tibor
Kedves Tibor!
A korábban megnövekedett nyomás, ill. a kisebb fordulatszámnál maximális értéket elérő turbónyomás főleg a kartergáz megnövekedésének egyik jele. Ilyenkor a levegőszűrő után bevezetett karter szellőzőcsövön érkező, olajgőzben dús gáz besűríti a turbó által beszívott levegőt, majd az, amikor nem tud maradéktalanul elégni az égéstérben, sokkal nagyobb erőt fejt ki a turbó lapátjaira, így azt jobban fel is pörgeti. Ezáltal nő a turbó fordulatszáma és hamarabb kipörgi a végfordulatát. Ezt igazolhatja, a 3000 felett gyengülő motor is. Persze, ebbe besegíthet egy koszos levegőszűrő is akár. Lehet adagoló probléma is.
Nem kizárt a turbó hibája sem! Nem feltétlenül esik le a töltőnyomás, amikor tönkremegy! Előfordul, hogy egyszerűen csak elkezdi köpni az olajat, vagy csak a sokkal élesebb sivító hangjáról lehet tudni, lejárt az ideje.
Ficzere Miklós