Tuninbox hatására megnövekedett nyomaték
Árt a hajtáslánc elemeinek?
Kedves Autódoktor!
Nekem is van egy "tunigbox"-om -az eBay-on vettem 100Euroért MAL Electronics volt ráírva amíg le nem esett a matrica róla- (MB VIANO 2,2CDI/2005), sokkal jobban is megy tőle az autó, ritkán használom ki ezt a lehetőséget, de azért jól esik hogy megvan. Az auto gyorsulása Pl 12.8 helyett 10.5-ra csökkent 100/km/h-ra. A kérdésem az hogy az autó erőátvitelére mennyire káros ez a tuningolás. Gondolok itt arra, hogy ilyen mértékü gyorsulásnönekedéshez a 150Le-ből kb 180-nak kell lenni és a nyomaték (ami úgy tudom hogy károsabb az erőátvitelre) legalább 30%-al nőtt. Mellesleg a végsebesség is nőtt 175-ről 195-re. Az autómba automata váltó van, kérdés árt-e nagyon a váltónak a diffinek, a féltengelyeknek ez a nyomatékáradat? Vagy ez az erőátvitel eléggé túlméretezett-e ahhez a nyomatékhoz. Állítólag ez a váltó van (pontosan ez?) a nagyobb és erősebb MB dízelekhez is (E osztály 270,320CDI).
Köszönöm:
Tamás
Kedves Tamás!
Úgy is fogalmazhatok, hogy igenis árt, és úgy is, hogy egyáltalán nem árt a megnövekedett nyomaték a hajtáslánc elemeinek. Elmondom, hogy miért. A teljes erőátvitelt úgy méretezik, hogy a maximális terhelést el kell bírnia X ideig, ami valamilyen kopást okoz a kapcsolódó elemeken. Ha kisebb terhelésen üzemeltetjük, akkor 2X vagy 3 X ideig is elfut addig, míg eléri azt a határértékkopást, amire úgy tekintünk, hogy fel kell újítani. Ahhoz, hogy a hajtásláncban azonnali meghibásodás, mondjuk egy féltengelycsukló-törés legyen, ahhoz a normál üzemben átadott erőnek a többszöröse kell, hogy érje a csuklót. Nyilvánvaló, hogy ha 30%-kal erősebb a motorunk akkor a hajtáslánc dinamikusan és statikusan is nagyobb erőhatásokat kap, de ez még mindig távol marad attól a küszöbértéktől, amin túllépve azonnal megreccsen valami. Tehát egy ilyen tuning esetén nem kell attól tartanunk, hogy valami azonnal eltörik, megreccsen.
Viszont a kopás arányos az átvitt erővel, következésképpen a nagyobb teljesítményű motorok jobban koptatják a hajtásláncot, ha tehát állandóan nagyobb teljesítményen használjuk, akkor jobban kopik, hamarabb tönkremegy. Az automata váltó érdekes kérdés. Elviekben a hidrokuplung nagy nyomatékot tud átvinni, a túlterhelésre kevésbé érzékeny, mint a hagyományos mechanikus kuplung, ami elcsúszik, megég és kész. A hidrokuplung melegszik, de azonnali problémát nem okoz. A lock-up kuplungok (áthidaló kuplungok) érzékenyek lehetnek a túlnyomatékra, azonban a tapasztalat azt mutatja, hogy elég jól bírják a plusz, megnövekedett igénybevételt. Persze nem akarok senkit sem biztatni tuningra, sőt, tudatosítani szeretném, hogy a nagyobb teljesítmény mindent jobban igénybe vesz, a kérdés csak az, hogy meddig akarjuk használni az autót és mennyire nyomjuk neki.
Üdvözlettel:
Autódoktor