A nagyobb oktánszám és a szelepszimering
Szerintem nem éghet meg
Kedves Autódoki!
Hivatásos autóbuzi vagyok, és két ismerősömmel a következő vita alakult ki a minap. Kérem tegyen igazságot. Az eggyik srác elmesélte hogy a Honda Civic-je ( teljesen széria 1,4-es, hozzáteszem),: "Úgy megy 98-as benzintől hogy ihaj"! Mondom neki hogy szerintem valami mást érezhetett mert, tudomásom szerint az oktánszám a benzin nyomástűrő képességét jelöli, vagyis a sűrítési viszonynak megfelelően lehetne használni 98-as benzint, de az 1.4- es Honda ne gondolom hogy még igényli. Erre a másik srác: "A nagyobb oktánszám miatt megégnek a szelepszárszimeringek", vele is ez történt, legalábbis az autószerelője ezt mondta. Mondtam neki hogy szerintem ez egy baromság és hogy többé ne vigye a kocsiját ahhoz a marhához. Viszont elképzelhető hogy én tudok valamit rosszul! Szóval hogy is van ez a benzin dolog???
Köszönöm!
Kedves Érdeklődő!
Önnek igaza van, az oktánszám a benzin kompressziótűréséről ad felvilágosítást, és semmilyen hátránnyal (hacsak nem anyagi hátránnyal) nem jár, ha magasabb oktánszámú tüzelőanyagot használunk, nem fog a motor jobban melegedni, mert égéshője szinte azonos vagy teljesen azonos. Másrészről pedig, ha egy motor oktánszámigénye 95-ös, akkor ha megkapja a 95-ös oktánszámú üzemanyagot, akkor egy 98-astól nem fog jobban menni, hacsak abban a benzinben nincs valami egyéb olyan adalék, amely jobb égést segíti elő.
Az oktánszám növelése önmagában nem okoz jobb vagy hatékonyabb égést. Lehetnek azonban fura esetek, pl. ha az autó 95-öst igényel, de valami miatt a kúton a valós oktánszám csak pl. 93, akkor a 98-assal nyilvánvalóan jobban megy majd az autó.
Üdvözlettel:
Autódoki