Automata váltó vs. chiptuning
Elbírná a megnövekedett nyomatékot?
Kedves Autódoki!
Az autóm egy BMW 525d E39, 2001/7. 225 000 km van benne. És a kérdésem az lenne, hogy érdemes-e chippeltetnem az autót? Az autó mellesleg autómata váltós. Sokat olvastam arról, hogy nem igazán szereti az automata váltó a megnövekedett teljesítményt, egyesek szerint el se bírná a megnőtt nyomatékot. Ezt már csak azért is kétlem, mert az egyel erősebb 530d-be is ugyan ezt az autómata váltót szerelték. Utána néztem a www.realoem.com weblapon és ugyan azon évjáratú 525d és 530d-kbe ugyan azok a váltók, mégis az egyik 350, a másik 410 nm forgatónyomatékkal rendelkezik. Nem mellesleg tudomásom szerint ezek a váltók 390 nm-re lettek tervezve. (típusukban is meg van nevezve "A5S390R")
Köszönöm:
Dávid
Kedves Dávid!
Valóban a két modellben azonos a típuscsaládból származik a váltó és elméletileg a nagyobb testvér nyomatékát bírnia kellene a kisebb modellbe szerelt váltónak is, azonban a szervizpasztalatokból kiindulva mégis azt javasolom, hogy ne feszítse túl a húrt. Azonnali meghibásodás, csúszás nem fog bekövetkezni, de sajnos ezek a váltók nem tartanak örök életig, a sportosabban használt autóknál már 200 000 km környékén elérkezik az idő, hogy csúszás miatt gyakorta vészüzembe kapcsol, a megoldás pedig mindig a költséges felújítás. Nyilvánvaló, hogy minél nagyobb nyomatékot viszünk át a váltón, annak annál nagyobb az igénybevétele, így az élettartama csökken. Egy chiptuning, alulra helyezett nyomatékcsúccsal éppen abban a kis olajnyomásos, áthidaló kuplunggal összezárt tartományban terheli majd a váltót jobban, ami nem kedvező a nyomatékváltó szempontjából, és az első problémák szériamotornál is itt jelentkeznek. A módosított vezérlő csak gyorsítja a dolgokat.
Üdvözlettel:
Autódoki