Swiftemet 6000-ig is ki szoktam húzatni
Nem sok? Mennyire bírja a motor?
Kedves Autódoki!
Nemsokára 90 ezer kilométer lesz a 2002-es 8 szelepes 69 lóerős Suzuki Swiftemben. Az érdekelne, hogy mi az általában, amit ilyenkor érdemes megnézni ennél az autónál? 70 ezer kilométernél jött el az első műszakija, amin semmihez nem kellett hozzányulni, átment az autó teljesen legálisan. Mindenkitől azt hallom, hogy ez az autó "elnyűhetetlen". Pizzafutárkodom vele, 3-4 ezer között váltogatok általában, előzésnél esetenként 6 ezerig is "megjáratom". Nem túl magas ez? Mennyire bírja ez a motor az ilyesfajta hajszolást?
Köszönöm:
Péter
Kedves Péter!
Nemcsak a Suzuki Swift hanem a mai korszerű autók motorjának méretezése olyan, hogy a maximális, leszabályozás-közeli fordulatot is sokáig bírják, azonban a kopás és a termikus igénybevétel ilyenkor természetesen magasabb. Következésképpen a motor várható élettartama kisebb lesz, ez tény.
A kedvező, optimális motorüzem egy olyan közepes fordulatszám-tartomány, ahol a hidrodinamikus kenés a csapágyakban megfelelő, tehát nem az 1200-as fordulaton 5.-ben erőltetett motor, hanem a könnyedén, kb. 3000-et forgó, folyamatos tempót menő autó. Ez a legjobb, a legkedvezőbb, itt a legkisebb a kopás. Innen való eltérés, akár kisebb, akár nagyobb fordulatszámok felé csökkenti a várható élettartamot, minél többet forgatjuk, annál rövidebb lesz az élettartama.
Nem árt azt sem tudni, hogy a motor kopásának 50%-át hidegindításkor szedi össze átlagos esetben, aki sokat indul hidegen, rövid távokat autózik, ott még elkeserítőbb ez az adat. Tehát: közepes fordulaton autózni, gyorsan elindulva, kis gázzal menet közben felmelegíteni és időben végrehajtani a szervizeket, minőségi anyagokat (szűrők, olaj stb.) használva. Ez a hosszú motorélet titka.
Üdvözlettel:
Autódoki