Mostanában gyártott autók fékrendszere

2007.06.29. 22:20

Fékerő álló motornál

Kedves Autódoki!

Pár hete fordult elő, hogy egy ismerősöm vadonatúj Ford Fiesta típusú autó valamilyen csövezési hiba miatt eleresztette az üzemanyagot, leállt és be kellett vontatni a szervízig. Ő azt mondta, vontatás alatt a fékek egyáltalán nem működtek, csak a kéziféket tudta használni, míg beszélgetés közben többen azt mondták, ez így van, vagy hogy csak nagyon kis fékerő érhető el ilyenkor. Személyes tapasztalatom csak egy kb. 5 éves VW Polo kapcsán van, annál álló motorral megszűnik a rásegítés, de a pedálon nagyobb erővel a fék normálisan használható. Én úgy tudtam, hogy a hagyományos hidraulikus fékkörök megtartásaez egy tudatos biztonsági koncepció, ha nagyon elromlik valami akkor is meg lehessen állni, pl. ezért "rúg vissza" az abs is, míg az ESP az elektronikus gázpedálon nem csinál ilyet amikor elveszi a gázt, elég neki egy kijelzőt villogtatni. Minden bizonnyal olcsóbb lenne teljesen elektromos fékpedállal, normál esetben a szükséges erő nagy részét úgyis a rásegítés adja. A kérdésem az lenne, hogy kinek is van igaza, részemről nyilvánvalónak tűnik az álláspontom, de a társaságban ahol megbeszéltem egyedül maradtam vele.

Köszönöm:

Tomcs

Kedves Tomcs!

Neked volt igazad! A fékrendszernek úgy is kell működni, ha a motor nem jár, ha nincs töltés és akár akkumulátor sem. A fékrendszerek azonban manapság szerkezeti okokból olyan belső áttétellel rendelkeznek, hogy a rásegítés megszűntekor bizony erősen kell nyomni a pedált, hogy az autó megálljon, pláne ha pár pumpálással a maradék vákuumot is "elfogyasztjuk a rásegítő kamrájából.

Tudomásom szerint meg van határozva a fékerő a pedálerő függvényében és a kötelezően előírt lassulás arra az esetre is, ha nem jár a motor és a fékkör kiesésekre is. Ezt a járművek homologizációs dokumentuma tartalmazza is. Az is kötelező konstrukciós sajátosság, hogy pl. ha az ABS elromlik, a normál üzemi féknek működnie kell.

Üdvözlettel:

Autódoki