Polo Classic 1,4 hidrotőke-rejtélye

2007.03.21. 22:56

Az olajnyomás is rendetlenkedik

Kedves Autódoki!

99-es polo 1.4 classic (motorszám: APQ262606) 165000 km futás teljesítménnyel erősen kopogó hangot hallat indításkor, illetve ha a leállítás és az indítás között eltelik legalább 8-10 perc, azonnali indításkor a jelenség nem tapasztalható. Ez olajcsere után kisebb olajcsere előtt erőteljesebb mértékben jelentkezik. Többszörösen alkalmaztuk az Ön által javasolni szokott tisztító adalékot, de nem sok eredménnyel. Ezen jelenség legalább két éve áll fenn. Megelégeltem és tenni akartam ellene.

Amit tettünk: a teljes hidrotőke sor (8db) csere. A kiszereltek között volt 7db kemény kézzel összenyomhatatlan (tehát jó) és 1 db puhán kézzel is összenyomható (tehát rossz) volt. Következmény továbra is kopog mintha semmitse tettünk volna!!! (Bizonyosan ki lettek cserélve mert én cseréltem személyesen, egy Igazi Öreg szaki - autószerelő mester - felügyelete mellett!)

Ezek után, megtéve kb 200 km-t, kivettük a hengerfejből az olajgombát majd a helyére becsavartunk egy analóg műszert, és megmértük az olajnyomást. Az eredmény: indításkor alapjáraton (~800-1000 ford között) nincs olajnyomás!! de van kopogó hang. egy kis gázadás hatására (~1200-1500) ugrásszerűenl felmegy az olajnyomás értéke 4 fölé, majd visszaáll kb 1,5 körüli értékre miközben ezzel egyidőben megszűnik a kopogás. (Teljes gázadáskor 4,5 bar fölött korektül leszabályoz.) Nos arra gondoltunk, hogy talán ki kellene cserélni az olajszivattyút mert lehet azzal van a baj, valamiért nem tudja alapjáraton felkapni az olajat. Egyébkén ha megjelenik az olajnyomás (elalszik a visszajelző) a motor elcsendesedik, szépen egyenletesen jár, a főtengely nem kopog, sem alacsony sem magas fordulatszám tartományban. Hosszabb üzemeltetés után, ha alapjáraton járatjuk akkor szórványosan, és változó intenzitással, de természetesen az indításkorinál összehasonlíthatatlanul kisebb mértékben hallatszik egykis koporászás, amire az a magyarázat született, (és tulajdon képpen ez adta az ötletet arra, hogy mérjük meg,) hogy biztosna nincs elég olajnyomás ahhoz, hogy a hidrotőkében a nyomás fennntarható maradjon. Tehát kedves Autódoki kérem írja le , hogy Ön mit gondol mi lehet a hiba mert nem szeretném a "jobb sarok módszerrel" minden egyes alkatrészt kicserélve megtalálni a megoldást. Az autó ettől eltekintve remekül működik, hogy "lekopogjam" nem szokott elromlani, - csak ez a fránya hang ne lenne!

Köszönöm:

Fontal

Kedves Fontal!

Tulajdonképpen a válasz ott van a kérdésedben, az olajnyomás alacsony. A kopogást jó lenne hallani, mert a hidrotőke és a fogattyús mechanizmus nagyon különböző hangot ad, valamint a hidrotőke működéséhez nem kell jelentős nyomás, a teljes forgattyús rendszer kenéséhez viszont annál több.

Én - mielőtt a motort darabokra szedem - megnéznék még pár dolgot, mert az olajszivattyú ritkán szokott elkopni, feltéve, ha az olaj- és szűrőcsere megfelelően, megfelelő időközönként volt végrehajtva.
Próbaképpen más viszkozitású olajat (sűrűbbet) töltenék bele, akár SAE 20W-50 viszkozitásosztályút, és tapasztalatokat szereznék vele. A sűrűbb olajat könnyebben szállítja a pumpa, nagyobb nyomást állít elő a kopott pumpa is. Azt is megpróbálnám, hogy kísérletképpen kicsit a maximum jelzés fölé tölteném a motorolajat, mert ekkor a szivattyúnak kisebb magasságból (tulajdonképpen mélységből) kell felszívni az olajat, talán hamarabb kialakul az olajnyomás. Ha ezek eredményre vezetnek, akkor tényleg a szivattyú lehet gyenge. Nincs a rendszer pontosan a szemem előtt, azonban annak is adnék egy esélyt, hogy a maximális nyomást beállító (bypass) szelep ragad meg vagy ereszt el.

Üdv:

Autódoki