Motortérben lévő alkatrészek túlhevülése
Érdemes kinyitni a motorháztetőt leállás után?
Kedves Autódoki!
Már többször hallottam, hogy a motor üzemelése közben termelődő hő a motortérben levő ékszíjak, gumicsövek, vezetékek stb. élettartamát rövidíti. Ha valóban így van, orvosolható némiképp a leállás utáni túlhevülés (menetszél hiányában) azzal, hogy álló helyzetben, nyitott motorháztetővel várunk míg a hajtómű lehül?
Köszönöm:
Horváth János
Kedves János!
Ez nagyon érdekes felvetés, de megvalósítása kicsit kényelmetlen...ámde nem értelmetlen. Valóban, a mai kor csillapított, teljesen szigetelt, tokozott motortereiben a motor által termelt hő sokáig megmarad, ami a műanyag alkatrészeknek nem tesz jót, öregedésüket gyorsítja. További probléma, hogy a környezetvédelmi előírások miatt egyes (főleg nagyrészt amerikai piacra szánt) modellekben speciális anyagokat használnak pl. vezeték szigetelésre, amelyek önmaguktól is egy bizonyos idő után lebomlanak...ezeket a folyamatokat a hő még inkább gyorsítja, így előfordulhat az, hogy bizonyos műanyagok, szigetelések idő előtt, 10-15 év alatt tönkremennek.
Bizonyos modelleknél (pl. 190-es Mercedes, alul oldalt) vannak is a hőre kinyíló szellőzőablakok a szigetelésen, ezeknek is a meleg kivezetése a célja.
Este, nyári melegben megérkezve egy biztos helyre (zárt udvar vagy garázs) valóban nem felesleges felnyitni a motorteret a gyorsabb hűlés érdekében.
Üdvözlettel:
Autódoki