92-es Audi 100 indítási gondjai
Hidegben 3-5 másodpercig kell indítózni
Kedves Autódoki!
Van egy '92 Audi 100 járgányom, 1894 cm3 DOHC motorral, KE-motronic rendszerrel, ACE -motorkóddal. Az autót hidegben (+5°C alatt) hosszabb és többszöri indítózást követően (3-5 mp) csak úgy tudom beindítani, ha tartom a lábam a gázpedálon és így biztosítom az alapjáratot.
Ha kicsit melegszik a motor és elengedem a gázpedált már nem fullad le, viszont 400-600 között ingadozik az alapjárat, ami megszűnik, ha óvatosan rálépek a gázra. Ha viszont határozottabban nyomom meg a gázpedált az autó dadogni majd fulladozni kezd, mintha nem kapna elég levegőt (vagy túl sok benzint kapna), ezzel párhuzamosan pedig rendszertelen "bedurrogásokat", apró rángásokat hallat magából a kipufogó hideg és meleg motornál egyaránt... Hideg motornál a kipufogónak is olyan szaga van, mintha a benzint nem égetné el rendesen, ami meleg motornál valamelyest mérséklődik, de nem számottevően. Ha az autót meleg motorral indítom, akkor is elég hosszan kell indítózni, de ha elkapja, akkor pöccre indul gázfröccs nélkül is. Továbbá 2-3 ezer kilométerenként 1-liter olajat (SAE 10W40, félszintetikus) is utána kell töltenem, de a kipufogógáz fehér színű, a jellegzetes kékes árnyalatnak nyoma sincs (viszont a blokkon és a váltó alján vannak foltok, gondolom itt mehet el az olaj, mert a kocsi alatt soha sincs folt). Elvittem CO mérésre is, ahol az alábbi értékeket kaptam: az alapjárat 0,7% volt, a gyári adat pedig max. 0,5% lehetne, elmelt üresjáraton pedig 0,43% volt max. 0,30% helyett. A lambda élték 1,00 volt. A fogyasztás országúton 7,5-8,5 közötti, de városban 12 körül harap a kicsike. Az autó 2500-as fordulatig "lomha" de utána nagyon megy, 170 km-nél még van gáz bőven a talpam alatt.
Lehet-e a fenti problémára megoldás, ha kicserélem a benzin- és levegőszűrőt, továbbá kitakarítom nitróval a fojtószelepet, a légtorkot és az alapjárati motort?! Elnézést a hosszúra sikeredett levélért, de gondolom nem én vagyok az egyetlen akinek ennyi gondja van a paripájával.
Köszönöm:
Halász András
Kedves András!
A K és KE Jetronic rendszerek nagyon érzékeny berendezések. Az első hibák, amelyek elő szoktak jönni mindig az üresjárati szabályozással és a hidegindítással kapcsolatosak. A rendszer egyik érzékeny pontja az úgynevezett bemelegedés-szabályzó, amely a hidegüzemért és a bemelegítő járatásért felelős a pótlevegő tolattyúval. Ez utóbbi a többlet benzinhez adagol több levegőt a fojtószelepet kikerülve. Ez a két egység, amit elsőnek ellenőriznék, illetve ellenőriztetnék, mert a K jet és továbbfejlesztett változatainak diagnosztizálásához sajnos különböző csatlakozókkal ellátott nyomásmérők kellenek, ugyanis az egész rendszer szabályozás benzinnyomáson alapul. Amit otthon is meg lehet nézni, az a pótlevegő-tolattyú tisztasága és könnyű mozgathatósága, a fojtószelep és környékének tisztasága (levegőfurat!), valamint az esetleges kiegészítő dúsítószelep (szívócső, keverőcső végében) áramellátása és működése. Ha a motor beindul, ez rendben lehet, de a melegítőjáratás emelt fordulatát a rendszer nem állítja elő, ez akár bemelegedésszabályzónak, akár a pótlevegő-tolattyúnak is hibája lehet.
Üdvözlettel:
Autódoki