Civic tuningolása
1,6-os elektronika stb. az 1,5-ösön
Kedves Autódoki!
Van nekem egy '88-as Honda civicem. 1.5-ös (motorkód D15B2) motorral, gyárilag központi injektorral, 90 lóval. Kb. fél éve én ezt a motort átalakítottam hengerenkénti injektorosra, ami azóta is hiba nélkül működik. Az átalakításhoz az 1.6-os (D16A6) motor szívósorát, pillangószelepházát, gyújtáselosztóját, injektorait, és számítógépét használtam fel. Az átalakítás hatása nem maradt el, erősebb lett az autó, jobb lett a gázreakciója, viszont kicsivel többet eszik. Ezen nem csodálkoztam, mivel az ECU az egyötös motorba próbálja beletuszkolni az egyhatosnak megfelelő benzinmennyiséget, azaz túl sok benzint kap.
Mindezek mellett, van nekem még egy ugyanabból az egyhatos motorból való vezérműtengelyem is. Több Hondaőrült ismerőstől hallottam, hogy a D-s motorkódú motorok teljesen csereszabatosak egymással, lehet velük legózni akárhogy:). Ahogy utánnanéztem a dolgoknak, arra figyeltem fel, hogy az egyötös és egyhatos motor hengerfeje közt összesen csak a vezérműtengelyben van különbség(hosszabb ideig nyitja a szelepeket, ugyanolyan mélyre), ugyanis az a plusz 100 köbcenti a blokkban van (hosszabb a löket). Namármost ha kicserélném a vez.tengelyt, akkor elvileg a hosszabb szelepnyitvatartási idők miatt a motor több levegőt tudna beszívni a jelenleg túl sok benzinhez...azaz pont rendben lenne minden. Szerintem.
Összességében lenne egy egyhatos gyújtás/befecskendezés/vezérlés egy egyötös blokkon...tudom ez eléggé furcsán hangzik, és a kérdéem az lenne, hogy ön szerint ez így működne-e, és ha igen, mennyiben változtatná meg a kocsi tulajdonságait.
Köszönöm:
Tóth Tamás
Kedves Tamás!
Sajnos a dolog nem ennyire egyszerű. Az 1,6-os motor légnyelése nemcsak azért nagyobb, mert a szelepösszenyitás vagy nyitvatartási idő nagyobb, hanem mert a lökettérfogata is nagyobb. A nagyobb lökettérfogatú motornál a kis fordulatú nyomatékvesztés nem lesz túl nagy még akkor sem, ha nagyobb összenyitásokat használnak, de a kisebb lökettérfogatút lehet, hogy már érzékenyebben érinti.
Nem tudom megmondani, hogy a motor miként fog reagálni a más vezérlési idejű tengelyre, azonban az biztos, hogy olyan tengely, ami minden tartományban jobb, nem létezik, a vezérlési idők kialakítása mindig kompromisszum eredménye. Az alacsony fordulati nyomatékot áldozzuk a nagy fordulati teljesítmény oltárán, konyhanyelven fogalmazva.
Ha nem igényel nagy befektetést a tengely beszerzése, akkor egy próbát megér, lehet, hogy a motor jobban fog viselkedni, neked jobban fog tetszeni. Előre megmondani, hogy a töltéscsere javulni fog-e, nem igazán lehet, leginkább a gyakorlati megtapasztalás segít.
Üdvözlettel:
Autódoki