Acélfelni vs. könnyűfémfelni
Ideális tömegarányszám
Kedves Autódoki!
Az acélfelni és a könnyüfémfelni külömbözőségéből milyen előnyök származnak.Súlybeli külömbözőség szinte elhanyagolható,csupán menő? Létezik e ideális rugózott és rugózatlan tömegarányszám ha igen,van e a könnyüfémfelninek érdemi hatása?
Köszönöm:
Laci
Kedves Laci!
Természetesen minél kisebb egy kerék tömege annál jobb lesz a rugózás, kisebb a forgási tehetetlensége és könnyebb kereket cserélni.
Válasszunk azonban szét két dolgot: alumínium felni és könnyűfém felni. Az igazi könnyűfémfelnik általában legalább dupla annyiba kerülnek, mint azok a felni, amik a népnyelv "könnyűfémnek" nevez, mert ugye az alu könnyebb, mint az acél...de fajlagosan nem minden esetben. Ha azonos erősségre törekszünk, akkor a kommersz, csak a szépségükért szeretett könnyűfémfelnik gyakorta nehezebbek, mint az acél társaik, a valóban könnyű, általában ötvözött alufelnik pedig drágák.
Nem tudok róla, hogy valaki meghatározott volna rugózatlan tömeg arányszámot, csak mindenki próbálja leszorítani könnyű futómű elemekkel, könnyebb felnikkel. Azt hiszem kimondhatjuk, hogy az egyszerűbb, olcsóbb könnyűfémfelnik egyetlen előnye, hogy szebbek...legalábbis általában szebbek, mint acél társaik.
Üdvözlettel:
Autódoki