1,9 TDI-hez lefúvószelep
Való egyáltalán dízelhez?
Kedves Autódoki!
Az autóm egy 2005-ös 1.9 TDI+P box. Szeretnék bele lefújó szelepet mert tetszik a sportos hangja és azt mondják hasznos is. Jobb gyorsulás és a turbónak is jót tesz.
Nem tudom, hogy dízel autóhoz is árulnak-e ilyet? Egyáltalán dízelhez való-e és van-e létjogosultsága? Javasolja-e? Ha igen miért, ha nem miért nem.
Nem tudom van-e többféle hangú, engem egy sportos szolid, de mégis hallható hang érdekelne de semmiképpen sem egy IMPREZZA lefúvást szeretnék, az szerintem égő lenne!
Köszönöm:
Zsolt
Kedves Zsolt!
A turbó-lefúvószelep vagy idegen szóval blow-off valve (BOV) elsődleges funkciója, hogy a benzineseknél a fojtószelep teljes vagy részleges zárásakor a szívócsőben a fojtószelep előtt nyomás ne legyen nagyon magas, mert az a turbina (turbó) forgását gátolja, hanem a túlnyomást egy relatíve egyszerű szerkezettel kivezetik a motortérbe, vagy vissza a kisnyomású részre, ami hangot ad. Ez a hang a kiáramlás keresztmetszetének és a kialakításnak függvénye. Némelyik BOV-n síp vagy duda van.
Ebből a rövid leírásból látszik, hogy a szelep működésének (létjogosultságának) feltétele a nyomáskülönbség, a túlnyomás, ami a fojtószelep előtt van. A dízelek nagy részén nincs semmilyen fojtószelep, így a BOV nem építhető be, de nincs is rá ilyen módon szükség.
Üdvözlettel:
Autódoki