Opel-vezérműszíj
Nem remélhetem, hogy felmentsen közel 50 eFt értékű kiadásom alól...
Kérem szakmai állásfoglalását arról, hogy az OPEL autóm X16XEL201750939 motorjának fogazott vezérműszíja, feszítőgörgője és mindkét terelőgörgője 41 000 km kíméletes használat után feltétlen cserére szorul-e csupán azért,
mert az autó elmúlt 4 éves?
Tisztában vagyok azzal, hogy a gyári előírások és az azokat megalkotó gyári szakemberek a saját jogi biztonságukat fontosabbnak ítélik meg annál, mint azt, hogy a felhasználót a túlzott biztonságra törekvési filozófiájukkal milyen költségterhekbe kényszerítik bele. Ezért természetesen nem remélhetem, hogy a gyári előírástól eltérő tanácsával, a
szóban forgó motor tényleges állapotának látása nélkül, mintegy felmentsen a közel 50 eFt értékű kiadásom alól, csupán a saját tapasztalataira alapozott józan ítélőképességérere számítva kérem állásfoglalását.
Megtisztelő válasza motivációjául hagy idézzek az Autó Motor c. szaklap egy nagyon régi számának levelezői rovatában feltett olvasói kérdést:
"Az autószerelőm tanácsára a 10000 km-enként esedékes motorolajcserét 5000 km-enként végeztetem el, mert ez jobb a motornak. Helyesen teszem-e?"
Dr. Nádas Antal gépjármű-igazságügyi műszaki szakértő válasza: "Az okfejtésnek az a hibája, hogy semmi nem mond ellent annak a tanácsnak sem, hogy az 5000 km-enként történő olajcserénél a 2500 km-enkénti mégjobb a motornak.......És ha továbbhaladunk ezen a gondolatmeneten, akkor végső soron eljuthatunk oda, hogy már szinte egyetlen kilométert sem teszünk meg az autóval, csak folyamatosan cseréljük az olajat benne."
A tájékozódásomat segítő véleményét előre is megköszönve, tisztelettel:
Tóth László
Kedves László!
Mindenkinek a saját belátása szerint kell dönteni.
Az idő előrehaladtával a keveset futott alkatrészek is amortizálódnak. Még ha ez nem is a kopásban nyilvánul meg, hanem más károsodásban.Valószínűleg mind a szíj, mind a görgők elviselnének további nyüstölést, azonban el kell gondolkodni, mi van, ha mégsem? Mi van, ha olyan károsodást szenvedett az elmúlt 4 évben, ami az elszakadását illetve a széthullását okozza? Persze itt inkább az anyagok elöregedésére gondolok. A gumi és erősítőszálának valamint a görgőben levő zsír kiöregedésére.
Nem összemérhető sem költségben, sem bosszúságban, ha elszakad a szíj, vagy netán a görgő megugrasztja a fogakon. Persze ez inkább tanács. Vagy elfogadja vagy nem.
Az utóbbi időkben több idő előtt elszakadt vezérműszíjjal találkoztam. A legtöbbje gyári volt, tehát igazán rossz minőségű anyagokról sem beszélhetünk. Én biztos, hogy javasolom, sőt minden forgó rész cseréjét a vezérlésben. Ha benne van a vízpumpa, akkor azt is!
Ficzere Miklós