Opel Vectra: befecskendező hiba?
Nem hiszem, hogy a turbó hibájáról lenne szó.
Egy 1999-es Opel Vectra B2,0 (X20DTL) autóm van, futás: 95 000 km.
A hiba az elindulás után egy-két km megtétele után jelentkezik, amikor kigyullad a sárga motorelektronikát jelző visszajelző, és ezzel egyidőben csökken a teljesítmény, mivel a számítógép safe üzemmódba kapcsol. Amennyiben megnyomom a gázpedált - kissé erősebben - és az autó sebességben van, a visszajelző kialszik, amint elérte a motor az 1500-as fordulatot, és ekkor látszólag minden rendben van. Természetesen kis idő elteltével újra kigyullad a visszajelző. Érdekes, ha üresbe kapcsolok, vagy kinyomom a kuplungot, akkor nem alszik el a lámpa, hiába túráztatom a gépet
Az utóbbi hónap eseményei:
Voltam szervizben, a TEC mérés levegőképzési hibát jelzett. Légtömegmérő ki, új be, a hiba maradt. Vissza a régi.
A következő nap a szervizben megállapították, hogy a szívótorokban lévő pillangószelepeket nyitó-záró vákuumszelep tönkrement, és ki kell cserélni. Megörültem, mert csak 5000 Ft-ba került, a légtömegmérő 55 000 Ft-ja helyett. Így utólag egy kicsit gyanús volt, mert a régi (lyukas) vákuumszelepet úgy adták vissza, hogy folyt belőle a motorolaj. Ez pedig teljességgel lehetetlen, mivel a motorblokkon kívülre van szerelve, és még véletlenül sem juthatna bele olaj. Ha a vákuumszivattyúból jött volna az olaj, akkor az odavezető csövek is olajosak lennének. Lehet hogy lyukas volt, de szerintem belemártották az olajba, hogy nagyítsák a hibát.
Sajnos a hiba továbbra is fennmaradt, de mintha a motor valamivel jobb lenne. Gondolom helyreállt a vákuum rendszer, és újra tudott működni a turbó megkerülő szelepe. Észre kellett vennem, hogy a helyi Opel-szervizben csak találgatnak, természetesen az én zsebemre.
Következő lépésként a komplett vákuum rendszer (vákuumszívattyu, az elektromos vezérlésű vákuumszelepek, sőt a turbónyomás érzékelője) is ellenőrzésre került. Újakkal próbáltuk ki, de nem szűnt meg a hiba.
Azt megfigyeltem, hogy ez a szelep továbbra sem nyit ki, hiába haladja meg a fordulatszám az 1500-at. Lehet, hogy a turbófeltöltővel van a gond?
Előre is köszönöm a segítséget,
Tibi
Kedves Tibi!
Valószínűleg egy kicsit fogalomzavarban van. Az a szelep a leírás alapján nem a turbónyomást szabályozza, hanem egy környezetvédelmi és teljesítményjavítási szempontból beépített egység.
Lehet olajos, hiszen a szívótorokban mindig van némi olaj, ami a motorból olajgőzként érkezik a kartercsövön keresztül, illetve a turbó is nyomhat bele egy keveset. Ez megáll minden kis egyenetlenségnél, és kiszivárog minden kis résen, mint például a pillangószelep tengelyénél is.
Ennek a szelepnek a vezérlése nem kifejezetten fordulatszámfüggő. A turbónyomás leszabályzó szelep pedig 1500-as fordulaton még remélhetőleg nem nyit.
Sajnos nem tudok ezekből az információkból következtetést levonni, de nem hiszem, hogy a turbó hibájáról lenne szó. Menettesztet nem lehet végezni? Rengeteg kérdésre választ tud adni!
Ficzere Miklós