Fiat Brava: zöldkártya
Mitől megy tönkre egy lambdaszonda?
Nemrég fedeztem fel az Ön(ök) által működtetett szolgáltatást, amit nagyon hasznosnak találtam, de nem gondoltam, hogy ily hamar kérdezhetek én is.
Nemrég, 5 ezer kilométere boldog tulajdonosa lettem egy használt Fiat Brava 1,2 SX típusú személygépkocsinak, az autó 2000. decemberi, azaz facelift utáni sorozat, és eddig 75 ezer km-t ment - a szervizkönyv leinformáltan vezetett és valós. A szükség úgy hozta, hogy alkalmam nyílt környezetvédelmi vizsgára vinni az autóm, ahol az ott kimért értékekből megállapították, hogy a lambdaszonda hibás. Előre bocsájtom, hogy végig dugóban voltam kénytelen autókázni a mérési helyig, ami a szerelő szerint is eredményezhet magasabb mérési értéket, de mint utólag kiderülni látszott, célszerszám is
szükségeltetett volna a mérések végrehajtásához - ezzel ellentétben hagyományos módon kerültek az értékek kimérésre.
Ezen felbuzdulva utána szerettem volna olvasni elsősorban itt az interneten e rejtély mélyebb vonzatainak, de a kérdések csak gyűltek.
Megvilágosodásom reményében most e kérdéseket Ön(ök)nek is feltennem:
- mennyire nyilvánítható befolyásoló tényezőnek a dugó egy károsanyag-kibocsátási mérés során, és milyen súllyal szerepel az értékben az üzemanyag minősége?
- mekkora eltérést eredményezhet a nem célműszerrel mért kibocsátott károsanyag-érték?
- egy mezei sofőr, mint én, milyen jelekből gyanakodhat autója lambdaszondájanak hibás működésére? (az én esetemben a fogyasztási érték jó vegyes használatban 5,3-6,1 l/100 km - nem űzök sportot a vezetésből, az autó nem dadog, akadások nélkül felpörög - nem áll le lélegzetvételre)
- a hibás lambdaszonda milyen egyéb károsodásokat okozhat az autóban? (katalizátor stb.)
- a lambdaszonda elfogyasztása mennyire mondható típushibának e márkánál?
- mitől megy tönkre egy lambdaszonda?
Válaszuk mielőbbi reményében maradok tisztelettel:
Mózes Csaba
Kedves Csaba!
A dugóban való szötymörgés bizony nem tesz jó hatást a károsanyag-kibocsátásra
.Célszerű zöldkártyázás előtt egy kicsit megkergetni az autót. Ilyenkor kitisztul a katalizátor, ami a kis kiáramló hő miatt nem éri el a szükséges hőmérsékletet, hogy elégesse a szennyező anyagokat. Azok lerakódnak, fojtják a motort, szükséges oxidáció nélkül áramlanak a környezetbe. A rossz minőségű üzemanyag tartalmazhat olyan részeket, amik nem tudnak maradéktalanul elégni az égéstérben. Ez is tömítheti a katalizátort, ami idő előtt tönkre mehet emiatt.
Nem tudom, mit ért a célműszeren. Egyszerűen kipufogó gázelemzővel lehet mérni, erre más eszköz nincsen.
A lambdaszonda hibájára az egyenetlen és megemelkedett alapjárat, megnövekedett üzemanyagfogyasztás, valamint a szúrós, szemet maró kipufogógáz utalhat.
A hibája a katalizátort károsítja. Meghibásodása kokszosodás és szálszakadás miatt történik.
Ficzere Miklós