Nyomaték kontra teljesítmény II.

2004.10.22. 11:51
A diesel azért gyorsul rosszabbul, mert alacsonyabban van a fordulatszám-határa.
Kedves Autódoktor,

Ha van még egy kis türelme, folytatnám a kérdést:
1. Van-e valóságtartalma annak a túlegyszerűsített kijelentésnek, hogy a nyomaték nagysága a fordulatszám-megtartó képességet (pl. ha jön egy emelkedő), míg a teljesítmény a fordulatszám-növelő képességet mutatja?
2. Nagy nyomatékú és kis teljesítményű autó: ilyenek pl. a régebbi kisebb dízelmotorok (lassan gyorsul, de az M7 érdi emelkedőn sem lassul le könnyen)?

Köszönettel,
Gábor

Kedves Gábor!

Nincs. A teljesítményt egy egyszerű képlettel számolhatjuk ki: (nyomaték x fordulatszám)/9980.
Ebből látszik, hogy azoknak az autóknak nagy a teljesítménye, amelyek magasabb fordulaton is viszonylag nagy nyomatékot tudnak leadni. A magasabb fordulaton elért nyomatéki csúcs is emeli a teljesítményt.
A diesel azért gyorsul rosszabbul, mert alacsonyabban van a fordulatszám-határa. A végfordulat kisebb, viszont nagyobb a nyomatékuk, így sokkal könnyebben veszik az ilyen akadályokat akár kisebb fordulaton is.

Ficzere Miklós