Olajhornyos és olajhorony nélküli siklócsapágyak
Mi köztük a különbség?
Kedves Autódoktor!
Mi a különbség az olajhornyos forg.tengely-csapágy és az olajhorny nélküli között? Melyik jobb, ill. melyik mire való? Van egy Fiat 128 Coupém és motorgenerált csinálok rajta. A gyári fekvőcsapágyak olajhornyosak voltak kivétel a középsőt. (Hajtórúd-láb csapágy persze nem olajhornyos 1ik sem.) A gépműhely olajhorony nélkülit adott hozzá, mehet ez az élettartam rovására? Sajnos könyvekben se találtam leírva h mi a különbség a 2 között.
Köszönöm:
Tom
Kedves Tom!
Felcsillant a szemem e jó kis gépészkérdés láttán! Olajozás szempontjából háromféle siklócsapágyat különböztetünk meg: külső olajjáratost, belső olajjáratost és olajjárat nélkülit. Az olajjárat funkciója az olajozófuratból az olaj eljuttatása a csapágy teljes kerületére. Ez történhet a csapágycsésze alatt (alsó vagy belső olajjáratos), valamint a csapágycsésze csap felőli oldalán. Ezekben az olajjáratokban az olaj nagyobb mennyiségben tud közlekedni, a csészének jobb hűtést biztosít, és bővebb olajozást tesz lehetővé. Az olajjárat nélküli csapágyon csak olajfurat van, itt az olaj a csap forgómozgása által jut el a csésze kerületére teljes hosszban, viszont a csap nagy felületen tud olajfilmre ülni, a terhelés nagyobb felületen lesz megosztva, de a hidrodinamikus kenés lassabban alakul ki, az olaj kisebb mennyiségben jut a csészére, jobban melegszik. Az olajjárat nélkülit ott szokás alkalmazni, ahol több (legalább kettő) olajbevezető furat van, az olajjáratost pedig ott, ahol csak egy, és így viszik körbe az olajat a csapágycsésze kerületén. Figyelni kell, hogy egy olajbevezető furatos blokknál (nyugvó csapágyak) csak olajjáratos csapágyat használjunk, mert a körbeolajozás és a hidrodinamikus kenés az indítás után fázisban elégtelen lesz.
Tehát a csapágy használatát az olajfuratok száma határozza meg...sajnos én magam is találkoztam nem megfelelő utángyártott csapágyakkal.
Az olajhornyos csapágy helyett, ha legalább két olajfurat van, esetleg alkalmazható az olajjárat nélküli, remélhetőleg a furat körül a csészén egy úgynevezett olajzacskó (olajtároló kisebb mélyedés) így is van. Csak neves csapágyakat (Mahle, Kolbenschmidt, Glyco stb.) használjunk!
Üdvözlettel:
Autódoktor