Citroën Saxo-karbantartás
Lehetőségeimhez képest szeretném neki a maximumot megadni.
Egy ideje olvasgatom ezt a rovatot, de most magam is tanácsot szeretnék kérni.
Van nekem egy Citroen Saxo 1.1i típusú 1997-es évjáratú kisautóm. Mivel anyagi lehetőségeim korlátozottak (és az autó is sajnos csattos) már nem márkaszervizbe hordom, de lehetőségeimhez képest szeretném neki a maximumot megadni. Éppen ezért a soron következő szerviznek megfelelően az alábbi dolgokat cseréltem ki:
- Gyújtógyertya: BERU UltraX
- Gyújtókábel: BRECAV kábel készlet
- Légszűrő (tulajdonképpen direkt sportlégszűrő. De nem a teljesítmény miatt, hanem a moshatósága miatt, mert ahol parkolok vele, ott nagy a forgalom és a por. Szinte 2 hetenként cserélhetném.)
A csere folyamán azt vettem észre, hogy a régi gyertyáim (BERU Ultra, 2 pólusú) eléggé kormosak, akárcsak a
kipufogó hátsó vége. A légszűrőm is nagyon koszos volt. Mivel a légszűrőt kb. 1 héttel (60-70 km) korábban cseréltem ki, ezért a gyertyák cseréjekor feltűnt, hogy a régi gyertyák is tisztulnak, szép barnák lettek. A kipufogó maradt kormos. Ekkor cseréltem le az olajat is. A csere előtt egy öblítő folyadékot töltöttem a motorolajba, majd a leírás szerint rövid járatás után leengedtem az olajat, amely a futott km-nek megfelelőnek mondható volt, persze kimosott sok koszt a motor belsejéből. Mindezek után az alábbiakat tapasztaltam:
- A szelepek hangosabbak lettek (csattognak), bár nem vészes, mert csak kívülről hallható és úgy sem nagyon.
- Az autó gyorsításnál torpan, négy személlyel olyan mint a diafilm (lassú). Bár a torpanást korábban is csinálta, de ezt a gyertyáknak és a légszűrőknek tudtam be. Az alapjárat lehetne egyenletesebb is szerintem.
A kérdéseim:
- A Saxonál hogyan lehet a szelepeket állítani (korongos, csavaros, hidrotőkés), mert doksit nem találok róla sehol, és mik az értékek.
- Azt hallottam, hogy az egyenletlen alapjáratot, a torpanást okozhatja a katalizátor és a lambda-szonda elkoszolódása. Elkerülendő lenne ezek cseréje. Mi a véleményed a katalizátor és lambda-szonda tisztító adalékokról (konkrétan a CATACLEAN, de más is lehet)?
Kiegészítésként: nemrég voltam zöldkártyán, az emissziós adatok teljesen jók voltak. Az előző szervizciklust még gyári szervizben végezték (75 000 km-nél, most van benne 89 000 km), és akkor a motordiagnosztika hibátlan volt. Ugyanakkor sokat járok vele (illetve eddig jártam) rövid utakat, ahol a katalizátor üzemi hőfokát éppen csak elérheti, de a motor nem melegszik be.
A segítségedet előre is köszönöm.
Üdvözlettel.
István
Kedves István!
Sorjában:
A belevaló gyertya nem kétpólusú. Nem is tudom bele ajánlani.
A direktszűrőt végképp. Nem olyan drága a belevaló papírszűrő.
A kipakolt szűrőház visszaszerelése sok problémát megoldhat.
A katalizátortisztító adalékok segíthetnek, de szerintem egy tartós autópálya legalább annyit használ.
A lambdaszondát ki lehet méretni, ezt egyszerűen oszcilloszkóppal, vagy diagnosztikai műszerrel is el lehet végezni. Bár ha a zöldkártyánál mértek, akkor biztosan kiadta volna a hibáját a műszer.
A szelepállítás csavaros, nem ördöngösség.
Ficzere Miklós