Járassam vagy leállítsam?
Melyik jobb megoldás?
Kedves Autódoktor!
Arra lennék kiváncsi igaz-e hogy egy személyautó (üzemmeleg),benzines vagy diesel ( turbósok is) 1 ujrainditással többet fogyaszt mintha alapjáraton járna 1, esetleg 2 percet? Több embertől is hallotam már hogy nem állitja le az autoját rövid idöre, mert az ujrainditás több üzemanyagba kerül... Szerintem ez nem igaz mert több gyár(VW,BMW) is alkalmazza a stop&go technikát... MI az igazság?
Köszönöm:
T. Norbert
Kedves Norbert!
Amikor az autót indítjuk, akkor a korszerű befecskendezők is kicsit túldúsítják a benzin-levegő keveréket, hogy könnyebben induljon, de ez minimális. Az állandó leállítás hátránya inkább abban van, hogy az indítás, az indítás utáni egy-két másodperc nem kedvező a motornak, mert a kenés ilyenkor még nem alakul ki maradéktalanul, ráadásul az indítómotort, az akkumulátort is terheljük.
Korábban kísérletképpen egyes városokban elhelyeztek motor ki / be világító táblákat a közlekedési jelzőlámpák előtt, amelyek azt mutatták, hogy még érdemes-e leállítani a motort, vagy nem. Ezek jelzési idejének beállítását számítások előzték meg, amelyek főleg környezetvédelmi szempontok szerint készültek. Itt is látható volt, hogy a motor leállítani kb. egy, másfél percen túl érdemes csak, ha rövidebb időre állítjuk le, akkor az indításkori megnövekedett szénhidrogén kibocsátással csak ártunk...és tüzelőanyagot sem biztos, hogy spórolunk.
Üdvözlettel:
Autódoktor