98-as Carismám alá sportfutóművet tetettem

2006.11.12. 16:59
Elölre nem a gyári, hanem keményebb rugók kerültek

Kedves Autódoki!

Az lenne a problémám, hogy Koni sportfutóművet (gátló+rugó) raktam az 5 ajtós Mitsubishi Carismámba 1,6 (98') és az elejébe nem a gyári Koni rugók, hanem keményebb Eibach rugók kerültek.. Az autó elejét a 70 kg tömegemmel nem tudom megmozdítani, míg a hátulját, ahol gyári Konik a rugók is, meg tudom... Olyan kemény az eleje, hogy ha az autó elejével felállok egy padkára úgy, hogy 3 kerék nincs fenn, a megfelelő hátsó kerék elemelkedik a földről.... Jó vezetni, nem is pattog, csak extrém helyzetekben, de úgy hallom mintha egy-egy kanyarodás, vagy padkára felállásnál a hátulja meg a B oszlop környékéről furcsa hangok jönnének...... Szal szerintem csavarodik a kasztni..... Maradandó kár még nem okozott, de teszteltem és egyedül a hátsó (5.) ajtó rései mennek el látható módon... Az autó hátulja törött volt, de már megcsináltuk, viszont nem cserével, hanem kalapálással, egyedül a hátsó falat kellett cserélni... Nem tudom, mivel járhat, ha ez az állapot fennmarad.....

Köszönöm:

Lovász Miklós

Kedves Miklós!

Elmondásod alapján a futómű tényleg elég kemény, a keményebb rugók és a hozzájuk való gátlók összhangját nem biztos, hogy érdemes egy esetleges párosítással felborítani (Einbach rugó a KONI gátlóhoz). Mivel ez már megtörtént, akkor legyen, azonban én azt javasolom, hogy a széria karosszériájú autó esetében mindenképpen érdemes kiegészítő toronymerevítéseket tenni, előre mindenképpen, de ha lehetőség van, hátra is. Továbbá az alsó pontoknál is, pl. az alsó lengőkarok bekötési pontjait összekötni. A széria kasztni nincs ilyen igénybevételre méretezve, a sok behatás, csavarás miatt előbb-utóbb problémák lesznek, a ponthegesztések elengedhetnek, lemezrepedések keletkeznek a fárasztó igénybevétel nyomán. További tapasztalat, hogy a hajtáslánc felfüggesztési elemeit, a váltótartót és a motortartót is gyakrabban kell ellenőrizni, mert ezek a kemény futómű miatt jobban elhasználódnak, megereszkednek.

Nem tudom, hogy a korbábbi balesetes sérülés hogyan lett javítva, azonban tény, hogy a hibátlan kasztnit is igénybe veszi a kemény futómű, nyilván ebben az esetben még inkább. A kiegészítő merevítések sokat mérsékelnek a kasztni torziós mozgásán. Ha nem kapható a típushoz, le kell őket gyártatni.

Üdvözlettel:

Autódoki