Fiat Panda: kipufogó
Szerintem tedd vissza a gyári dobot!
2003 decemberi Fiat Pandámmal (1,2 8V) kapcsolatban írok Neked.
Vásároltam egy sport betétlégszűrőt az autóhoz, mely sokkal dinamikusabb, élénkebb lett. Az elért hatáson felbuzdulva kitaláltam, hogy a kipufogó tuningjával esetleg ezt még fokozni lehet. Na itt kezdődtek a gondok. Tiszaújvárosi lévén nem tudtam megoldani, hogy egy nevesebb műhelybe vigyem az autót, így maradt a helyi tuningbolt. Itt komplett rendszert ajánlottak Zeusz hátsó sportdobbal. Gyanússá válhatott volna a szakértelmüket illetően a dolog, amikor nem hitték el, hogy van olyan autó, amin nincs középső dob (az új Panda ilyen) + a hátsódobot 2-es hanggal rendelték, mondván rendszerhez nem lehet 1-es hanggal rendelni (egy kikötésem volt: ne ordítson az autó, csak legyen kicsit hangosabb szép mély hangja).
A rendszerről annyit, hogy egy sima (kb 2-szer olyan átmérőjű) kályhacsövet feltettek a Zeusz dob elé. A hatás: semmi nyomaték + eszeveszetten ordító hang. Ezt 2-3 hónapig bírtam (addig vártam, hogy pár ezer km után kialakuljon a hangja), majd az eredeti csövet visszatetettem (a tuningbolt nem vállalta a visszatételt), hogy hátha visszanyerem a nyomatékot + kicsit mélyebb, szolidabb lesz a hang. A nyomaték azóta rendben van, viszont hosszútávon, nagyobb sebességnél elviselhetetlen a hangja.
Itt szeretnék segítséget kérni Tőled:
Véleményed szerint érdemes-e tovább próbálkozni, és esetleg (bár a gyári kipufogórendszer nem így lett tervezve) egy középső dobot be lehet építeni a rendszerbe? Segít ez abban, hogy az autó ne ordító, hanem halkabb, szép mély hangú legyen, vagy a 2-es hangból adódóan ilyen ordítónak kell lennie a hátsó dobnak? Mennyit tompít a hangból egy középső dob?
Vagy egyszerűbb visszatetetni az eredeti hátsó dobot?
Előre is köszi a válaszod,
Saláta Tamás
Szerintem tedd vissza a gyári dobot!
A kipufogóval nem jó játszani, mert gyakran mint a te esetedben is nemhogy javulás, még romlás tapasztalható. Ez attól van, hogy a motornak szüksége van a kipufogó által nyújtott fojtásra!
A hátsó dob mint itt egyetlen, szintén fontos része a motor öblítésének! Arról nem is beszélve, hogy szerintem az autó jellegéhez sem illik a hangos kipufogó.
Ficzere Miklós